Sveiki,
Žinote,
kuo puikūs Kino pavasario dokumentiniai filmai? Kad galima netiesiogiai
susipažinti su asmenybėmis, kurios paprastai nepapuola ir galimai niekada
gyvenime nepapultų į mūsų pažinimo periferinį lauką. Per tiek metų kinu „pažinau“
šitiek netikėtų ir įdomių žmonių, kad nebūčiau pagalvojęs, jog tai gali būti
įdomiau už vaidybinį filmą. Gal todėl ir šiemet rinkausi Laura Poitras režisuotą dokumentinį filmą
apie garsią menininkę ir fotografę Nan Goldin „Tiek grožio, tiek skausmo“
(angl. All the Beauty and the Bloodshed) (2022).
Seansas
kino teatre prasidėjo nuo pasirodžiusių Megan Kapler ir Harry Cullen, kurie lietuvių
Kino pavasario žiūrovams skyrė sveikinimą ir ragino prisidėti prie aukojimo
krizių centrams, kurie kasdien gelbsti gyvybes nuo medikamentų ir narkotikų
priklausančius žmones. Iš tikrųjų šis filmas nušauna vienu šūviu du zuikius.
Pastebiu, kad tai tampa dėsninga pasakoti kokio nors žymaus menininko gyvenimo
istoriją, bet iš esmės centre „reklamuoti“ visai kitą idėją. Pavyzdžiui, filmas
apie Mariną Abramovič „Dalyvauja menininkė“ buvo panašios struktūros. Manau,
Nan Goldin nebūtų pasiryžusi tiek išviešinti savo gyvenimo, jeigu ne jos ilgą
laiką trunkanti protesto kova prieš įtakingą Sacklerių šeimą, kuri susirinko
milijardus, sudarydama sandorius su farmacininkais, tiekdami priklausomybę
skatinančius vaistus.
Sackleriai
iš esmės viešoje vietoje deklaruoja save kaip meno ir kultūros globėjus, su
jais sudarę sutartis bene visi didžiausi pasaulio muziejai, bet turtus jie
susikrovė kurdami ir pardavinėdami vaistus. Pati Nan Goldin kurį laiką buvo
labai priklausoma ir vos nemirė dėl priklausomybės. Didžioji dalis filme
parodytų aktyvistų yra netekę artimųjų arba patys išsikapstę iš to liūno. Taigi
filme rodomi nelegalūs protestai muziejuose, kad atkreiptų visuomenės dėmesį ir
įvyktų pokytis.
Kita
filmo pusė fragmentiškai pasakoja asmeninę fotografės Goldin istoriją nuo
vaikystės, keistų tėvų ir sesers savižudybės, maišto, protesto, klajojimo tarp
lesbiečių ir gėjų pasaulių, netgi atvirai papasakoja savo patirtis, kai dirbo
prostitute, kad galėtų nusipirkti foto juostelės. Visas pasakojimas gausiai
iliustruotas fotografės kolekcijos nuotraukomis, kuriais perbėgama ne tik per
asmeninę istoriją, bet ir Amerikos ano amžiaus 8-10 dešimtmečius, neaplenkiant
AIDS mirčių, kurios sunaikino laisvą ir bohemišką Goldin užauginusią kultūrą. Stebina,
kokiu tonu menininkė visa tai papasakoja, sakyčiau, kaip kokį priešmirtinę ramią
išpažintį. Marguose bohemiškame, hipių ir LGBTQ bendruomenės užkampiuose
brandinta menininkė pasižymi liberaliu ir brandžiu požiūriu į žmogaus
gyvenimiškąsias patirtis, seksualumą, kūniškumą. Kažkada tokia asmenybė būtų
mane asmeniškai įkvėpusi daryti kažką panašaus, veržtis ir padaryti gyvenimą
pilną panašių nuotykių, tačiau pati Goldin pripažįsta, kad tikrovė visada kur
kas kartesnė ir purvinesnė, nei mes regime tai kine ar prisiminimuose, todėl
nieko čia pernelyg romantiško tuose nuotykiuose nėra.
Bet
visgi, stebina mane moters ryžtas ir valia trinktelėti teismais ir protestais įtakingiems
Sackleriams, kuriems, tarkim, tereikia nusamdyti snaiperį reikalui sutvarkyti.
Nan Goldin – pokyčių žmogus, išsaugojusi ilgame praradimų ir nelengvame
menininkės kelyje ne tik sveiką protą, bet įgijusi išminties, būtent toji
išmintis ir sutalpinama šiame Venecijos kino festivalyje „Auksiniu liūtu“
apdovanotame dokumentiniame filme, kuris gali būti ne vienam įkvėpimo šaltiniu.
Mano įvertinimas: 8.5/10
Kritikų vidurkis: 90/100
IMDb: 7.6
Nuoroda į Kino pavasarį ČIA.
Jūsų Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą