2025 m. liepos 26 d., šeštadienis

Serialas "Ksena: karingoji princesė" / "Xena: Warrior Princess" (TV Series 1995-2001)

 

Sveiki, skaitytojai,

 

Tęsiu senų dešimto dešimtmečių ir Lietuvoje populiariai rodytų serialų apžvalgas ir šįkart apie itin anuomet populiarų serialą „Ksena: karingoji princesė“ (angl. Xena: Warrior Princess), kurį su tam tikrai pertraukimais rodydavo TV3 dešimtajame dešimtmetyje ir pirmajame šio naujo tūkstantmečio pradžioje. Lietuvoje, jeigu gerai prisimenu, serialas buvo pradėtas rodyti 1998-ųjų vasarą. Žinau, kad po to serialas buvo kartojamas. Jį rodydavo ne taip ir dažnai – tik sekmadieniais, prieš pagrindines vakaro žinias, tačiau netgi tada iš kiemų sutraukdavo paauglius, vaikus ir jaunimo žiūrėti, kaip brunetė spardo užpakalius Antikos laikų graikų mužikams.


Aišku, dabar šis serialas kiek juokingai žiūrėtųsi, bet anuomet nebuvo geresnių. Daugelis senovės Graikijos dievus išmoko būtent iš šio ir „Heraklis: legendinės kelionės“ serialo, kurį rodydavo prieš „Kseną“. Įdomiausia būdavo tai, kad tos smurtinės scenos lyg ir išradingos buvo, pilnos anuometinės įtampos, tačiau tarsi be kraujo, o žmonės tiesiog nuo paprasto smūgio krisdavo kone per metrą ir dabar atrodo taip pat absurdiška kaip ir „Amerikietiškų imtynių“ režisūra. Nepaisant visko, aš aistringai žiūrėjau „Kseną“, daug labiau nei Heraklį, nes tikriausiai veikė tas feministinis niuansas, kad smagu, jog žygdarbius atlieka ne vyras, o moteris.

 

Man asmeniškai pirmieji sezonai atrodė šiek tiek padrikę, mažai dramatizmo, o ir pati Ksena atrodė arogantiška, teatrališka, vietomis medinė. Tik maždaug nuo trečiojo sezono serialas išties susikoncentruoja į Ksenos ir Gabrielės istoriją, tęsia ne vienadienius nuotykius, o dėlioja niuansuotą pasakojimą per sezoną, o paskutinieji sezonai tampa patys įdomiausi, nes taikoma visai kitokia kamera, geresni siužetais ir scenarijus tampa išties įtemptas, ambicingesnis, tamsesnis. Gaudavau nemažai pylos, kad sėdžiu tuokart prie televizijos ir žiūriu tokius smurtingus vaizdus. Nieko nepadarysi, anuomet vaikai buvo kaltinami, kad kvailėja nuo televizijos, o dabar nuo išmaniųjų ir socialinių tinklų. Bet augome ir užaugome, o ir „Kseną“ žiūrėdavome ne vien dėl akrobatinių smurtinių scenų. Tikriausiai anuomet teko pamatyti visas serijas, tad vedinas prisiminimų noriu vėl visa tai išgyventi savaip. Taigi pradėkime...



 

Serialo „Ksena: karingoji princesė“ pagrindinis siužetas, idėja, sumanymas

 

Serialas „Ksena: karingoji princesė“ buvo neabejotinai vienas populiariausių ir įtakingiausių dešimtojo dešimtmečio fantastinių nuotykių televizijos serialų, palikusių ryškų pėdsaką populiariojoje kultūroje. Jo filmavimas prasidėjo 1995 metais, o paskutinė serija buvo parodyta 2001 metais. Iš viso serialą sudaro šeši sezonai ir 134 serijos, kurios žiūrovus nukėlė į mitologijos, kovų ir moralinių pasirinkimų pasaulį. Iš pradžių Ksena pasirodė kaip šalutinė veikėja seriale „Heraklis: legendinės kelionės“, tačiau jos personažas ir siužeto potencialas buvo tokie dideli, kad netrukus buvo sukurtas atskiras serialas, kuris netgi pranoko savo pirmtaką populiarumu.

 

Pagrindinė serialo siužeto ašis sukasi aplink heroję – Kseną (vaid. Lucy Lawless), buvusią negailestingą karo vadę, kuri siekia išpirkti savo praeities nuodėmes kovodama už gėrį ir teisingumą. Jos ištikima palydovė ir moralinis kompasas yra jauna rašytoja Gabrielė (vaid. Renée O'Connor), kuri, bėgant metams, iš naivios mergaitės virsta drąsia ir išmintinga kovotoja. Seriale nuolat veikė ir kiti personažai iš graikų mitologijos, tokie kaip Heraklis, Arėjas (karo dievas), Kalista (Ksenos arši priešė), taip pat romėnų ir kitų kultūrų mitologijos elementai. Kiekviena serija paprastai pristatydavo naują nuotykį, kuriame Ksena ir Gabrielė susidurdavo su tironais, mitologinėmis būtybėmis ar spręsdavo paprastų žmonių problemas, dažnai įterpiant humorą, dramą ir kovos menus.

 

Serialo idėja per šešis sezonus evoliucionavo. Iš pradžių „Ksena: karingoji princesė“ buvo suvokiama kaip mitologinis nuotykių serialas su stipriu moters herojės atvaizdu, propaguojantis moterų jėgą ir nepriklausomybę. Pirmuosiuose sezonuose daug dėmesio skirta Ksenos praeities nuodėmėms, bandymams pabėgti nuo tamsios praeities ir tapti geresniu žmogumi. Tačiau, bėgant laikui, serialas tapo sudėtingesnis ir gilesnis. Vis labiau buvo nagrinėjamos moralinės dilemos, gėrio ir blogio ribos, atleidimo ir išpirkimo temos. Ksenos ir Gabrielės santykiai tapo serialo širdimi, peržengdami paprastos draugystės ribas ir nagrinėdami meilės, ištikimybės ir sielos ryšio aspektus, kurie suteikė serialui naują gilumą ir pritraukė didelę LGBTQ+ gerbėjų auditoriją. Paskutiniaisiais sezonais serialas tapo tamsesnis ir filosofiškesnis, gilinantis į mirties, likimo ir atpirkimo klausimus, o Ksenos kelionė baigėsi dramatiška auka, pabrėžiančia savęs išsižadėjimo ir gėrio triumfo idėją.

 

Ksena kaip serialo veikėja: biografija, asmeninė drama

 

Pats vardas Ksena (gr. Xena, iš xenos) reiškia „ateivis“, „užsienietis“ arba „keistas“, „svetimas“. Ši žodžio kilmė puikiai atspindi veikėjos esmę – ji yra klajoklė, nuolat judanti, ieškanti vietos pasaulyje ir atleidimo už savo praeitį. Jos vardas taip pat gali simbolizuoti jos „svetimumą“ gėriui prieš tapimą karingąja princese, arba jos „svetimumą“ blogiui po atsivertimo.

 

Ksenos gyvenimas seriale „Ksena: karingoji princesė“ yra ilga ir sudėtinga kelionė nuo negailestingos karo vadės iki gėrio ir teisingumo šalininkės. Ksena gimė Graikijos kaimelyje Amfipolyje, kur jos šeima nukentėjo nuo karų ir netekčių. Jauna Ksena, siekdama atkeršyti ir apginti savo kaimą, tapo vis labiau užvaldyta neapykantos ir keršto. Ji išmoko kovoti, subūrė savo armiją ir virto brutalios jėgos simboliu – negailestinga karo vade, kuri plėšikavo, žudė ir niokojo, palikdama už savęs tik destrukciją. Jos žiaurumas pasiekė kulminaciją, kai ji sudegino ištisą kaimą, pilną nekaltų žmonių, ir buvo pasirengusi nužudyti net kūdikį. Tačiau tam tikri įvykiai, ypač jos susitikimas su Herakliu, paskatino ją suabejoti savo pasirinkimu ir ieškoti atpirkimo. Ji nusprendė pasukti kitu keliu, panaudoti savo kovos įgūdžius gėrio labui ir padėti tiems, kuriuos kadaise skriaudė. Šis posūkis tapo pagrindine serialo varomąja jėga – kiekviena serija yra tarsi žingsnis ilgame Ksenos atpirkimo kelyje.

 

Ksenos santykiai su Arėjumi (vaid. Kevin Smith), karo dievu, yra vieni sudėtingiausių ir dviprasmiškiausių seriale. Arėjas nėra Ksenos tėvas biologine prasme, tačiau jų ryšys yra kur kas gilesnis. Jis yra Ksenos buvęs mentorius, meilužis ir, svarbiausia, amžinas jos tamsos pusės įsikūnijimas. Arėjas nuolat stengiasi suvilioti Kseną atgal į tamsos kelią, išbandydamas jos ryžtą ir moralines nuostatas. Jis vis dar jaučia jai gilius jausmus, kurie svyruoja tarp aistros, pagarbos ir noro ją kontroliuoti. Jų santykiai kupini flirto, manipuliacijų ir nuolatinių bandymų peržengti ribas, atskleidžiant Ksenos vidinę kovą su savo praeitimi ir priklausomybe nuo galios. Arėjas simbolizuoja viliones ir pavojus, kurie nuolat lydi Ksenos kelią link atpirkimo.

 

Priešingai Arėjui, Gabrielė yra Ksenos sielos gelbėtoja ir šviesos šaltinis. Jų santykiai prasidėjo nuo paprastos draugystės, tačiau greitai peraugo į gilų ir stiprų ryšį, tapusį serialo širdimi. Gabrielė iš esmės yra Ksenos moralinis kompasas, nuolat primenanti jai apie gėrį, atleidimą ir nekaltumą. Per savo keliones Gabriela mokosi iš Ksenos kovoti, tačiau kartu pati moko Kseną empatijos ir atjautos. Jų ryšys yra toks stiprus, kad jis peržengia draugystės ribas, apimdamas meilę, ištikimybę, sielų ryšį ir tapdamas viena ryškiausių ir įtakingiausių tos eros televizijos porų. Gabrielės atsidavimas ir besąlygiška meilė padeda Ksenai nepalūžti, net sunkiausiomis akimirkomis, ir galiausiai rasti tikrąjį atpirkimą.





 

Apie Ksenos ir Gabrielės aktorės – Lucy Lowless ir Renne O‘Connor

 

Lucy Lawless, Naujosios Zelandijos aktorė, įkūnijusi ikonišką Ksenos personažą, į serialo kūrėjų akiratį pateko neatsitiktinai, nors jos kelias į šlovę buvo pažymėtas ir likimo posūkiais. Gimusi 1968 m. kovo 29 d. Oklando priemiestyje Maunt Alberte, Naujojoje Zelandijoje, Lucy Frances Ryan (vėliau ištekėjusi už Gartho Lawlesso) nuo mažens pasižymėjo meniniais gebėjimais, mokėsi užsienio kalbų, studijavo operinį dainavimą. Prieš gaudama Ksenos vaidmenį, ji jau buvo pasirodžiusi keliose Naujosios Zelandijos produkcijose, o 1994 m. laimėjo „Mis Naujoji Zelandija“ titulą. Svarbiausias posūkis įvyko, kai ji gavo šalutinį vaidmenį populiariajame seriale „Herkulis: legendinės kelionės“. Iš pradžių Ksenos vaidmuo buvo skirtas kitai aktorei, Vanessai Angel, tačiau šiai susirgus ir negalėjus atvykti į Naująją Zelandiją dėl filmavimo, prodiuseriai ėmė ieškoti alternatyvos. Lucy Lawless, kuri jau buvo vaidinusi epizodinius vaidmenis „Heraklyje“, buvo pakviesta bandyti. Nors iš pradžių Ksenos personažas turėjo mirti po trijų serijų, jos įspūdingas pasirodymas ir išskirtinė charizma sužavėjo žiūrovus ir prodiuserius. Taip gimė idėja sukurti atskirą serialą. Norint atskirti Kseną nuo kitų Lawless vaidmenų ir suteikti jai išskirtinę išvaizdą, buvo nudažyti jos plaukai tamsia spalva, o kostiumas tapo tamsesnis ir išraiškingesnis.





 

Ksenos vaidmuo Lucy Lawless reiškė visišką jos karjeros persilaužimą ir katapultavo ją į tarptautinę žvaigždžių orbitą. Per šešis sezonus ji tapo pasaulinio masto ikona, įkūnijančia stiprią, nepriklausomą ir morališkai sudėtingą moterį, kuri metė iššūkį tradiciniams moters herojės vaizdavimams televizijoje. Šis vaidmuo ne tik suteikė jai milžinišką populiarumą ir gerbėjų legioną, bet ir paveikė jos tolesnę karjerą – ji tapo žinoma dėl „kietų“ moterų vaidmenų, nors pati Lucy vėliau išreiškė norą išbandyti ir įvairesnius personažus.

 

Ksenos vaidmuo, nors ir atnešęs Lucy Lawless pasaulinę šlovę, pareikalavo milžiniškų pastangų ir atsidavimo, o filmavimo aikštelėje jai teko susidurti su daugybe fizinių ir asmeninių iššūkių. Būdama profesionali aktorė, Lucy didžiąją dalį sudėtingų kaskadinių triukų atlikdavo pati. Tai reiškė intensyvias treniruotes kovos menų, akrobatikos ir ginklų valdymo srityse. Kiekviena serija reikalavo sudėtingų choreografinių kovos scenų, o tai neišvengiamai vedė prie nuolatinių traumų. Jai teko patirti įvairius sužalojimus: nuo sumušimų ir įbrėžimų iki rimtesnių raumenų patempimų, kaulų lūžių ar sąnarių išnirimų. Kartą ji nukrito nuo žirgo ir patyrė dubens lūžį, dėl kurio teko laikinai sustabdyti filmavimą net pusmečiui. Tokios traumos reikalavo ilgo reabilitacijos periodo, tačiau Lucy visada grįždavo į aikštelę pasiryžusi tęsti darbą.

 

Ypatingas iššūkis iškilo penktojo sezono metu, kai Lucy Lawless pastojo. Serialo kūrėjams teko suktis iš padėties, pritaikant scenarijų ir Ksenos kostiumus. Nėštumas nebuvo tiesiogiai įtrauktas į siužetą, todėl Ksenos personažui buvo sugalvoti įvairūs įvykiai, kurie leistų aktorei būti mažiau matomai ekrane arba paslėpti pilvą po laisvesniais drabužiais ir kampais. Pavyzdžiui, Ksenos kūnas buvo laikinai apsėstas, ji pateko į komą arba buvo teleportuojama. Nors tai buvo sudėtingas laikotarpis tiek aktorei, tiek kūrybinei grupei, Lucy profesionalumas ir atsidavimas leido tęsti filmavimą, o jos asmeninis gyvenimas įgijo naują prasmę.

 

Filmuojantis seriale, Lucy Lawless asmeninis gyvenimas pasikeitė kardinaliai. Būtent „Ksenos“ dėka ji sutiko savo būsimą vyrą – serialo prodiuserį Robertą Tapertą. Jiedu susituokė 1998 metais, ir ši santuoka dar labiau sustiprino jos ryšį su serialu. Su Robertu Tapertu ji susilaukė dviejų sūnų (Julius Robert Mary Tapert ir Judah Miro Tapert), o tai visiškai pakeitė jos prioritetus ir tapo neatsiejama jos asmenybės dalimi. Ksenos vaidmuo ne tik užtikrino jai pasaulinę šlovę ir finansinį stabilumą, bet ir suteikė galimybę sukurti šeimą, tapdamas esminiu jos gyvenimo posūkiu.



 

Renée O'Connor, aktorė iš Teksaso, įkūnijusi Ksenos ištikimą palydovę Gabrielę, taip pat turėjo savitą kelią į šį vaidmenį. Gimusi 1971 m. vasario 15 d. Hiustone, Teksase, Evelyn Renee O'Connor nuo mažens svajojo tapti aktore. Ji intensyviai studijavo vaidybą, lankė pamokas Hjustono „Alley Theatre“ ir Aukštosios scenos ir vizualinių menų mokyklos (High School for the Performing and Visual Arts). Prieš Ksenos vaidmenį, būdama paauglė, ji jau buvo pasirodžiusi įvairiose reklamose (pvz., „McDonald's“, „Exxon“), nedideliuose TV serialuose ir filmuose, tokiuose kaip „Teen Angel“ ar „Match Point“, ir netgi režisieriaus Arnoldo Schwarzeneggerio serijoje „Tales from the Crypt“. Ji jau turėjo patirties dirbant su „Heraklio“ serialo kūrėjais, nes buvo pasirodžiusi ir jame. Kai buvo kuriamas serialas „Ksena: karingoji princesė“, pagrindinė pretendentė į Gabrielės vaidmenį, Sunny Doench, atsisakė dėl nenoro persikelti į Naująją Zelandiją filmavimui. Tuomet šansas atiteko Renée O'Connor, kuri sėkmingai praėjo atranką ir buvo pasirinkta.

 

Gabrielės vaidmuo tapo Renée O'Connor gyvenimo vaidmeniu, pelniusiu jai tarptautinį pripažinimą ir didžiulę gerbėjų meilę. Per šešis sezonus jos personažas evoliucionavo nuo naivios, idealistės bardės iki drąsios, išmintingos kovotojos, lygiateisės Ksenos partnerės. Šis vaidmuo leido Renée pademonstruoti platų aktorinį diapazoną, perėjimą nuo komedijos prie dramos, ir įvaldyti sudėtingas kovos scenas. Gabriela tapo ne tik švelnesniu Ksenos atspindžiu, bet ir savarankiška heroje, turinčia savo įsitikinimus ir stiprybes. Ksenos ir Gabrielos santykiai, kupini gilios draugystės, ištikimybės ir besąlygiškos meilės, tapo serialo širdimi ir itin reikšmingu elementu, kuris rezonuoja su didele gerbėjų baze iki šiol. Renée O'Connor vaidmuo ne tik užtikrino jai vietą televizijos istorijoje, bet ir padėjo jai vystyti savo kūrybinę karjerą, vėliau ji ėmėsi režisūros ir prodiusavimo, parodydama, kad jos talentas neapsiriboja vien vaidyba.

 

Kalistos vaidmenyje – Hadson Leick


 

Serialo „Ksena: karingoji princesė“ įsimintiną ir kompleksišką Kalistos vaidmenį, Ksenos aršiausios priešės ir tamsaus veidrodžio, sukūrė amerikiečių aktorė Hudson Leick. Kalista buvo moteris, kuri dėl Ksenos sukeltų kančių prarado viską – šeimą ir protą, tapdama keršto apsėsta, sadistiška ir beprotiška žudike, kuri siekė sunaikinti Kseną ir viską, kas jai brangu. Jos personažas buvo ne tik fizinis iššūkis Ksenai, bet ir nuolatinis moralinis priminimas apie praeities nuodėmes ir galimas pasekmes. Vaidyba Kalistos vaidmenyje Hudson Leick atskleidė neeilinį talentą perteikti ekstremalias emocijas, psichologinį nestabilumą ir tuo pačiu – giliai paslėptą pažeidžiamumą. Šis vaidmuo atnešė aktorei milžinišką populiarumą tarp serialo gerbėjų ir tapo jos vizitine kortele. Nors po „Ksenos“ Hudson Leick ir toliau vaidino įvairiuose televizijos projektuose ir filmuose, Kalistos personažas išliko labiausiai atpažįstamu ir jai didžiausią įtaką padariusiu vaidmeniu, pelniusiu jai kultinį statusą ir leidusių jai demonstruoti savo išskirtinį talentą dramoje ir komedijoje.

 

Arėjas – Kevin Smith



 

Serialo „Ksena: karingoji princesė“ vienas įsimintiniausių ir sudėtingiausių personažų neabejotinai buvo Arėjas, karo dievas, kurį įkūnijo aktorius Kevinas Smithas. Arėjas pasirodė kaip Ksenos priešas, mentorius, meilužis ir savotiškas piktasis dvynys, nuolat bandantis ją sugrąžinti į tamsos kelią ir atgaivinti joje buvusią negailestingą karo vadę. Jo santykis su Ksena buvo itin dinamiškas, kupinas aistros, manipuliacijų, psichologinių žaidimų ir keisto, iškrypusio savitarpio supratimo. Arėjas atstovavo chaoso ir brutalios jėgos idėjai, teigdamas, kad karas yra natūrali žmogaus prigimtis ir kad Ksenai geriausiai sekasi, kai ji priima savo tamsiąją pusę. Nors ir buvo dievas, Arėjas nebuvo visagalis; jo galia priklausė nuo žmonių tikėjimo juo ir jų noro kariauti. Kevinas Smithas, atlikdamas šį vaidmenį, suteikė Arėjui charizmos, ironijos ir tam tikro patrauklumo, paverčiant jį ne tik piktadariu, bet ir komplikuota figūra, kuri kartais netgi rodė žmogiškas emocijas ar padėdavo Ksenai, kai tai tarnavo jo paties ar visatos pusiausvyros interesams. Arėjas tapo vienu mėgstamiausių gerbėjų personažų ir neatsiejama Ksenos moralinės kelionės dalimi, nuolat primenančia apie pavojus, kurie slypi pasirenkant smurto kelią.

 

2002 metais, vasario 15 d. Kevinas Smithas tragiškai žuvo. Avarija įvyko vasario 6 d. Pekine, Kinijoje, kur jis buvo baigęs filmuotis juostoje „Dorybės kariai II“ (Warriors of Virtue II). Po filmavimo, laukdamas transporto į viešbutį, Kevinas Smithas nusprendė pasivaikščioti po „China Central Television“ filmavimo studijos teritoriją. Jis užlipo ant rekvizitinio bokšto, priklausančio kitam filmavimo aikštelės dekoracijų ansambliui, tačiau prarado pusiausvyrą ir nukrito iš maždaug trijų aukštų aukščio. Aktorius patyrė sunkius galvos sužalojimus.

 

Ksenos rūbai, čakramas, kovos menai ir sąsajos su feminizmu bei LGBT

 

Ksenos kostiumas yra ne tik estetiškai patrauklus, bet ir simboliškai įkrautas. Jis buvo sukurtas specialiai šiam personažui, siekiant pabrėžti jos, kaip karingosios herojės, statusą. Pagrindinis kostiumo kūrėjas buvo kostiumų dizaineris Ngila Dickson, kuri vėliau pelnė Oskarą už savo darbus „Žiedų valdovo“ trilogijoje. Ksenos apranga – tai rudi odiniai šarvai, sudaryti iš krūtinės plokštės, sijono ir pečių apsaugų, papuoštų metalinėmis detalėmis. Šarvai ne tik atrodo patikimai ir funkcionaliai, bet ir yra apgalvotai stilizuoti, kad pabrėžtų Ksenos figūrą, suteikiant jai stiprybės ir seksualumo. Kostiumo dizainas atspindėjo ir tam tikrą praktiškumą kovose, leisdamas laisvai judėti, tačiau tuo pat metu transliuoja nepriklausomybės ir autoriteto žinią. Nors šarvai atrodė tarsi iš senovės Graikijos, jie buvo pakankamai modernūs, kad atitiktų dešimtojo dešimtmečio estetiką ir patiktų plačiai auditorijai.

 

Ksenos kovos stilius yra eklektiškas ir dinamiškas, apjungiantis įvairių kovos menų elementus, o ne vieną konkrečią discipliną. Ji meistriškai valdo kalaviją, durklą, lazdą, tačiau labiausiai išsiskiria savo firminiu ginklu – čakramu. Tai disko formos, aštrus, mėtomas ginklas, kilęs iš senovės Indijos, kur jis buvo naudojamas sikhų karių. Čakramas yra žinomas dėl savo gebėjimo atsimušti nuo paviršių ir grįžti pas savininką. Kūrybinės grupės idėja jį panaudoti Ksenos rankose kilo iš noro suteikti herojei unikalų ir vizualiai įspūdingą ginklą, kuris atitiktų jos mitologinį ir fantastinį pasaulį. Čakramas tapo Ksenos simboliu, pabrėžiančiu jos išskirtinumą, vikrumą ir mirtiną tikslumą. Jo panaudojimas suteikė kovoms dinamiškumo ir savito stiliaus, tapdamas vienu iš serialo atpažįstamumo ženklų.





 

„Ksena: karingoji princesė“ neabejotinai tapo svarbiu fenomenu feministiniame ir LGBT judėjimuose, nors serialo kūrėjai iš pradžių galbūt to ir nesiekė tiesiogiai. Ksenos, kaip stiprios, nepriklausomos moters, atvaizdavimas, kuri pati sprendžia savo likimą, kovoja su blogiu ir nepaklūsta patriarchalinėms normoms, rezonuodavo su feminizmo idėjomis. Ji buvo lygi arba net pranašesnė už vyrus kovoje ir strategijoje, demonstruodama, kad moterys gali būti herojės, nereikalaujančios vyrų išgelbėjimo. Tai buvo galingas moterų įgalinimo simbolis.

 

Dar giliau serialas paveikė LGBT bendruomenę per Ksenos ir Gabrielės santykius. Nors jų romantiškas ryšys niekada nebuvo tiesiogiai patvirtintas ekrane (dėl tuometinės televizijos politikos ir cenzūros), nuolatinis jų artumas, atsidavimas vienai kitai, emocinis intensyvumas ir beveik simbiotinis ryšys buvo aiškiai interpretuojami kaip meilės istorija. Gerbėjai, ypač lesbietės, įžvelgė juose savo identiteto atspindį ir atrado svarbią reprezentaciją. Šios „subtekstinės“ užuominos paskatino didžiulę gerbėjų kultūrą ir padėjo sukurti saugią erdvę, kurioje LGBT bendruomenė galėjo pajausti priklausomybę ir matomumą. Serialas tapo neoficialia LGBT ikona, parodančia, kad meilė ir partnerystė gali egzistuoti už tradicinių normų ribų, ir prisidėjo prie šių judėjimų matomumo bei pripažinimo.

 

Serialo muzika

 

Ksenos serialo intro muzika, oficialiai vadinama „Xena: Warrior Princess Main Title“, išties turi ypatingą skambesį, kuris neatsiejamai siejamas su bulgarų liaudies muzikos motyvais, ypač to, kas vadinama „misteriniu bulgarų balsu“ (angl. The Mystery of the Bulgarian Voices). Šią ikonišką melodiją sukūrė Josephas LoDuca, ir ji iškart tapo viena labiausiai atpažįstamų televizijos temų.

 

LoDuca buvo įkvėptas unikalaus ir galingo bulgarų moterų chorų skambesio, kuriam būdingas aštrus, nosinis tembras, sudėtinga harmonija ir archajiškas, etninis jausmas. Jo tikslas buvo sukurti muziką, kuri būtų ne tik epinė ir dramatiška, bet ir turėtų autentišką, senovinio pasaulio aurą. Naudodamas bulgarų liaudies dainoms būdingus vokalinius elementus ir melodines linijas, jis sukūrė temą, kuri puikiai atspindėjo Ksenos, kaip karingosios herojės, įvaizdį – stiprios, paslaptingos, bet kartu ir pažeidžiamos. Ši įžanginė muzika iškart panardindavo žiūrovus į serialo mitologinį pasaulį, suteikdama jam gilumo ir unikalumo, ir padėjo įtvirtinti Ksenos, kaip kultinio personažo, statusą.

 

Kultūriniai Antikos graikų ir romėnų, senovės Indijos, Kinijos ir net Skandinavijos mitologiniai kontekstai

 

Pagrindinis ir labiausiai išplėtotas serialo kontekstas, be abejonės, yra graikų Antika. Didžioji dalis Ksenos ir Gabrielos kelionių vyksta senovės Graikijoje, kur jos susiduria su tokiais mitologijos dievais kaip Arėjas, Afroditė, Dionisas, Hadas ir kiti, kovoja su mitologinėmis būtybėmis – kentaurais, ciklopais, furijomis, ir lankosi istoriniuose ar mitiniuose miestuose, pavyzdžiui, Atėnuose ar Trojoje. Nors serialas nepaiso istorinio tikslumo ir chronologijos, jis plačiai naudojasi graikų mitologija kaip siužeto varikliu, leidžiančiu nagrinėti tokias temas kaip likimas, dievų įsikišimas į žmonių gyvenimus ir heroizmas.

 

Be Antikos, serialas drąsiai keliavo ir į kitas, labiau egzotiškas kultūras. Trečiajame sezone Ksena ir Gabriela atsiduria Skandinavijos šalyse, kur jos susiduria su germanų-skandinavų mitologijos dievais ir būtybėmis, tokiais kaip Odinas, Valhalla, Valkirijos ir kiti. Šios serijos pristatė skirtingą, šaltesnę ir brutalesnę mitologinę aplinką, leidusią Ksenai išbandyti savo jėgas prieš naujus, galingus priešininkus ir giliau panirti į įvairių tautų tikėjimus.



 

Vėlesniuose sezonuose serialas pasiekė ir Rytų kultūras – Kiniją bei Indiją. Ksenos ir Gabrielos kelionės po Kiniją atskleidė Kinijos mitologijos, kovos menų ir filosofijos elementus, įpindami Drakonus, imperatorius ir senovės tradicijas į serialo naratyvą. Šios serijos dažnai pasižymėjo ryškiomis vizualizacijomis ir kovos scenomis, įkvėptomis Kinijos kultūros. Dar ryškesnis buvo serialo ryšys su Indijos kultūra ir mitologija, ypač per Gabrielos dvasinę kelionę ir jos sąsajas su induizmu bei reinkarnacijos idėjomis. Indijos kultūros kontekstas leido serialui giliau panagrinėti dvasines temas, karmą, atgimimą ir ramybės paieškas, suteikiant siužetui filosofinį gylį. Čakramo, kaip Ksenos firminio ginklo, kilmė taip pat yra susijusi su Indijos tradicijomis.

 

Šis eklektiškas mitologijų ir kultūrų derinys buvo vienas iš serialo žavesių. Kūrybinė grupė drąsiai manipuliavo laiku ir erdve, leisdama Ksenai keliauti tarp skirtingų epochų ir žemynų, sutikti įvairių dievų ir herojų, nesiekiant istorinio tikslumo, bet siekiant maksimalaus siužeto įvairovės ir pramogos. Tai leido serialui nagrinėti universalias gėrio ir blogio, atpirkimo, draugystės ir meilės temas per skirtingų kultūrų prizmę. Ryškus romėniškos kultūros iliustruojantis pavyzdys yra Ksenos (vėliau Ksenos ir Gabrielės) nukryžiavimas ir jos susidūrimai su Cezariu bei Kleopatra ir net Jėzumi Kristumi, t. y. Antikos dievų viešpatavimo pabaiga ir krikščionybės atėjimu, prie kurio prisidės Ksenos galia žudyti dievus, todėl analizuojant serialą kultūriniais ženklais, sakyčiau, yra ką veikti.

 

Serialo „Ksena“ kritika ir įvertinimai

 

Serialas „Ksena: karingoji princesė“, nors ir buvo itin populiarus ir įtakingas, vis dėlto sulaukė tam tikros kritikos, ypač dėl savo prieštaringesnių aspektų ir, kartais, ne visai tobulos produkcijos. Pagrindinė kritika dažnai buvo nukreipta į serialo nuoseklumo trūkumą ir kintančią kokybę – kai kurios serijos buvo itin stiprios, siužetiškai gilios ir emociškai paveikios, o kitos – silpnesnės, pernelyg komiškos ar nukrypstančios nuo pagrindinės siužeto linijos. Kai kurie kritikai taip pat atkreipdavo dėmesį į istorinių ir mitologinių detalių laisvą interpretaciją ar net iškraipymą, nors serialas niekada ir nepretendavo į istorinį tikslumą, o veikiau kūrė savo alternatyvią visatą.

 

Paskutiniai sezonai, tapę tamsesni ir filosofiškesni, taip pat susidūrė su dalies žiūrovų nepasitenkinimu, nes jie norėjo daugiau nuotykių ir mažiau dramos. Be to, tam tikros kontroversijos kilo dėl Ksenos ir Gabrielės santykių, kurie, nors ir buvo didžiulės gerbėjų bazės mylimi ir interpretuojami kaip romantiški, oficialiai niekada nebuvo patvirtinti, kas erzino dalį LGBT bendruomenės, reikalavusios atviros reprezentacijos. Vis dėlto, bendrai, serialo kritika dažniausiai buvo nustelbiama jo populiarumo ir teigiamo poveikio.



Lucy ir Renee 1998-ųjų Emmy apdovanojimuose

 

Nepaisant tam tikros kritikos, „Ksena: karingoji princesė“ sulaukė nemažai apdovanojimų ir nominacijų, patvirtinančių jo reikšmę televizijos istorijoje. Serialas buvo nominuotas prestižiniams Emmy apdovanojimams už kompozitoriaus Josepho LoDucos muziką ir kostiumų dizainą. Nors šių apdovanojimų laimėti nepavyko, pačios nominacijos parodė industrijos pripažinimą. Be to, Lucy Lawless ir Renée O'Connor buvo nominuotos įvairiems apdovanojimams, įskaitant Saturno apdovanojimus (angl. Saturn Awards), kurie skiriami mokslinės fantastikos ir siaubo žanrų kūriniams. Serialas laimėjo kelis „TV Guide Award“ apdovanojimus ir kitus gerbėjų balsavimais paremtus prizus, liudijančius apie didžiulę žiūrovų meilę. Visų svarbiausia, „Ksena: karingoji princesė“ tapo kultiniu serialu, įgijusiu milžinišką ir atsidavusią gerbėjų bendruomenę, o tai yra didžiausias apdovanojimas, nes parodo ilgalaikę įtaką ir populiarumą, pranokstantį bet kokius oficialius pripažinimus.

 

Tai tiek šįkart apie šį serialą. Pavyko labai daug ką sužinoti, atgaminti. Tiesa, visko vis tiek nesudėjau, nes informacijos be proto daug, bet kontekstus ir idėjas pavyko daugmaž sulipinti į nuoseklų pasakojimą.



 

Jūsų Maištinga Siela

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą