Sveiki, skaitytojai,
Bandau prisiminti bent vieną tiesioginį rašytojos Mary
Shalley 1818 metais išleisto siaubo gotikinio romano „Frankenšteinas, arba
šiuolaikinis Prometėjas“ ekranizaciją ir negaliu atgaminti nė vieno, nors
tikrai vaikystėje ar paauglystėje turėjau ką nors matyti tarp tų gausių serialų
ir filmų apie antgamtinės būtybes ir antžmogius. Visgi simboliškai nutiko, kad
šią vasarą keliavau po Šveicariją, kur būtent pravažiavau pro šalį didelę kalvą
su skardžiu, t. y. tuos konkrečius rūmus, kuriuose rašytoja M. Shelley 1816
metais ten leisdama laiką su vyru ir jųdviejų bendru draugu Džonu Baironu ir pradėjo
rašyti istoriją apie Viktorą Frankenšteiną, kuris taps siaubo literatūros ne
tik klasika, bet ir geidžia kino kūrėjų medžiaga. Šįkart šio romano adaptavimo ėmėsi
„Pano labirintas“, „Purpurinė kalva“ ir „Vandens forma“ režisierius Guillermo
del Toro, kuris turi ilgametę pripažintą kino patirtį perteikti estetiškai
siaubo istorijas didiesiems ekranams.
Naujausias filmas „Frankenšteinas“ (angl. Frankenstein)
(2025) būtent ir yra sukurtas pagal didžiojo kino užmojus, t. y. tenkinti į
kino sales atėjusius žiūrovus estetika ir vaizdo efektais. Istorija iš esmės
nesudėtinga: brutalioje aristokratų šeimoje užaugęs „perdegęs“ vaikas Viktoras nusprendžia
pranokti tėvą ir visą medicinos pasaulį, todėl meta iššūkį mirtingumui, jis
eksperimentuoja su lavonais, juos tyrinėja, mėsinėja, leidžia elektros impulsus
ir bando prikelti naujam gyvenimui. Po daugel metų jam tas pavyksta, jis išties
sukuria antžmogį Kūrinį, kuris sudurstytas iš įvairiausių dalių leidžiasi į
savęs suvokimo ir pažinimo kelionę, atsiskirdamas nuo kūrėjo Viktoro ir keldamas
esminius klausimus: kas jis yra? Iš esmės, nors filmas siaubo, jis yra
metaforinis ir perpasakoja Rojaus išvarymo motyvą, kada kažkada Adomui ir Ievai
teko iš naujo suvokti save atskirtyje nuo dievo kūrėjo.
Filmas vizualus, ilgas ir neskubus. Čia nerasite „paturbinimo“,
t. y. pagerintų ir pagreitintų siužetinių vingių, nes del Toro stengiasi
daugiau ar mažiau išlaikyti knygos autentišką epinį pasakojimą, tačiau keičia
tam tikras kūrinio detales ir siužetinius vingius. Tai nėra įnoringas ir
ambicingas kino projektas, o del Toro dažnai laikosi ištikimas savo estetinėms
pažiūroms, tad daugelis išties pastebėsite, kokie gražūs ir apgalvoti prabangūs
filmo kostiumai. Tai filmas didžiajam reginiui, tačiau nėra vien tik bedvasis
ir neįtraukiantis, nes kuo toliau žiūrėjau šį „Frankenšteiną“, tuo labiau
suvokiau, kaip sudėtinga efektingumo siekiančiam populiariajam kinui sukurti įtikinamą
jausmingumą. Manau, iš dalies del Torui pavyko, kadangi Kūrinys, kurio
pagrindinį vaidmenį atliko naujasis Holivudo seksualusis veidas Jacob Elordi,
iš tiesų kelia dvejopus jausmus: pasigėrėjimo ir pasišlykštėjimo. Bet visgi
laimi žmogiškoji dalis, kitaip Holivude tikriausiai ir negali būti, nes viskas
šioje istorija apsiverčia paradoksaliai: žmonės medžiodami ir žudydami,
negalvodami apie kitas rūšis ir bandydami įveikti mirtį, sukuria monstrus,
kurie iš esmės savo humanizmu pranoksta pačius savo kūrėjus (aliuzija į
Prometėją). Filmas tarsi klausia: ar žiūrėdami į monstrus iš tikrųjų juose neatpažįstame
savo nebematomo žiaurumo ir tikrojo monstriškumo?
Filmas žiūrisi kaip pasaka ir pramoga, šįkart
neprailgo, bet ilgesnio ir nebesinorėjo. Del Torui pavyko, sakyčiau,
subalansuoti knygos siužetus ir perteikti, nors ir paprastą, bet ne pačią
lėkščiausią filmo idėją. Filmas toli gražu nėra stebuklas, kai kas išspręsta
pagal daugel matytų siaubo filmų ar serialo vaizdavimo metodikų, tad
originalumu filmas nepasižymi, norėtųsi, kad del Toro labiau eksperimentuotų,
nutoltų nuo Holivudo standartų, tačiau yra kaip yra, ir šis „Frankenšteinas“
nėra prastas.
Mano įvertinimas: 7/10
Kritikų vidurkis: 77/100
IMDb: 7.6
Maištinga Siela

Komentarų nėra:
Rašyti komentarą