2011 m. balandžio 3 d., sekmadienis

Erotika lietuvių tautosakoje

(Paveikslas "Pjovėja" Kanutas Ruseckas 1844 m.)

Sveiki visi,

Visai neseniai www.delfi.lt paskelbė visai intriguojantį straipsnį apie mūsų protėvius lietuvius visai nekuklių, bet sakyčiau, pikantiškų faktelių apie mūsų vadinamą perdėtą solidarumą, konservatyvumą, mūsų tautos identiteto šaknis. Labai keista, nes besidomint apie lietuvių tautosaką, niekur nėra akcentuojama erotika. Šis delfi straipsnis šiek tiek lyg ir prablaivina, paaiškina kita prasme tautosakinius simbolius erotikos aspektais, tačiau ir tai negalima priimti už gryną pinigą, tačiau vis tiek įdomu. Skubu iš šio straipsnio ištrinkti įdomiausius sakinius ir juos trumpai pateikti čia:

Dar iš 12-to amžiaus yra žinių, kad prūsams buvo nustatytos labai didelės baudos už daugpatystę. Taip pat buvo nurodoma, kad prūsai laisvai gali pakeisti žmoną, jei ši neįtinka. Kita vertus, tuo metu galiojusiame teisyne buvo rašoma, kad moteriai, kuri netenka vyro, per metus reikia kuo greičiau rasti naują, nes ji negali ilgai gyventi be vyro. Galima teigti, kad moteris vis dėlto gerbdavo“, - pasakojo mokslininkė.

Yra nuomonių, kad rūta buvo vertinama ir dėl kontracepcinių savybių. Anot etnologės, šiam tikslui ji iš tiesų buvo naudojama, tačiau iki šiol niekas neištyrė, kiek tai pagrįsta. „Iš rūtų virdavo arbatą arba ją naudojo šutinantis pirtyje. Medikai teigia, kad jei moteris būdavo silpnesnė, ji persileisdavo vien nuo pirties, o duomenų, kiek prisidėdavo prie šio proceso gėlė, nėra.

„Etimologiškai rūta susijusi su žodžiu „rauti“. Taigi nekaltybės praradimas tuo metu buvo labai reikšmingas gyvenimo įvykis. Į pirmą sugulimą buvo žiūrima labai rimtai. Moterį jis taip pakeisdavo, kad ji būdavo išraunama, taigi jis negalėjo būti atsitiktinis.

Pati mergina tai išreikšdavo nusipindama vainiką. Taip ji parodydavo, kad yra pasiruošusi priimti vyrą, vyro varpą. Šiuo atveju rūtų vainikas simbolizavo vaginą. Visai kitaip yra slavų tautosakoje.

Beje, Lietuvoje egzistavo ir paklodės rodymo paprotys. Paklodė nebuvo kabinama viešai, kaip tai darė kai kurios Viduržemio jūros tautos, tačiau patikrinti jos nueidavo svočia. Jei mergina pasirodydavo nesanti nekalta, vyra turėdavo teisę jos atsisakyti.

Dar vienas svarbus mūsų liaudies dainų herojus – žirgas – yra ne kas kita, o falo simbolis, taigi neatskiriama vyro dalis.

Daugiau rasite čia.

Jūsų Maištinga Siela

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą