Sveiki, skaitytojai ir smalsautojai,
Šių metų spalio pabaigoje Vilniaus
Jaunimo teatre jaunasis režisierius Justinas Vinciūnas pristatė pagal vokiškai
rašančio austrų rašytojo ir Nobelio literatūros laureato Peter Handke valandos
trukmės spektaklį „Pranašystė“. Tiesą sakant, teko skaityti vieną jo
psichodelinį romaną lietuviškai ir jausmai buvo gan dvejopi. Iš vienos pusės
autoriaus rašymo technika išties atrodo eksperimentinė ir atitiktų haliucinogeninio,
netikro pasaulio sumaištį, o iš kitos – naratyvas tiek išdrikęs, kad
pripratusiems prie klasiškesnio istorijų pasakojimo būdo gali pasirodyti kiek
apsunkintas, pernelyg alternatyvus. Tiesą sakant, jo medžiaga „Pranašystė“
absoliučiai tinka mano skaitytam romanui perteikti, tai yra Peter Handke kūrybinis
kodas.
Tiesą sakant, net nežinojau, ko
tikėtis iš šio spektaklio. Man tiko data, tiko laikas ir pasirinkau jį dėl man
priimtinų aplinkybių, nors ir nepatinka man toji Jaunimo teatro 99-oji salė,
kur be jokios vietos sėdiesi ten, kur yra laisva vieta. Kaip koks Atėnų tautos
susirinkimas, bet šįkart gal ir pasitvirtino, nes esi arti scenos, beveik sėdi
kartu su tais keturiais benamiais ir pranašauji pasaulio pabaigą.
Spektaklis iš pradžių mane šiek tiek
šokiravo, nes jis toks „išplaukęs“ ir abstraktus, kad kurį laiką reikia
susigaudyti, kas ir kodėl būtent tokiomis formomis vyksta. Scena primena poapokaliptinį
tvano nušluotą civilizaciją. Nugrimzdusios kėdės, kyšančios nuolaužos, kas
anuomet buvo civilizacija, dabar primena tai, kad įsivaizduojamas tvarumas
visgi tėra iliuzija prieš nepermaldaujamus laikmečio pokyčius. Keturi seni
pranašai, o iš esmės – benamiai alkoholikai sėdi ant kėdžių ir prie sūrio kampo
sapalioja pranašysčių nuotrupas. Iš vienos pusės lyg ir mokosi būti pranašais,
primena mokyklą, o iš kitos pusės – patys įtikėję savo žodžių tvirtumu bando
apsisaugoti ir drebėti prieš savo ištariamus žodžius, nes o kas belieka, kai
nieko nebeturi ko prarasti? Tik beprotybę, nes gyvenimo pamatas jau išmuštas,
belieka tik bauginti. Man asmeniškai labai siejosi su mūsų žiniasklaidos
medijomis ir viešosios nuomonės formuotojų dabar pateikiamomis propagandinėmis
ir bauginančiomis „naujienomis“, perspėjimais, kurie gąsdina ir buria žmones į „heiterius“,
nes baimė visada buvo ir yra varomoji galios jėga.
Pranašai taip pat žaidžia „matuodamiesi“
baimę, suliedami pramanus su tikrovės pajautomis, išvesdami naujas tikrovės
suvokimo matmenis. Ar tai galimybė išlikti? Sunku pasakyti, tačiau visame
bauginančiame kvarteto burbule yra nemažai karikatūros, netikrumo, kuris
pranašiškai gaubia ir pačių žiūrovų tikrovę – mes juk mėgstame gyventi
prognozėmis, šių dienų pranašystėmis. Bibliniai motyvai persismelkę su Senojo Testamento
įvaizdžiais, tačiau tais pačiais religiniais viražais sarkastiškai apmąstomas
ir Hitlerio gimimas ir kūdikystė, bandoma įrodyti, kad pasaulio blogio „skūra“
dažnai prisidengia nekaltais įvaizdžiais ir niekada nežinai, iš kokio kūdikio
išaugs koks monstras.
Akivaizdu, kad spektaklis nutolęs nuo
klasikinės teatro mokyklos. Čia svarbus ritmas, keturi vargonų vamzdžiai –
keturi aktoriai, kvartetas, kuris krenkščia, dainuoja, pranašauja, lipa vienas
per kitą, skatina ir tildo, pertraukia ir užpildo. Tai ritminio teatro
metodika, kur garsai veikia kaip simfoninė kakofonija, užpildo ir papildo
vienas kito kolektyvinės beprotybės ir pranašystės burbulą. Aktoriai turi
nepaprastai gerus balsus, tad sodrūs, vyriški balsai pramaišiui veikia iš
tikrųjų kaip vienas teatrinis kūnas, todėl būtent jų meistrystė ir atidirbta
režisūrinė metodika daro kur kas didesnį įspūdį nei pats spektaklio turinys,
kuris dažnai atrodo kaip atsikartojantis ir ciklinis monotoniškas pranašysčių
sintaksinis atkartojamas, pavyzdžiui, ir kris akmuo iš dangaus kaip...
akmuo! Psichodelinė garsinė spektaklio tekstūra išardo naratyvą, mes turime
iš vienos pusės techniškai sujungtą idėjinį spektaklį, tačiau viduje prasmiškai
jis labai fragmentuotas. Labai patiko aktorių Algirdo Latėno, Gedimino
Storpirščio, Vido Petkevičiaus ir Sauliaus Sipaičio pasirodymas, o spektaklis,
bent jau man, tapo nauja ir kiek kitokia teatro žiūrovo patirtimi.
Jūsų Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą