Sveiki, skaitytojai,
Kai pirmą kartą prieš
penketą metų pamačiau turkų režisieriaus Nuri Bilge Ceylan filmą „Trys
beždžionės“, pagalvojau: taip, šis režisierius tikrai turi ką papasakoti, o
turėdamas, dar ir moka tai labai gerai daryti. Kiekvienas jo darbas Kanų kino
festivalyje vis ką nors pelnydavo, tačiau iki „Auksinės palmės šakelės“ kažko
trūkdavo arba atsirasdavo kitų darbų, bet viską pakeitė jo beveik pusketvirtos
valandos drama „Žiemos miegas“
(turk. Kis Uykusu) (2014), rodytas lietuvos
žiūrovams Kauno kino festivalyje.
Tiesą sakant, šiek tiek
išsigandau, kad prie filmo reikės praleisti tiek daug laiko, paskutiniu metu
namie žiūrėti ilgesnį nei dvi valandas filmą darosi vis sunkiau, tačiau
pasakiau, kad jei jau „Palmės šakelė...“, tai bus verta. Ir iš tikrųjų buvo
verta. Filmas įtraukia nuo pat pirmųjų kadrų, kai kas jį apibūdino „kaip
mėnulyje“, o iš tikrųjų jis nufilmuotas unikalioje Turkijos vietovėje, kur
namai integruoti į natūralias olas. Vasarą vėsina, o žiemą stingdo uolų šaltis,
tačiau veikėjai prie to pripratę, todėl jų tylūs pasikalbėjimai namuose įgauna
keistą žiemojimo olose įspūdį, kas labai tinka filmo pavadinimui. „Žiemos miegą“
sukurti režisierių įkvėpė A. Čechovo mažieji apsakymai, ir iš tikrųjų viskas atrodo,
kad nieko nevyksta, o įvyksta tiek daug: veikėjai geria arbatą ir jų likimai
skilinėja. Veikėjų pokalbiai primena jų beviltišką norą ištrūkti iš dabartinės
vietovės ir gyvenime dar ką nors patirti, tačiau jie sukaustyti žiemos miego ir
beviltiškai kankinasi, netgi pagrindinis filmo veikėjas, buvęs teatro aktorius,
neišskrenda į Stambulą, nes yra pririštas savo paties likimo...
Filme labai daug
pasikalbėjimų, dialogų, nostalgijos, lėto provincinio Turkijos gyvenimo tekėjimo,
socialinio skurdo ir prabangos kontraste veikėjai įgauna ne tik moralines ir
didaktines, kone biblijinės egzistencinės manieros, bet ir kuria subtilią
nesusikalbėjimo ir gyvenimo tik sau ironiją. Filme daug simbolių, kokius mėgsta
intelektualusis europietiškas kinas: arklio gaudynės, išdužęs langas, vaiko
alpimas ir t. t. Scenos konstruojamos tarsi atskiros novelės, bet jas jungia
veikėjai ir bendri kai kurie įvykiai, todėl filmas išėjo realistiškai
literatūriškas, turintis savitą atmosferą ir įtaigą. Rekomenduoju visiems užkietėjusiems
kino gurmanams, nes filmas tiesiog tykus pasimėgavimas, kaustantis dėmesį į
veikėjų filosofiją ir tas pačias puikiai lietuviams atpažįstamas vertybių ir
nesusikalbėjimo problemas.
Mano
įvertinimas: 10/10
Kritikų vidurkis: 88/100
IMDb: 8.2
Jūsų Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą