2025 m. liepos 1 d., antradienis

Šios dienos citata: Marija Gimbutienė apie lietuvius, lietuvybę ir besikeičiantį pasaulį

 

Sveiki, skaitytojai,

 

„Lietuviai giliai myli savo žemę, bet pamiršta, kad yra nariai didelio pasaulio, kuriame vyksta amžina kova dėl būvio. Šioje kovoje būtina būti stipriam, kad išliktum. Jei ne kiekybiškai, tai kokybiškai. Tautą, kuri skundžiasi nelaimingu likimu ir per tūkstantį su viršum metų vien tik nustoja savo žemių ir žmonių, gali išgelbėti nebent tik labai didelis ryžtas stiprėti, šviestis, kultūrėti. Idant įgytų nors moralinį svorį tautų bendruomenėje.“ Marija Gimbutienė

 

Marija Gimbutienė (gim. Marija Birutė Alseikaitė, 1921 m. sausio 23 d. Vilniuje – 1994 m. vasario 2 d. Los Andžele, JAV, palaidota Kaune) buvo pasaulinio garso lietuvių kilmės archeologė ir archeomitologijos pradininkė, kurios tyrimai iš esmės pakeitė Europos priešistorės suvokimą. Nuo pat jaunystės besidominti archeologija, etnologija ir lingvistika, ji studijavo Vilniaus ir Kauno universitetuose, o 1944 metais, karo verpetų genama, pasitraukė į Vakarus, kur Tūbingeno universitete (Vokietija) apgynė filosofijos daktaro disertaciją. Nuo 1950-ųjų, persikėlusi į JAV, M. Gimbutienė dirbo Harvardo ir Kalifornijos (UCLA) universitetuose, vadovavo svarbiems archeologiniams kasinėjimams įvairiose Europos šalyse.

 

Marija Gimbutienė labiausiai išgarsėjo dėl dviejų esminių teorijų, kurios sukėlė plačias diskusijas ir padarė didelę įtaką ne tik archeologijai, bet ir mitologijai bei kultūros studijoms. Pirmoji – Kurganų hipotezė, teigianti, kad indoeuropiečių prokalbė ir kultūra kilo iš Ponto-Kaspijos stepių regiono ir plito į Europą maždaug 4500–2500 m. pr. Kr. per klajoklinių Kurganų kultūrų migracijas. Antroji, glaudžiai susijusi su pirmąja, yra „Senosios Europos“ (Old Europe) civilizacijos koncepcija. M. Gimbutienė teigė, kad iki indoeuropiečių atėjimo Pietryčių ir Centrinėje Europoje egzistavo unikali, taiki, matrifokalinė (orientuota į Didžiosios Deivės kultą ir moterų lyderystę) neolito civilizacija, pasižyminti egalitarizmu ir taika.

 

Gimbutienės tyrimai ir teorijos, pagrįsti išsamia archeologine medžiaga, lyginamąja mitologija ir lingvistika, suformavo naują tarpdisciplininę tyrimų sritį – archeomitologiją. Jos pagrindiniai veikalai, tokie kaip „Deivės ir dievai Senojoje Europoje“, „Deivės kalba“ ir „Deivės civilizacija“, atskleidė gilų jos įdirbį ir viziją apie priešistorines visuomenes. Šie darbai ne tik pakeitė požiūrį į Europos priešistorę, bet ir padarė didelę įtaką feminizmo bei dvasinio judėjimo judėjimams, pabrėždami moteriškumo ir gamtos harmonijos svarbą. Marija Gimbutienė, palikusi neįkainojamą akademinį paveldą, iki šiol išlieka viena įtakingiausių ir diskutuotinų archeologijos figūrų.

 

Kaip ir matome iš citatos iš Marijos Gimbutienės „Testamentinės pastabos“, ji visą gyvenimą išlaikė stiprų ryšį su Lietuva ir nuolat pabrėžė savo lietuvišką kilmę bei tautos reikšmę. Ji nuolat akcentavo, kad Lietuva ir jos gilias šaknis turinti kultūra buvo nuolatinis įkvėpimo šaltinis jos moksliniams tyrimams. Gimusi Vilniuje ir augusi lietuviškoje inteligentų šeimoje, ji nuo pat vaikystės sėmėsi žinių apie tautosaką, senovės papročius ir kalbos unikalumą, kas vėliau persipynė su jos archeologiniais ir mitologiniais atradimais.

 

Maištinga Siela


Komentarų nėra:

Rašyti komentarą