APUTIS J. Gegužė ant nulūžusio beržo. Vilnius: Vaga, 1986.
Sveiki,
Juozas Aputis, kurį
taip vertino literatūrologas, literatūros kritikas Albertas Zalatorius, yra
tikriausiai vienas didžiausių novelės žanro meistrų lietuvių literatūroje. Šis žanras
nenyksta ir vis kas keletą metų pasirodo po tikrai gerą novelių rinkinį, kurie
gaivina senas novelių tradicijas ir plečia novatoriškumu, naujomis temomis,
formomis lietuvių literatūros lauką. Nesu novelių mėgėjas – smulkūs tekstai man
asocijuojasi su nuobodybėmis ir pernelyg dideliu snobizmu, nagrinėti kiekvieną
judesį, ieškoti paralelių, juslėmis apčiuopti neapčiuopiamus dalykus – tai intelektualusis
žanras. Ir visgi, tai tėra tik paviršutiniškas nusistatymas, o kai griebiesi
novelių skaitymo, staiga nušvinti ir patiri nemenkesnį malonumą, nei
skaitydamas romaną ar apysaką.
Šįkart noriu trumpai
pakalbėti apie Juozo Apučio novelių triptiką (trijų dalių noveles) Žalias laiko vingis. Šis novelių
triptikas – tai harmoninga sugrįžimo, išpažinties ir prisiminimų dėlionė, su
tik Juozui Apučiui būdinga novelių raiška ir forma. Žalio laiko vingį sudaro trys novelės – Arklio akyse, Troboj prie upės ir Žalias laiko vingis. Rašytojas puikiai konstruoja ir komponuoja noveles,
jos sujungtos per pasakotojo poziciją ir herojaus kelionę po gimtąsias vietas,
subtiliai aprėpiant egzistencinius žmogaus klausimus, nykstančio ir kintančio
pasaulio jausenas.
Pirmojoje novelėje Arklio akyse personažas net
neįvardijamas, jis vadinamas tiesiog žmogumi – tokia pasakotojo pasirinkta
pozicija suteikia neutralaus santykio su herojumi. Arklio akyse personažas prisimena vaikystėje nutikusį įvykį su
arkliu Jūra, kuris šokinėjo per tvoras, retrospektyviai aprėpiant jau kadaise
mirusius žmones, mirties tendencijas. Retrospektyvinės juslės organiškai atgamina
mąstančio ir prisimenančio žmogaus mechanizmą, suteikia išpažinties tonacijos,
jautrumo netgi savotiško graudulio. Novelės pabaiga, kaip ir būdinga šiam žanrui,
staigi, apibendrinanti ir laikanti visos novelės „svorį“: Kodėl esame įpratę arkliui žiūrėti į dantis ir kodėl nematome jo akių?
(p. 242).
Antroji novelė Troboj prie upės, kurią galime skaityti
kaip atskirą novelę ir kaip triptiko sudedamąją dalį, pasakotojas vėl grįžta į
dabartį, keliauja savo gimtinės žemėmis, bet nejučia jį užklumpa naktis ir jis
prisiglaudžia vienišos moters namuose, kuri kadaise iš netekties sielvarto upėje
nužudė savo kūdikį. Novelėje skamba skaudžios išpažinties tonacijos, vėl ir vėl
grįžtama į praeitį, permąstoma gyvenimo ir likimo sąsajos. Šioje novelėje
susigrumia personažo smerkimo ir atleidimo kova, gailestis ir užuojauta, vėl
prisimenami pirmosios novelės įvykiai su arkliu, tačiau Juozas Aputis praplečia
įvykius, įveda sudėtingesnį prisiminimų ir naujų atradimų, suvokimų mozaiką.
Trečiojoje novelėje Žalias laiko vingis, kuriuo kartu pavadintas
ir visas novelių triptikas apibendrina ir dar labiau išplečia buvusio karo
padarinių tendencijas, stipriai prisiliečia prie žmogaus gyvasties, gyvybės ir
gyvenimo vertės skalių. Personažas toliau keliauja ir nejučia išnyra prie
ežero, prie kurio sutinka neįgaliųjų vyrą, kuris, pasirodo, kadaise gulėjo su pagrindiniu
personažu vienoje mirties apsuptoje palatoje. Čia svarbus atpažinimo faktas,
vėl prisimenamas arklys, kuris visose novelėse tampa prisiminimų raktu.
Visas triptikas gana
tapybiškas, jame nemažai peizažo, tačiau jis nėra svarbiausia novelių svertis. Čia
svarbiausi kelionės, atpažinimo ir suvokimo motyvai, apčiuopimas laiko
slinkties ir pokyčių jausmas. Juozui Apučiui labai svarbios akys – sielos veidrodis,
jose atsispindi ne tik emocijos, bet ir gyvenimo patirtis. Arklio akys, žmogaus
akys yra tiesos raktas, užtenka nusakyti žmogaus akis ir jau viskas aišku,
kokią patirtį ir lemtį neša žmogus – „sunkiai
nusakomos baimės akimis ji sakė, kaip nepažįstamasis lemtingai artinosi prie jų
vietos.“ (p. 252). Novelėse iš pradžių neaišku, to nežino net pasakotojas,
kodėl žmogus keliauja ir ko jis ieško, bet tik novelių pabaigose veriasi
tiesos, atskleidžiančios personažo intuityvią ieškojimo inercijos priežastį. Ir
ne tik tiesos, kiek savasties paieškos, savo santykio su buvusiu ir esamu
gyvenimu naujo santykio, tai lyg primena Prarasto
laiko beieškant, tačiau kažko prarasto susigrąžinti personažui nėra svarbu,
svarbiau yra prisiminti, kas buvo, ir suvokti, kas galėjo būti, vien tam, kad
suvoktų savo dabarties gyvenimo tašką, kuris novelėse nenupasakojamas, tačiau
intuityviai nujaučiamas.
Jūsų Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą