Ian McEwan „Šeštadienis“.
– Vilnius: Alma littera, 2007.
Sveiki, skaitytojai,
Elitinės literatūros
skaitytojams tikriausiai nereikia aiškinti, kas toks Ian McEwan, kokią gerą ir kokybišką jis kuria. Paskutiniu leidykla Jotema išleido du jo romanas Vaiko gerovė ir Kevalas, tačiau nusprendžiau susipažinimą su šiuo autoriumi pradėti
nuo Alma litteros išleisto romano Šeštadienis
(angl. Saturday), kuris laikomas
vienu geriausiu rašytojo kūrinių, buvo nominuotas prestižinei Booker literatūrinei premijai.
Tikriausiai rašant apie
I.McEwan recenziją būtų galima tikėtis aukščiausių pagyrų, tačiau noriu pradėti
nuo perspėjimo, kad knyga nėra kelių vakarų prisėdimas prie mėtų arbatos ilgais
vakarais, ištiesus nuvargintas kojas ant pufo. Tai ne iš tų knygų, kurios
iškart „pasiduoda ir atsiriša“ visomis savo prasmėmis. Šeštadienis – tai vienas iš tų sodrių romanų, kurie reikalauja
atidaus skaitymo ir mėgavimosi ne siužetiniais vingiais, kurie, rodos, tik iš
pirmo žvilgsnio nelabai svarbūs, bet be jo kartu neįsivaizduojama kūrinio
sąranga. Knyga reikalauja atsidavimo stiliui, smarkiai tapatintis su pasakotoju,
stebėti kartu vykstančius pagrindinio veikėjo Henrio Perouno vidinius ir
išorinius procesus – tokios knygos, kurios yra skvarbios ir iš esmės pasakoja
atskirą visatą „iš žmogaus vidaus“ gali pasirodyti pernelyg erzinančiai
apsunkintos aprašymais. Šeštadienyje I.McEwan
lyg viso šito sunkumo atsisako ir panardina skaitytoją į vienos dienos
istoriją, kurioje papasakoja tiek daug ir su tokiu klasikinio romano
literatūrine išmone, kad beregint stebiesi, kaip iš pažiūros nykios ir
kasdienės dienos aprašymais atskleidžiamos gyvenimiškos realybės tendencijos.
Rašytojas du metus
stebėjo neurochirurgų darbą ir gilinosi į jų profesijos užkulisius, darbo
specifiką, todėl romane nemažai medicininių terminų, operacijų aprašymų, kurie,
tiesą sakant, šiek tiek gali gąsdinti, jeigu manote, kad tai jūsų nė kiek
nedomina ir nejaudina. Tačiau I.McEwan pavyko visa tai perteikti taip
suprantamai ir kartu neprarandant savitos teksto stilistikos. Tiesą sakant
I.McEwan yra itin kruopštus rašytojos, kuriam svarbu pačiam natūralistiškai
ištirti aprašomus vaizdus, išmanyti ne tik chirurgiją, bet ir muziką, poeziją, psichologiją,
žmonių santykius ir visos sritys perteiktos ne per metaforas, ne
paviršutiniškai, bet su analitine anatomija, ar tai būtų veikėjų veiksmai, ar
tik požiūris į pasaulį, kas iš esmės sudaro tvirto ir rimto rašytojo įspūdį.
Rašytojas Ian McEwan.
Vienas geriausių
šiuolaikinių britų rašytojų kuria tik iš pirmo žvilgsnio snobišką literatūrą, kur
veiksmas vystosi lėtai, daug pagrindinio veikėjo, artėjančio prie
penkiasdešimtmečio, apmąstymų: santykiai su žmona, erotika, vaikų auklėjimas,
mirštanti motina, darbo profesionalumas, sportas... Šituose spektruose,
kasdienybės anatomijoje skleidžiasi visa tai, ką galima vadinti tradiciniu
vyriškumu. Neslėpdamas solidaus jautrumo, personažas primena kiek tipinį gerai
išauklėtą britą, todėl tie, kurie iš literatūros tikisi provokacijos, vertybių
sistemos griovimo, dvipolio veikėjo, kuris stato ir vėliau griauna savo
įsitikinimus, stebina skaitytoją radikaliais sprendimais, viso to Šeštadienyje nėra, nes I.McEwan sukūrė
brandų, jau susiformavusį pagal gerąsias intelektualiosios britų kultūros
kanonus veikėją. Kur kas labiau jaudina situacijos, kuriose atsiduria Henris:
konfliktas gatvėje, kuris vėliau išvystomas į įkaitų trilerį lyg ir būtų tas
kabliukas, kuris kūrinį pritemptų prie populiariosios literatūros, tačiau
Henrio pozicija, jo jausmų dinamika viską išlaiko kaip raugintą agurkėlį pagal
ypatingą literatūrinį receptą.
Autorius buvo sukrėstas
Rugsėjo 11-osios įvykių ir jo pagrįstos baimės, pasauliniai pokyčiai
simboliškai dvelkia ir romane. Krentantis rusų lėktuvas Londono rytiniame
peizaže įgauna simbolinės reikšmės nenuspėjamų dienos įvykių kontekste. Iš esmės
neįmanoma papasakoti kasdienybės be kontekstinių staigių ir netikėtų įvykių,
kurie mums, paprastiems žmonėms, tampa rezonuojančiais dienos įvykiais. Henriui
visą dieną rūpėjo teroristiniai išpuoliai, o mūsų lietuvių kasdienybę galbūt
pakeičia kokio nors vaiko įmesto į šulinį istorija – paveikus I.McEwan
kasdienybės kūrimas tampa egzistencinės anatomijos pavyzdžiu, kuris savo įtaiga
ir literatūrinio polėkiu stebina sodrumu ir gyvumu, kad skaitytojas, kuris turi
literatūrinę klausą, būtinai pajus autoriaus gebėjimą fiksuoti ir kurti juslių
ir įvykių dermės visatą. Šią visatą, sakyčiau, gerai perteikė vertėja Mėta
Žukaitė, kuriai teko nelengva užduotis versti išties sudėtingą tekstą, kur
išmanymo ir pasikaustymo įvairiose sferose tikrai reikia.
I.McEwan Šeštadienis nėra toji literatūra, kuri
sukrečia savo istorija. Galų galiausiai šio autoriaus romanas skirtas
nesukrėsti, kaip ir M. Prousto Prarasto
laiko beieškant, įspūdis susidaro toks, kad per regimą realybės šydą
bandoma įžvelgti laiko ir gyvenimo tėkmę, įspėti, kiek žmogus pats yra gali
valdyti situaciją, o kiek įvyksta tiesiog lemtingų atsitiktinumų dėka. Šis santykis
neišmatuojamas, niekas nežino, kaip atsikėlus šeštadienio rytą baigsis
šeštadienio vakaras. Visas dienos ilgis su aliuzijomis į Henrio praeitį, jo
asociatyvų analitinį mąstymą perteikia ne vien skrupulingai tiksliai, bet
nepamirštamas ir dienos ritmo bangavimas. Literatūriškai romanas pulsuoja kartu
su veikėjo dienos ritmu ir net šiurpas pagaugais nuėjo, kaip genialiai
perteikta romano pabaiga tarsi K.Ishiguro Dienos
likučiai ar J.Ch.Grondahl Spalio
tylėjimas, kai nuovargis ir dienos apmąstymas per personažą vibracijomis
pereina į patį tekstą ir ritmu kuriamas nuovargio ir turiningos dienos (ir kartu
literatūros) įspūdis skaitytojui. Žinoma, tai aukščiausios pavaros ir
meistriškumo knyga, kuri savo istorijos vingiais niekada neprilygs išradingiems
ir sudėtingos konstrukcijos romanams, tačiau savo gyliu ir egzistencijos
pajautomis nustebins pačius išrankiausius skaitytojus.
Jūsų Maištinga Siela
Sodri knyga.
AtsakytiPanaikinti