Sveiki, skaitytojai,
Priešpaskutinis dar
nematytas garsiojo rusų režisieriaus Andrei Tarkovsky filmas „Nostalgija“ (ital. Nostalghia)
(1983) jau buvo sukurtas už Sovietų Sąjungos ribų. Režisierius po „Stalkerio“
daugiau nebesukūrė nė vieno savo filmo gimtinėje. Kad ir kaip atskirai
bevertinčiau šio legendinio režisieriaus darbus, tai mano vienas pačių
artimiausių savo jausena režisierių, kūrusių neišdildomus metafizinius sapno ir
ilgesio prisodrintus filmus. Paskutiniai jo darbai „Nostalgija“ jau sukurtas
italų kalba, o „Auka“ (1986) prieš pat autoriaus mirtį – švedų kalba. Ar kitos
šalys ir aktoriai turėjo įtakos režisieriaus darbams? Žinoma, tačiau stebėdamas
„Nostalgiją“ praktiškai pajutau visą A.Tarkovskį su visomis jo rusiškomis
žemėmis.
Nors mano mėgstamiausi jo
filmai visgi išlieka „Stalkeris“ bei „Adrėjus Rubliovas“, tačiau ir „Nostalgija“
turi didelio peno ir pamąstymų: ką jis norėjo pasakyti šia sceną? Ką jis norėjo
pasakyti? Nuolat galvoji, kai žiūri „Nostalgiją“ ir atpažįsti mistinį šunį,
simbolius, pasąmonės klodus, kurie „išvirsta“ kaip sapnai, sumišę su
prisiminimais, kurie beregint tampa pilni sakralios mistikos. Kai kada nereikia
nė galvoti, užtenka jausti laiką, lašantį vandenį, apleistus skurdžius namus,
būties ženklus... Visa tai kuria kažin kokį A. Tarkovskio pasaulį, kuris nors
ir Italijoje, vis tiek tebėra režisieriaus žemėje. Iš visų penkerių filmų,
tikriausiai „Nostalgija“ yra mažiausiai turintis siužetinių vingių ir
daugiausiai dirbama ties žmogaus emocijomis, jas suaštrinant iki nostalgiško
skaudulio, ką rodos, iš tikrųjų išgyvena pagrindinis personažas, išsemtame
karštųjų vandenų baseino dugne nešdamas simbolinę šviesios atminties žvakę,
kuri tampa ir jo gyvenimo žvake...
Kas šiame filme itališko?
Bepročiai stebi, kaip didingoje antikinėje architektūros aikštėje susidegina
beprotis, sakantis kone šekspyriško turinio monologus, manifestuodamas prieš
bedvasį pasaulį... Didybės ir menkybės triumfas, netgi kadrai, filmuoti
viešbučiuose, žingsniai, cemento bildesys yra itališkas, nes jie kitaip skrieja
erdvėje, atsimuša į kur kas aukštesnes lubas, byloja, kad apie erdvę
režisierius pasakoja garso juslėmis ir tai tampa dar viena tėvynės, praeities
ir ramybės ilgesio išraiška. Amžinas būvimas tarp sapno ir realybės A. Tarkovsky
padarė sakralų kūrėją, kad net šiek tiek apmaudu, jog tiek mažai filmų paliko
per savo trumpą gyvenimą. Galbūt „Nostalgija“ nėra mano mėgstamiausias
režisieriaus filmas ir kažin, ar būtų iš tų, kurį norėčiau pažiūrėti antrąkart
(todėl džiaugiuosi, kad LRT rubrikoje „Šlovės alėja“ būtent rodė šį filmą),
tačiau bent kartą pamatyti šį filmą bet kuriam kino gurmanui, manau, yra tik į
naudą, o A. Tarkovskio gerbėjams neįmanoma pražiopsoti.
Mano
įvertinimas: 8.5/10
IMDb: 8.2
Jūsų Maištinga Siela
o mano mėgstamiausias Tarkovskio filmas - "Soliaris".
AtsakytiPanaikintiką reiškia Jūsų frazė: iš visų penkerių filmų...
AtsakytiPanaikinti