Sveiki,
Su Saulio Tomo Kondroto kūryba pirmą kartą susipažinau prieš kokius
ketverius metus, kai perskaičiau jo tikrai gerą įspūdį palikusį romaną Žalčio žvilgsnis. Taip jau nutiko, kad
šiomis dienomis vėl grįžau prie šio autoriaus kūrybos ir sukrimtau keletą
novelių, apsakymų, kurio rinkinys buvo išleistas ne kartą pačiais įvairiausiais
pavadinimais, papildant rinkinį naujais kūriniais. Šios novelės buvo pasirodžiusios
1989 metais skambiu pavadinimu rinkinyje Kentauro
herbo giminė. Na, aš skaičiau Lietuvos rašytojų sąjungos 2004 metais perleistas
noveles su naujais papildytais kūrinėliais biblijiniu pavadinimu – Meilė pagal Juozapą.
Beskaitydamas Sauliaus T. Kondroto smulkiąją prozą, pamaniau, kad norėčiau
jo knygos savo bibliotekoje. Sudomino, sujaukė, negalėjau atsiplėšti. Autorius
nėra produktyvus rašytojas, tačiau jis pakankamai sudrumstė lietuvių
literatūros vandenis, yra minimas mokyklinėje programoje, anksčiau buvo gal
labiau skaitomas, o šiuo metu kiek primištas platesnio rato skaitytojų. Saulius
T. Kondrotas man asocijuojasi kaip prozos modernistas. Jo kūryba buvo, sakyčiau,
ta strėlė iššauta į dangų, kuri buvo pirmoji, pasirodant Beresnevičiaus, Skabliauskaitės,
Ivanauskaitės, Kunčino ir Gavelio strėlėms, kurias taip mėgo mūsų tėvų karta ir
iš esmės mes patys. Šie autoriai ir iki šiol skaitomi noriai ir godžiai.
Knyga Meilė pagal Juozapą yra
nurodyta kaip apsakymų rinkinys, tačiau dėl tikrojo žanro pavadinimo tektų
gerokai pasiginčyti, kadangi rinkinyje esama ne tik apsakymų, bet ir novelių.
Aišku, kai kas mąsto, kad novelė ir apsakymas beveik neturi didelių skirtybių –
apimtis, griežtumo kompozicijos atžvilgiu, vienas įvykis, bet praktiškai kai
kada labai sudėtinga atskirti, kur yra novelė, o kur apsakymas, tačiau skaitant
Sauliaus T. Kondroto tekstus, man neliko abejonių, kas yra kas.
Štai vienas iš tektų, kuris vadinasi Kolekcionierius, be abejonės
priklauso novelių pasauliui – tekstas trumpas, ryškus įvykis, kuris sudrebina,
pakeičia personažo pasaulį, minimalus veikėjų skaičius, aiški kompozicija.
Novelė prasideda gana formaliai, filosofiniu stiliumi, kuris iškart primena esė
žanrą: Stebėdamas pasaulį ir žmones
pamažu įsitikinau, jog mūsų gailestis pagrįstas egoistiniais sumetimais (p.
134). Intymumas, kuris kyla dėl pirmojo asmens pasirinkto novelės
pasakojimo dirigavimo, suteikia jaukumo, patiklumo. Novelė pakankamai
„dalykiška“ – pirmoji jos pusė intuityviai konstruojama pagal žmogaus logišką
pasaulėžiūrą, atmetant metafizinius matmenis, priešinantis iracionalumui, tačiau
keistos provokacijos suvilioja pagrindinį personažą į staigų ir keistą dvasinę
transformaciją. Novelė daugiasluoksnė – lūžiai vyksta vidinėje novelės
logikoje, dvasiniame personažo pasaulyje, kur viską gaubia keistas magiško
realizmo šydas.
Kolekcionieriuje personažas susiduria su idilinio pasaulio tęstinumu, jis
netyčia per laikraščio skelbimą sužino apie saulėlydžių kolekcijos pardavimą,
perima mirusio žmogaus kolekciją ir pats galvoja apie tęstinumą. „Normalaus“
žmogaus gyvenimo tėkmę sudrumsčia subtilūs, simboliais aplipdyti paranormalūs
reiškiniai, kurie visiems laikams pakeičia žmogaus gyvenimo kokybę, praplečiant
kitokio gyvenimo kokybės atskleidimą – mėgautis kiekviena diena, Carpe diem. Tara su saulėlydžio
etiketėmis tėra tik fiktyvus tušti džinai, kurie pildo norus tik tiek, kiek tu
pats įdedi pastangų pamatyti pasaulį kitomis akimis. Toks paslaptingas
pasaulis, kuris konstruojamas išeinant iš racionalaus pasaulio, bet visą logiką
lyg ir paliekant realią, kuria magiško realizmo literatūros atšaką. Saulio T.
Kondrotas yra laikomas magiško realizmo lietuvių literatūroje pradininkas.
Įdomu ir tai, kad jo magiškas realizmas iš esmės lyg ir paremtas G. G. Marquez
ar M. Pavič magiško realizmo modeliais, bet jis jų nekopijuoja, kuria savo
magišką pasaulį, įtraukdamas etninius, tautosakinius, lipdydamas lietuvių
mitologiją, pagoniškumą su istoriniais faktais, būtent tai pasireiškia jo kone
puikiausiame apsakyme Kentauro herbo
giminė.
Kentauro herbo giminė
buvo tikriausiai pats geriausias kūrinys, skaitytas šiame rinkinyje. Negalėjau
atsitrauki, nes buvau įtrauktas į mįsles ir spėliones. Savo struktūra šis
kūrinys yra apsakymas, jis ilgėlesnis, jame daugiau apmąstymų, personažų,
konteksto, įvykių. Kūrinys primena mitą, veikia keisti personažai su dar
keistesniais vardais Utenis, Visgalė,
Varšas, Jučas, Šventaragis ir kt. Autorius kuria fiktyvią tikrovę t. y.
pasitekdamas legendas ir mitologiją, lipdo juos su istoriniais faktais.
Pasinaudota mitu apie Palemoną, kuris yra bene pagrindinis apsakymo raktas, – o
mitas teigia, kad esame kilę iš romėnų, kurie laivais į mūsų žemes atkeliavo
Nemunu, o vėliau iš šių atėjūnų užaugo ištisa kunigaikščių karta, bet autorius
vien šiuo mitu neapsiriboja. Jis mini Atilą, karalių Mindaugą, jo sūnus, pina
lietuvišką mitologiją, gamtovaizdį su kitų kultūrų mitais – jo mylimoji
pavirsta slibinu, minimi kentaurai ir t. t. Vaizduojamas tamprus ryšys tarp
žmonių ir gamtos – erelis, meška tampa nepamainomas sakralizuotais draugais, dėstomos
aiškios vertybės, tačiau čia pat autorius įtaigiai pateikia nuopuolio, nykimo
tendencijas, nuotaikas ir nuojautas. Taip pat esama ryškios aliuzijos į
istorines mūsų tautos klaidas, ypač kunigaikščių epochas. Juk dėl
nesusikalbėjimo, pavydo, baimės ir nesugebėjimo išlikti vieningiems mes ir
praradome LDK, tik apsakyme LDK simboliu derėtų laikyti Kentraurų giminės
herbą.
Be jokios abejonės Kentauro herbo
giminė yra sudėtingas apsakymas, reikalaujantis intelektualinio sukaupto
aruodo, kad suprastume kaip įdomiai konstruojamas senovės pasaulis su išmoninga
apsakymo laiko pasaulėžiūra, kuris primena Tristaną
ir Izoldą ir kartu senuosius lietuviškus padavimus. Heterogenezinis
pasakojimo klodas, kuris turėtų sudominti skaitytojus, iš tikrųjų paliko didelį
įspūdį.
Novelė Facelija itin ryški metafizinė ir fizinė transformacija,
pateikianti chronologišką, sakyčiau, architektoninį novelės principą.
Personažas pavirsta dujų molekule, mąsto kaip žmogaus, tačiau jo būsena
nesvari, jo erdvė kuriama fiktyvi, transformuojant žmogaus jausmus ir jusles į
kitą daiktą – molekulę. Molekulės kelionė primena Dantės Pragaro ratus (ji keliauja per motociklo variklį, kol patenka į
žmogaus šnerves), tik personaže vyksta fiziniai ir suvokimo virsmai, kuriuose
skamba apgailestavimo tonacijos. Įdomu dar ir tai, kad personažas nuolat
jaudinasi dėl pieno butelio savo kišenėje – žmogiškumo faktorius. Antraplaniame
novelės „tikrovėje“ galime suvokti, jog paprasčiausiai Saulius T. Kondrotas
aprašė kelias sekundes, kurias išgyveno žmogus patekęs į autoavariją. Tokia
novelė man priminė Jurgos Ivanauskaitės noveles iš rinkinių Pakalnučių metai ir Kaip užsiauginti baimę, kur ryškios dvasinės ir fizinės personažų
transformacijos, panaudojant siurrealizmo principą.
Novelė Priesaika taip pat nėra iš piršto laužta. Nors visos Sauliaus
T. Kondrato novelės pasakoja apie žmogaus egzistencijos gelmę, bet ši novelė vien
apie tai. Ji primena velnio apsireiškimą Faustui, bet kartu tai yra išgrynintas
pokalbis su savo sąžine, siela. Personažas vietoj kartuvių užmūrijamas sienoje
ir jis pamažu netenka realaus pasaulio kontūrų ir pamažu grimzta į savo sensoriniais
refleksais kuriamu utopiniu pasauliu viduje, įveikdamas įprastinius žmogaus
fizinio gyvenimo barjerus. Mirties sumenkinimas ir gyvenimo išaukštinimas,
kūnas ir siela, pasipriešinimas ir susitaikymas – novelės kontrastų žaismė,
kuri turi ir simbolikos, ir aliuzijų į filosofijos koncepcijas.
Džiugu, kad vėl teko trumpam stabtelėti prie Sauliaus Tomo Kondrato kūrybos
ir susipažinti su magiško realizmo pradininku.
Jūsų Maištinga Siela
Jo "Žalčio žvilgsnis" vis dėlto nepakartojamas. Nežinau kito lietuvių šiuolaikinio romano, pranogstančio "Žvilgsnį" savo įtaigumu. Verta paskaityti ir garsiąją Alberto Zalatoriaus recenziją "Žalčio žvilgsnio" šaltis ir sugestija". Beje, stulbinanti jo ankstyvoji novelė "Ko mes niekados nenorėtume" iš Pirmosios knygos serijos (nežinau, ar toks tikslus pavadinimas).
AtsakytiPanaikinti