2024 m. kovo 9 d., šeštadienis

Knyga: Byung-Chul Han "Nuovargio visuomenė"

 Byung-Chul Han. „Nuovargio visuomenė“ – Vilnius: Kitos knygos, 2024. – p. 94.

 

Sveiki, skaitytojai,

 

Pirmoji šių metų Knygų mugės naujieną, kurią perskaičiau, buvo Pietų Korėjos kilmės ir vokiškai rašančio filosofo Byung-Chul Han (g. 1959) knyga Nuovargio visuomenė (vok. Müdigkeitsgesellschaft), kurią išvertė Tomas Sodeika, o išleido leidykla Kitos knygos. Tikriausiai šios knygos taip ir nebūčiau pastebėjęs, jeigu neintriguojantis šios knygos redaktorės Airos Niauronytės įrašas asmeninėje facebook paskyroje. Ši nedidukė knyga – tai filosofinė eseistika, parašyta ir išleista originalo kalba 2010 metais. Nors autorius produktyvus ir rašo bei leidžia daug, bet būtent ši knyga jį labiausiai išgarsino.

 

Šiaip filosofinių knygų neskaitau, tačiau knygos aktualumas paskatino šiek tiek atidėti grožinę literatūrą į šalį ir pasižiūrėti į nuovargio visuomenę kaip į tokį reiškinį. Knyga iš pradžių skaitėsi gana sudėtingai, nes jame naudojami medicininiai terminai, kurie iš esmės taikomi diagnozuoti visuomenės pokyčius ir būsenas. Apie nuovargio ir prievartos visuomenę, kurioje tos prievartos dažnas iš mūsų nebemato, leidžia iš naujo permąstyti ne tik socialines, ekonomines bei politines sistemas, bet ir apskritai suvokti save kaip individą visoje toje nuovargio visuomenėje. Šiaip po knygos perskaitymo teko nuskusti ištisą katilą bulvių ir virtuvėje diskutuoti su draugu apie pasiekimų visuomenę, apie tai, kad didžiausias priešas žmogui yra dabar nebe kitas žmogus, o pats sau didžiausias autoagresorius ir prievartautojas. Patikėkite, bulvės labai greitai susiskuto, nes paprasčiausiai knyga kelia tiek daug įdomių diskusijų, kad pamiršti laiką ir skutimą.

 

„Depresijos apimtas žmogus yra animal laborans, kuris savo noru, be jokios išorinės prievartos, pats save išnaudoja. Jis – smurtautojas ir sykiu auka. Griežtąja prasme Aš tebėra imunologinė schemoje. Ji prasideda tada, kai subjektas nebegali galėti. Pirmiausia tai kūrybingumo ir galėjimų nuovargis. Depresija sergančio asmens skundas, kad niekas neįmanoma, galimas tik visuomenėje, kuri tiki, jog viskas įmanoma (p. 21).“ Tikriausiai dažnas iš mūsų kitam negali pasakyti „ne“, todėl kenčia. Iš esmės iš aplinkos ateinantis įsitikinimas pas individą, kad gali dar geriau, dar puikiau, dar našiau ima jį sekinti visapusiškai, nes žmogus yra priverstas perfekcionistiškai aukotis dėl darbo, kai tuo metu gyvenimas iš jo išsunkia viską ir žmogų ištinka perdegimas.

 

„Foucault disciplinos visuomenė, sudaryta iš ligonių, prieglaudų, kalėjimų, kareivių ir gamyklų, nebebūdinga šiandienai. Ją jau seniai pakeitė visiškai kitokia – sporto salių, biurų dangoraižiai, bankų, oro uostų, prekybos centrų ir genų laboratorijų visuomenė (p. 18).“ Ir iš tikrųjų mąstant apie pasikeitusią visuomenę, kuri siekia vis daugiau ir našiau dirbti, neįmanoma nesistebėti, kaip pats darbas mūsų gyvenime tampa esmine gyvenimo ašimi. Mes, lietuviai, mėgstame juoktis, kad pietų europiečiai yra tinginiai, kad mažai dirba, todėl jie nenaudingi. Ar nekeista, iš kur pas mus susiformavo požiūris per paskutinį šimtmetį, kad dirbti daug ir sunkiai yra gerai? Turėti karjerą, automobilį, patogius namus, imti paskolą ir maltis per kelis darbus, kol pašlija sveikata yra „gero gyvenimo“ rodiklis, kuris iš esmės mažina ir demografinius skaičius, nes juk ir vaikų gimdyti negalima daug, nes reikia... dirbti!


Žmogus vertingas ir naudingas tik tol, kol gali mokėti mokesčius, bet baisiausia, kad būdamas šių įsitikinimų šalininku pats žmogus, niekino neverčiamas, smurtauja ir spaudžia save iki paskutiniųjų jėgų, kad visa tą iliuziją palaikytų. „Vėlyvosios modernybės pasiekimų subjektas dirba nebe iš pareigos. Jo maksima yra ne paklusnumas, ne įstatymas ir ne pareiga, o laisvė ir savanorystė. Visų pirma, jis tikisi, kad darbas suteiks malonumą. Be to, jis dirba ne todėl, kad liepė kiti. Veikiau paklūsta vien sau pačiam. Tačiau ši laisvė nuo kitų ne tik emancipuoja. Pražūtinga laisvės dialektika paverčia laisvę naujais suvaržymais (p. 57).“



Byung-Chul Han

 

Autorius nuolat knygoje kritikuoja buvusius filosofus, o tekstą konstruoja paradoksaliais principais, šiaip jau iš pirmo žvilgsnio teigdamas absurdiškus argumentus, kurie, bent jau man, atidengia kitokią tiesos perspektyvą už šiaip jau mūsų asmeninių įsitikinimų šydo. Kitaip sakant, knyga kiekvienoje pastraipoje leidžia ištisai mąstyti, o paradoksalios autoriaus įžvalgos stebina. „Gyvenimas šiandien tapo išlikimu. Gyvenimas kaip išlikimas skatina sveikatos isteriją. Paradoksalu, bet tai, kas sveika, skleidžia kažką liguisto, kažką negyvo. Be mirties negatyvumo gyvenimas sustingsta į mirtį. Negatyvumas yra gyvybę gaivinanti jėga (p. 78).“ Kitaip sakant, visuomenėje, kuriame skatinamas pozityvumo perteklius ir slopinamas pesimizmas, iškreipia gyvenimo prasmę, paverčia jį vergu, neigiančiu ne tik savo sunkumus, bet ir savo mirtingumą. Ar ne dėl to gyvenimas, atrodo, mus sužlugdo, jeigu nebegalime pakelti nesėkmės fakto? Kuo daugiau artikuliuojamas perteklinis pozityvumas, tuo visuomenėje daugiau depresijos.  

 

„Tas gyvenimo perteklius užleidžia vietą vartojimui ir komunikacijai. Ir erosas užleidžia vietą pornografijai. Šiandien viskas nuglotninta taip, kad priartėtume prie absoliutaus išnykimo ribos. Būtent šis glotnumas pagreitina informacijos, komunikacijos ir kapitalo apykaitą. Didina produktyvumą ir efektyvumą (p. 82).“ „Šiandieninis hiperkapitalizmas žmogaus egzistenciją visiškai ištirpdo komercinių santykių tinkle. Jau nebėra nė vienos gyvenimo srities, kuri išvengtų komercinio panaudojimo. Hiperkapitalizmas visus žmonių santykius paverčia komerciniais santykiais. Jis atima iš žmonių orumą ir vietoj jo suteikia rinkos vertė (p. 83).“ Kitaip sakant, ekonomika ir sistema savanoriškai žmonių palaikoma, žmonės parsiduoda vardan aukštesnių idealų, atsisakydami kontempliatyvaus ir lėto gyvenimo, kuriame rastųsi balansas ir kitokia gyvenimo kokybinė samprata, kurią, kaip teigė autorius, turėjo senovės graikai, skirdami laiką apeiginėms šventėms.

 

Visą knygą Nuovargio visuomenė galima cituoti išilgai ir skersai, nes veriasi neabejotinai perdegimo ir depresijos visuomenėje kažin kokia paslėpta tikrovė. Nauja vergovės forma per įtikėjimą ir įsitikinimus, kuriuos reguliuoja ir sustyguoja kas? Negi mes tokie menki turėti savas nusistatytas ribas pasiekimų visuomenėje? Tikriausiai veikia baimė būti nesėkmingu, neuždirbti nieko, nesipuikuoti narcisizmu švytinčioje visuomenėje, apgaubtoje socialinių tinklų iliuzija? Dar daug kyla klausimų šios knygos paraštėje. „Jie pernelyg gyvi, kad mirtų, ir pernelyg mirę, kad gyventų (p. 72).“

 

Visgi knyga parašyta 2010 metais, tad nenustojau galvoti, kaip šios išsakytos autoriaus idėjos būtų pasikeitusios, jeigu knyga būtų rašoma COVID-19 pandemijos metu, kai kiekvienam gyvenimas daugiau ar mažiau buvo sulėtėjęs. Kaip iš tikrųjų tai paveikė pasiekimo visuomenės būsenas? Nenorėčiau 100 procentų sutikti, kad visi pasiekimo visuomenėje veržiasi užsidirbti ir klestėti. Net Lietuvoje vis daugiau randasi grįžusių lietuvių iš Norvegijos ar iš kitur, kurie nusiperka seną kaimo sodybėlę, ją persitvarko ir yra kur kas laimingi kišdami pirštus į kvepiantį juodžemį, nei varstydami biurų kaskart vis svarbesnes karjeros duris. Bet tokių, kurie sveiku protu atsisakytų pasiekimų ir apsibrėžtų ramų gyvenimą ir juo džiaugtųsi, tiesa, dar labai trūksta. Pats save pagaunu, jog sukuosi dažnai beprasmiškame biurokratijos mechanizme, kur žmogus dažniausiai pamirštamas, nes reikia dirbti dėl popieriukų ir juos nuolat stumdyti, pildyti, siuntinėti, rinkti parašiukus, kurie metai iš metų iš esmės nieko žmogui neduoda ir nieko nekeičia. Puiki knyga. Gal net reikšmingiausia savo aktualiu turiniu, kurią įsigijau šiemet Knygų mugėje.

 

Jūsų Maištinga Siela

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą