2017 m. birželio 19 d., pirmadienis

Spektaklis "Juoda dėžutė" (režisierius Darius Rabašauskas)

Sveiki,

Nesmagus tas jausmas, kada matai pasitempusius scenoje aktorius, ilgai galvotą ir apgalvotą režisūrą, tačiau pilną salę abejingų žiūrovų. Taip nutiko su Klaipėdos dramos spektakliu „Juoda dėžutė“, kurį režisavo Dalius Rabašauskas. Kame to priežastys?

Pats spektaklis nėra blogas, tačiau jis netgi man bus vienas iš tų silpnesnį įspūdį palikusių teatro darbų, kurie greitai pasimirš. Simboliniu pavadinimu „Juoda dėžutė“ pjesę parašė baltarusių dramaturgas Pavel Priažko. Pjesę išvertė jau Klaipėdos dramos teatro korifėjas Gintaras Grajauskas ir man iki šiol paslaptis, kaip ši intelektuali pjesė privertė atsistoti kai kuriuos žiūrovus ir išeiti iš salės? Puiki sovietinės mokyklos scenografija, kur veiksmas vyksta devinto dešimtmečio pabaigoje, tačiau gale spektaklio sužinome, jog tai melas ir viskas tėra skirta kaip vaidyba vieno veikėjo terapiniam gydymui. Sutrikęs mokyklos direktorius, mįslingai mirštantys paukščiai, peraugę mokyklinukai, kurie apsimeta šeštokais, plėšomas dienynas, mokyklos kiemo pievelė... Daug sovietinių laikmečio simbolių, tačiau dažnas žiūrovas nesistengė įžvelgti po tais simboliais atpažįstamų laikmečio ženklų, kurie reiškia vieną ir tą patį – trauminę nužmoginimo rėžimo patirtį, kuri galutinai naikina prigimtines žmogaus prasmes. Formalumas tampa svarbiau už laisvę, taisyklės prieš savarankišką mąstymą.

Manau, kad tai dar lėmė ir tylios žmogiškosios erozijos vaizdavimas. Jau įpratome prie efektų, šou, provokacijos, striptizo, akivaizdaus pažeminimo, o kai apie pažeminimą ir traumas kalbama jau mirusia Ezopo tyliąja kalba, mums tampa jau nebeįdomu. Aišku, galima kaltinti apskritai teatrą sovietinių rėžimo vaizdavimo perteklių: Mergaitė kurios bijojo Dievas ar ta pati Adata... Kas kalba apie šiuolaikines problemas? Marius Ivaškevičius? Oskaro Koršunovo ne vieną šimtmetį teatre statomas „Hamletas“? Gal išties pavargome nuo sovietizmo ir tos penkiasdešimt metų įsiėdusios okupacijos paliktų menkavertiškumo ir antihumaniškumo klišių? Bet kokiu atveju, šis spektaklis nėra prastas, tik leidžiantis dar kartą apmąstyti, apie ką mes čia ir dabar ir ką mes apie savo praeities patirtis?


Jūsų Maištinga Siela

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą