Sveiki visi,
Pagaliau teko „apturėti malonumą“ su garsiuoju ir taip
daugelio liaupsinamu bene garsiausiu vokiečių rašytoju Eriku Marija Remarku
(Erich Maria Remarque) (1898 – 1970). Iš tikrųjų mokykloje teko tik prabėgomis,
tik kaip kontekste paminėti šį „prarastosios kartos“ rašytoją, tą patį teko
padaryti ir studijų metais, o šiaip imti ir kažką perskaityti, taip ir nebuvo
galimybės. Kadangi pamažu vėl prisiminiau literatūros lankas, tai atsirado
puiki proga vėl sugrįžti atgalios ir ištaisyti šią klaidą, ne vien tam, kad
galėčiau kažkam pasakyti, va, ir aš skaičiau Remarką, bet šiaip dėl savo bendro
išprusimo ir skaitymo malonumo.
Taigi Remarkas ir jo vienas garsiausių romanų „Trys
draugai“ (1938 m.), kuris yra tarsi romanų „Vakarų fronte nieko naujo“ ir
„Kelias atgal“ tąsa apie Pirmojo pasaulinio karo padarinius žmonijai ir jos
dvasiai. Šiaip romane užčiuopiau ir nemažai nacionalistinių idėjų, kurios
artėja prie Hitlerio epochos, net nustebau, kai sužinojau, kad Remarkas šį
romaną beveik visą parašė Vokietijoje ir netrukus buvo išvytas paties Hitlerio
iš šalies, tad romano finalą teko rašyti po ketverių metų jau Šveicarijoje,
atsigavus po patirto šoko. Iš esmės man romanas nepasirodė itin intelektualus,
veikiau toks gyvenimiškas, pats autorius yra minėjęs, kad rašo apie paprastų
žmonių paprastus gyvenimus, neretai kūrinys dvelkdavo pigiais romantizmo
epochos kvepalais, perdėtai sentimentalios scenos ir gamtos motyvų aprašai šiek
tiek priminė „copy paste“ koloritą, bet džiugu, kad autorius visko nepersūdė ir
neaprašė ištisus puslapius, kaip raitosi kalnų serpentinai ir kaip
remontuojamos mašinos.
Romanas apie meilę, tačiau labai jaučiama, kad apie meilę
kalba vyras (autorius ir herojus) iš tam tikros epochinės distancijos –
tarpukariu, kai pagrindiniuose herojuose esti palikti Pirmojo karo baisumo
randai. Šiaip man asmeniškai patiko ta keista Remarkiška laiko slinktis, kai ji
yra ir kartu jos nėra, ją sukurpia įvairios užeigos, kuriuose liejasi konjakas,
viskis ir geras romas. Jau nebesuskaičiuočiau, kiek pagrindinis veikėjas
Robertas išgėrė romo taurių, tikriausiai nebuvo penkių laisvų puslapių, kad
nebūtų minimas alkoholis, tačiau tai „visai nieko“, nes, rodos, ir pats smagiai
prisėstum prie tų herojų ir išlenktum taurelę.
Ryškus Berlyno socialinis peizažas, kuris maklinėja po
paprastų darbininkėlių ir prostitučių terpę, Veimaro valstybės ekonominė krizė
visoje šalyje pagimdė labai didelį nedarbą ir tai jaučiama per visą romaną,
kaip tikriausiai dabar visoje Europoje besitęsianti krizė. Romane nepaprastai
daug dialogo, kuris tekstui suteikia lengvumo, dialoguose neretai tarp
priešingų lyties atstovų vyrauja flirtas ir kažkoks sintetinis netikrumas, bet
tai tik priedanga, praėjusio amžiaus natūraliai paplitusios visuomeninėje
bendravimo maniera, bet iš dialogo visada aišku, kas kaip iš tikrųjų jaučiasi.
Romanas nėra toks banalus, kad pretenduotų į eilinį meilės brošiūrą, tačiau ir
į kažkokius labai itin puikius kūrinius irgi, mano galva, nepretenduotų,
veikiau tai grožinėje literatūroje apsireiškusi tam tikros epochos kronika, tam
pritaria ir Jūratė Bajarūnienė, kurios trumpas, tačiau labai kondensuotas ir
tikslus, knygos pabaigoje pateiktas „Liūdnas romanas apie draugystę“ straipsnis,
pastarajame rasite daugiau informacijos apie patį autorių, jo kūrinius ir
bendrą kontekstą.
Šiaip galvojau, kad romanas bus daugiau apie pačius tris
draugus, bet man asmeniškai jis pasirodė daugiau apie tragišką meilės istoriją
tarp Roberto ir Patricijos, nors dar nė neįpusėjus romano, man jau buvo aišku,
kuo viskas pasibaigs visas šis, mano akimis, gan banalus romantizmu dvelkiantis
farsas. Trys draugai, manding, išliko daugiau simbolinis parametras, per kurį
afišuojama didžiausia žmogaus vertybė ekonominės destrukcijos ir sunkaus
gyvenimo akistatoje, kai nelieka nieko kito, kaip tik žmogus žmogui. Iš esmės
man priimtinos autoriaus dvasinės vertybės, jeigu draugystę galima vadinti
dvasine vertybe, kurios nekinta iki šios dienos ir tikriausiai nekis, nes
materialūs dalykai, apie kuriuos nemažai kalbama romane, tėra tik laikini ir
greitai prarandami dalykai. Otas, Robertas ir Gotfrydas iš esmės besąlygiškai
aukojosi tam tikrose situacijose, bet romano finalas akcentuoja ne tiek
draugystę, kiek vyro ir moters meilę, o parduotas automobilis „Karlas“, kuris
buvo didžiausia visų trijų draugų materialinė vertybė, pastaroji parduodama
vardan draugystės, nublanksta prieš Patricijos mirtį sanatorijoje.
Šiaip rekomenduočiau romaną skaityti kuo anksčiau, dar
mokykliniais laikais, kol „iš jo neišaugote“, nes kuo toliau eini literatūros
eiga, tuo labiau stengiesi pareikalauti iš kūrinių kokybiškumo ir įdomumo.
Manau, kad Remarkas kažkiek pavėluotai atėjo į mano rankas, tačiau geriau
dabar, negu niekada. Žiūrėkit, kad ir Jums taip nenutiktų.
Jūsų Maištinga Siela,
Man galite parašyti: cirkininkas@gmail.com
kas zino kokia buvo patricija ka i veikia givenime ir jos brozus
AtsakytiPanaikintinieko nesupratou ka cia parasej
AtsakytiPanaikintiŽYLVYS DŪŪRNĄS
AtsakytiPanaikintieik naxui
PanaikintiŠiandien perskaičiau.Labai neidomus lėkštas kūrinys.
AtsakytiPanaikinti