Sveiki,
skaitytojai,
Esu
brolių Grimų pasakų gerbėjas! Jų siaubo pasakos išties žiaurios, baisios ir
skirtos labiau suaugusiems, nei vaikams, tačiau kas iš suaugusiųjų į pasakos
žanrą žiūri rimtai? Na, tai tarsi žanras, kuris nelabai rimtas, labiau skirtas
pramogai ir vaikų auklėjimui. Viena garsiausių brolių Grimų pasakų būta „Jonukas
ir Grytutė“, kurią ne karto ekranizavo ir animatoriai, ir vaidybinio kino
režisieriai. Naujausia versija pasirodė dar šiemet lietuvišku pavadinimu „Jonukas
ir Grytutė. Siaubo pasaka“ (angl. Gretel
& Hansel) (2020), pastarąją
visai neblogai įvertino kino kritikai.
Kai paskutinį
kartą žiūrėjau 2013 metais sukurtą veiksmo dramą apie raganų seksualius
medžiotojus „Jonukas ir Grytutė: raganų medžiotojai“, maniausi, kad žiūri visai
neprastą ir šmaikščią šios pasakos mutaciją Holivude. Naujausioji versija iš
esmės pateisina siaubo pasakos žanrą, kuri skirta absoliučiai suaugusiųjų žiūrovų
rinkai. Tai baugi, šiurkšti ir tamsi istorija, paremta brolių Grimų pasakos
atmosfera apie raganą, kuri rijo mažus vaikus. Nors filme detalės tam tikros
pakeistos, o ir siužetiškai truputį „pasunkintas“, nes išplėtojama raganos ir
jos dukters rožiniu paltuku istorija, visumoje, sakyčiau, vis tiek filmas
ganėtinai artimas broliams Grimams, bent jau tam, ką būdamas mažas skaitydavau
ir įsivaizduodavau.
Taip
jau būna, kad literatūrinė pasaka – tai ne liaudies pasaka, kurioje paprastai
sukrauta tautos išmintis ir mąstymo archetipai. Brolių Grimų pasakos jau buvo
literatūriškai išmoningai transformuotos, nors turėjo nemažai vokiškų etninių
motyvų. Filme sunkoka atpažinti vidurio Europos dvasią, ji labiau perteikta
kaip Viduramžių stebuklinių istorijų versija, kaip antai, sakykime, populiarus
serialas „Raganius“ (2019), todėl praranda Vokietijos Bavarijos regiono etninį
toną, bet kartu filmas nesiekia tapti šalies krašto reklaminiu logotipu. Visgi filmas
itin tamsus, šiurkštus, atmosferinis. Režisieriui pavyko išgauti rudeniškų
spalvų ir tamsiais laikais elgetaujančių ir musmirių pririjusių vaikų
paveikslus, kurie ištikti haliucinacijų patenka pas raganą. Iš vienos pusės tai
socialinis vaikų bejėgystės atšvaitas iš praeities, kitą vertus – tai tikrasis
siaubas, kai pamišusi biologinė motina kirviu išveja savo atžalas...
Režisūra
tikrai nėra prasta, tad priešingai nei paskutinės „Alisos stebuklų šalyje“ ekranizacijos
atveju, čia nerasite puošnumo, kvailų juokelių, pramoginio lepaus patoso. Tai
rimta nelaimingų vaikų istorija, nors filmo finalas gana holivudinis ir kiek
nuvilia savo pernelyg „sudygsniuota“ tvarkinga didaktika. Kitą vertus,
laimingos ar pusiau laimingos pasakos ir turėtų baigtis pagal seną formulę. Man
patiko šio filmo atmosfera, kai kurie efektai, pastangos įbauginti, kurios net
priminė kai kada niūrų, bet vykusį originalų siaubo filmą „Ragana“ (2015).
Pagrindiniam vaidmeniui pasirinkta berniokiškos išvaizdos (o ne kokia infantili
blondinė paauglė) aktorė Sophia Lillis iš dviejų dalių siaubo filmo „Tas“.
Ko
trūko iki tikrai kultinio gero siaubo filmo? Dar didesnio ir aštresnio
eksperimentavimo tiek režisūroje, tiek scenarijuje! Padirbėta jau neblogai,
tačiau iki tam tikros ribos, tarsi bandyta išgauti filmu savitą koloritą, bet neprarandant
masinio žiūrovo. Žinokit, filmas žiūrisi neblogai, nors ir nėra dėl savo
visiems puikiai žinomo siužetinio turinio kažkuo itin ypatingas.
Mano
įvertinimas: 7/10
Kritikų
vidurkis: 64/100
IMDb:5.3
Jūsų
Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą