Julian
Barnes „Pabaigos jausmas“. – Vilnius: Baltos lankos, 2016.
Sveiki, skaitytojai,
Britų rašytojas Julian Barnes lietuvių skaitytojams
gurmanams tikrai nėra svetimas. Nemažai jo kūrinių yra pasirodę lietuvių kalba,
pačiam šią vasarą pavyko perskaityti jo trumpą, bet jaudinantį romaną Gyvenimo lygmenys, tačiau kažkodėl visi
kaip susitarę man rekomendavo pradėti nuo Bookerio premija apdovanoto romano Pabaigos
jausmas (angl. The Sense of an
Ending), kuris 2011 metais atnešė šiam pripažintam rašytojui jau ketvirtą Bookerio
apdovanojimą.
Tiesą sakant, šios knygos
jau nebebuvo galima įsigyti prekyboje, todėl Baltos lankos, kaip retai ganėtinai nutinka, visgi perleido romaną
ir tik dėl to jis dabar atsidūrė mano bibliotekoje. Julian Barnes jau nuo Gyvenimo lygmenų knygos man atsivėrė
kaip itin juslingas ir subtilus rašytojas, kuriam svarbūs tarpusavio santykiai.
Ir toli gražu ne pirmosios jaunystės, melodramatiškos aistros, o ta reali ir
trapi egzistencija, kuri tampa individualiu žmogaus egzistencijos apmąstymo
aktu. Pabaigos jausmas – tai romanas,
kuris siužetiškai aprėpia vieno vyruko gyvenimą nuo jaunų dienų iki senatvės.
Regis, autoriui turėtų rūpėti atskleisti gyvenimo etapus, laike besikeičiančiu
veikėjo vertybių skale ir pasaulėžiūra – tokių knygų (ir gerų knygų!) yra
begalės, todėl Bookerio premijos laureatui to neužtenka, jam svarbu, kaip
veikia žmogaus atmintis – emocinė ir ta, kuria mes orientuojamės praeities įvykiuose.
Pagrindinio veikėjo
atmintis, atminties „pavedimas“ arba emocinės atminties nuslopinimas romane
sukuria daugiasluoksnius įvykių žiūros ir vertinimo kampus. Idėja gal ir
paprasta, tačiau grožinėje literatūroje, turiu galvoje Pabaigos jausme, tai išreikšta išties talentingai ir nebanaliai:
kai mes esame jauni, viską veikiame ir vertiname kur kas aštriau, nei
senatvėje. Romano pasakotojas itin atviras, pasakojama pirmuoju asmeniu ir
akivaizdu nuo pat pirmųjų puslapių, kad iš senatvės pozicijos, su tam tikru
patyrusio pasakotojo pozicija, todėl tiek jaunystės, tiek vidutinio amžiaus
vyro veiksmai vertinami nuosaikiai, tarsi skaitytojas jaustų memuarų,
išpažinties, autobiografinius istorijos niuansus, kurie tik dar labiau
pritraukia skaitytoją prie pasakotojo kalbos.
Rašytojas Julian Barnes.
Teksto kalba graži, nes
ji minkšta, intymi, vyriškai jautri, bet išlaikytas britiškas orumas,
atsisakant perdėto sentimentalumo. Tokį kalbėjimą, tik dar jautresnį galima
rasti Julian Barnes knygoje Gyvenimo
lygmenys. Tekstų stilius itin paprastas, tačiau dėl išpažinties ir
autobiografiškumo įspūdžio „vingrus kaip upelis“, malonu skaityti jautrų
tekstą, kurį papildo akivaizdi sąmoningai surėdyta romano kompozicija. Visų pirma
pasakojimo laiko struktūra, kuri gana tradiciška – įvykiai dėstomi
chronologiškai, tačiau jaučiama, jog tai praeitis, tam tikra pasakotojo
retrospekcija, tačiau labiausiai žavi vidinė logišku mąstymu grįsta veiksmų ir
pasekmių kompozicija. Tekstas „išverčia“ žmogaus atminties veikimo galią ir jo
trūkumus, skirtingas dėl atsirandančių istorijos versijų.
Įtaigiai lengva kalba
pradėtas kūrinys gali priminti šiuolaikinę amerikiečių literatūrą, netgi tam
tikrų aliuzijų į E. Remarko romaną Trys
draugai, tačiau akivaizdu, kad savo teksto prasmių architektūrą mėgstantis
kurti autorius, anksčiau ar vėliau romane pasuks visai kita linkme. Perskaičius
Pabaigos jausmą iki galo, imama
pirmiausia apmąstyti siužetą, kuris lyg ir primintų vidutiniškai sukurptą
melodramą – jaunystės mergina Veronika, jaunystės draugas Adrianas, jo
savižudybė, dabartinė šeiminė padėtis, sentimentai praeičiai ir beveik
konstruojama kriminalinė kaltės ir atpirkimo, laiškų šantažo linija, kuri
pažeria priešingai nei gali tikėtis skaitytojai, ne įprastą trileriui būdingą
kulminaciją, bet staiga į pagrindinį veikėją atėjęs naujas suvokimas apie
praeities įvykius. Taigi ir apie visą gyvenimą, kuris eina į pabaigą, staiga,
pasirodo, jog viskas buvo nugyventi vidutiniškame nežinomybės rūke.
Pabaigos
jausmas su visomis savo gelmėmis – išmoningas kūrinys, kur
siužete atsiveria individo egzistencija, kuri iki galo ilgą laiką nesuvokta. Nesuvokimo
skausmas kyla dėl to, kad žmogus yra besikeičiantis, o keičia jį įvairios
patirtys, gyvenimo tarpsniai, įvairios aplinkybės. Romanas tarsi viso gyvenimo
skaidrės, kurios blunka, išryškėja naujomis spalvomis, dar vėliau persimaino į
kitus atspalvius. Gražus ir talentingai parašytas romanas, manau, patiks
literatūros gurmanams, kurie ieško literatūroje ne tiesos ir Dievo paneigimo,
ne maišto, o visiškai priešingų dalykų – realaus gyvenimo liudijimo, santykių
ir žmogaus visumos veikimo gyvenime galimybių ir kartu ribotumo.
Jūsų Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą