Sveiki,
Daugelis
tikriausiai prisimena savo vaikystės ar jaunystės dienas, kada per televiziją
periodiškai rodydavo seną septinto dešimtmečio nespalvotą dviejų sezonų TV
serialą „Adamsų šeimynėlė“ (1964), iš kurios vėliau, jau dešimto dešimtmečio
pradžioje, buvo sukurti du filmai: „Adamsų šeimynėlė“ (1991) ir „Adamsų šeimos
vertybės“ (1993). Šie filmai, kaip pastebėjau, nuolat šventinių progų metu
sukasi mūsų lietuviškų TV kanalų karuselėje. Visgi kurį laiką šis projektas
buvo visiškai numiręs, kol 2019 metais nepasirodė to paties pavadinimo
animacinis filmas. Pastarasis sulaukė tęsinio ir buvo ganėtinai populiarus.
Galiausiai
viską vainikuoja režisieriaus Tim Burton ir jo kūrybinės komandos darbas šiais
metais, kai buvo pristatytas Netflix serialas „Trečiadienė“ (angl. Wednesday)
pirmasis sezonas, kuris internete ir Netflix platformoje per pirmąją savaitę
sumušė daugiausia valandų per visą istoriją žiūrėjimo rekordą, perkopusį vieno
milijardo ribą, o seriale esančios scenos ir ištraukos netrukus tapo TikTok ir
kitų socialinių tinklų memų ir savadarbių šokių judesių montažo kalvė.
Šalutinis
projektas fokusuojasi į vyriausiąją Adamsų dukrą Trečiadienę ir jos sunkią
adaptaciją valstybinėse ir prestižinėse šalies mokyklose. Seriale, žinoma,
šmėžuoja ir jau kiti ankstesni Adamsai, kurie susirūpinę Trečiadienės gerove
bando suteikti jai visa ko geriausio.
Nesiplėsiu
į serialo įvykio detales, tik paminėsiu, jog jis schematiškai tvarkingai
užpildytas pagal masinio serialo planą. Aštuonių serijų pirmojo sezono įdarą
sudaro du esminiai dalykai: Trečiadienis asmeninė branda ir transformacija bei
detektyvinė istorija. Iš esmės galiu tik sutikti, jog tai, kas rašoma internete
apie tai, kad jei pradėsite žiūrėti serialą, jį ir turite „suvartoti“ iki galo,
nes atsiplėšti sunku. Autoriams pavyko sukurti ir intrigą, ir keistumą, ir
charakterius, kas, žinoma, pritraukia mases ir norą pamiršti savo pačių kasdienybę.
Pagrindinį
Trečiadienės vaidmenį sukūrė Jenna Ortega (g. 2002), kuri paskutinį mėnesį yra
labiausiai googlinama mergina pasaulyje. Pastaroji perteikė bent jau serialo
pradžioje tradicinę sadistę penkiolikmetę Trečiadienę, kuri galiausiai patenka
į „DaugiauNiekados“ internatinę mokyklą, kurioje mokosi įvairaus plauko
turtingų ir sudėtingų šeimų atstovai. Galiausiai sužinome, jog toji mokykla
nieko nesiskiria nuo kokio Hogvartso ar mano neseniai matyto filmo „Gėrio ir
blogio mokykla“, kurioje esti raganos, sirenos, vilkolakiai ir kitokie monstrai
bei mutantai. Trečiadienė netrunka pasijusti, jog ji neįprastoje mokykloje ir
visi čia kažkuo į ją panašūs, tačiau paaugliškas užsispyrimas ir ilgametė
patirtis jai sako, jog vis tiek turi būti šalta, be emocijų ir sadistiška,
tačiau pati pajunta pirmuosius traukos požymius miestelio paprastam kavinės
darbuotojui Taileriui ir nuo čia pamažu viskas ima verstis aukštyn kojom.
Komplikuoti
Trečiadienės ir tėvų santykiai, ypač Mirtišės, kuri pasirodo, kažkada buvo šios
mokyklos didžiausia pirmūnė, tad Trečiadienė jaučiasi jos šešėlyje ir nenori į
ją būti panaši. Čia, aišku, viskas perteikta klasiška, nes kuo labiau nenori tapatintis
su motina, tuo labiau į ją tampa panaši. Netrukus iškyla šeimos paslapčių,
mergina sužino, jog jos tėvas žudikas, o miškuose bastosi klaiki pabaisa, kuri
žudo vietinius. Netrukus veikėja ima išgyventi tradicinį serialų šablonu
tapusiu „pateik man įrodymų, tada mes pakalbėsime“ situaciją. Trečiadienė
netrukus iš pilkos ir tamsios gotės tampa už atvirą ir skaudžią tiesą
kovojančia mergina...
STOP!
Būtent čia įvyksta didžiausias lūžis tarp to, ką mes laikome klasikiniais
Adamsais ir jų elgsenos bei vertybių normatyvu, ir to, kokia Trečiadienė tampa bandydama
išnarplioti detektyvą. Iš tiesų serialo kūrėjai (labai panašiai ir paskutinėse animacinių
filmų dalyse) pastebime, kad suteikia kitą perspektyvą, jog keistuolius ir pagal savo logiką gyvenančius Adamsus,
kuriems sadizmas, juodas humoras, mirtys, kankinimai, melas ir manipuliacija,
lavonų kasinėjimas tapdavo lyg ir savaime aiškiu dalyku, naujausiose versijose
jie tampa labiau žmogiški, o kas dėl jų juodosios gotiškos gyvenimo sampratos,
tai lieka tik kaip keistenybės reliktu, fetišu. Trečiadienė pasirodo daug
žmogiškesnė nei bet kada ir tai, manau, yra vienas pagrindinių kūrėjų užduočių:
sugrąžanti atstumtiesiems pergalės ir visuotinio pripažinimo jausmą, juos
padaryti tiesiog ne antgamtinio pasaulio dalimi, o monstriukais-humanistais.
Tiesa, šis manevras jau kurį laiką įsigalėjęs tiek kine, tiek serialuose, todėl
tai tik paprasčiausia klišė.
Ką
tai duoda pačiam serialui? Ogi netenka tam tikrų keistų su juodojo humoro susietų
klasikinių veikėjų elementų, o iš kitos pusės įneša dramatizmo, kuris tinka
Trečiadienės detektyvinei istorijai. Nesakau, kad tai gerai, nesakau, kad tai
blogai, nes serialo žanras nuo situacijų komedijos akivaizdžiai skiriasi. Taip
pat akivaizdu, jog autoriai, kurdami šį serialą, pasirinko galbūt masėms labiau
patrauklų variantą, nes Trečiadienė be žmogiškųjų vertybių, kokią galėjome
matyti dviejuose vaidybiniuose filmuose, kai pagrindinį vaidmenį anuomet atliko
Christina Ricci (beje, seriale ji taip pat pasirodo, sukurdama biologijos
mokytojos vaidmenį), nebūtų tokia „prieinama“. Vieną įstabesnių vaidmenų, mano
akimis, seriale sukuria „Sostų karų“ žvaigždė Gwendoline Christie.
Apibendrindamas
serialą „Trečiadienę“, noriu pasakyti, jog tai smagus karnavališkas įtraukus
kaip komiksai reginys, kuris turi detektyvinius elementus, šį bei tą iš
klasikinių Adamsų, šį bei tą šiuolaikiško (pvz., kabinantis garso takelis). Kad
ir kaip negalėjau sustoti žiūrėti iki paskutinės serijos, visgi jutau visus šio
sezono saugiklius ir štampus, kurių čia yra ant kiekvieno kampo, pradedant
Trečiadienės charakteristika ir baigiant detektyvine istorija. Netgi ta pati
mokykla atrodo pernelyg šabloniška, primenanti magijos mokyklos iš visų tų
serialų ir filmų virtinės. Visgi stebiuosi šio serialo populiarumu, turint
galvoje, jog jis nėra nei novatoriškas, nei dar kažin kuo išsiskiriantis iš šio
sezono serialų debiutų. Kitą vertus, serialo kūrėjai suplakė koktelį taip
paskirstydami šabloninius ingredientus, kad dažnai pamiršti galvoti apie šio
kokteilinio serialo sudėtį. „Trečiadienė“ labai prablaivo.
Jūsų
Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą