Sveiki, skaitytojai,
Kaip gerai, kad yra Meilė! Pagalvojau, pažiūrėjęs tą
baisų dokumentinį filmą apie Šiaurės Korėjos pabėgėlius „Už utopijos sienos“
(2023). Šiandien taip pat pabaigiau daug minčių sukėlusią filosofinę Byung-Chul
Han knygą „Eroso agonija“.
Erosas ar Kupidonas – tas pats dievas ar skirtingi?
Graikų mitologijoje Erosas, ypač senesnėse
versijose, buvo vienas iš pirmųjų dievų, atsiradusių iš Chaoso, ir buvo
laikomas kosminės meilės ir vaisingumo simboliu. Jis dažnai buvo vaizduojamas
kaip jaunuolis ar paauglys. Vėlesniuose mituose jis tapo Afroditės ir Arėjo
(arba Hefaisto) sūnumi. Romėnų Kupidonas, kita vertus, dažniausiai vaizduojamas
kaip mažas, sparnuotas berniukas su lanku ir strėlėmis, ir yra Veneros (romėnų
Afroditės atitikmens) sūnus.
Nors abu yra meilės dievai, graikų Erosas
kartais turėjo platesnę reikšmę, susijusią su kūryba ir pirmaprade jėga, kuri
tvarko pasaulį. Romėnų Kupidonas labiau sutelkė dėmesį į asmeninę meilę,
aistrą ir tai, kaip jo strėlės paveikia dievus ir mirtinguosius.
Galvoju, kad mes esame tam tikra Romos tąsa, nors ir
perėmėme krikščioniškojo pasaulio modelį, tačiau klestėjimas vis dar suvokiamas
dažnai kaip įnertiškas užkariavimas, savęs ar kito įveikimas – žodžiu,
pastangos. Vis dar daug ką bandome supaprastinti, suprimityvinti, padaryti
praktiška, kad viskas kuo greičiau, efektingiau, našiau ir daugiau, tačiau
gausa visko suvaldyme neatsiranda. Ji atsiranda su dvasiniu sudėtingumu ir
harmonija, su lėtojo mąstymo, skaitymo, veikimo, žiūrėjimo dalykais. Romos
imperija išmokė kuo greičiau užkariauti, nuveikti, įrodyti, sukaupti
kapitalą... Štai kodėl Erosas, man regis, yra pranašesnis už Kupidoną, kuris
yra romėnų perimtas dievas lyg iš pažiūros ir tas pats dievas, bet jo funkcijos
suprimityvintos.
Ant nosies – atostogos! Jau gyvenu jų nuotaikomis ir nejučia
užplūsta daug minčių apie tai, kaip jas turiningiau praleisti, nesuprimityvinti
to laiko ir skirti sveikatai, geroms mintims ir patirtims, kad tai nebūtų
inertiškas lėkimas per laiką ir pojūčių, kaip tie jaučiai, kuriuos pirmąkart
išleidžia į ganyklą ir, kai siurbi viską – nieko neatsigeri. Lėtas ir
giliamintis santykis visgi yra kur kas įdomesnis už visko daug ir po truputį.
Jūsų Maištinga Siela

Komentarų nėra:
Rašyti komentarą