2025 m. birželio 17 d., antradienis

7 dalis. LGBTQ knygos lietuviškai: Paul Russell, Patti Smith, Oierre Szalowski, Susan Sellers, Tomasz Jedrowski

 

Tomasz Jedrowski (g. 1985 m.) yra lenkų ir britų rašytojas, gimęs Vokietijoje, užaugęs Lenkijoje ir vėliau persikėlęs gyventi į Jungtinę Karalystę, kur studijavo teisę Kembridžo universitete ir dirbo teisininku. Jo debiutinis romanas „Plaukti tamsoje“ sulaukė didelio tarptautinio pripažinimo ir iš karto įtvirtino jį kaip svarbų balsą šiuolaikinėje LGBTQ+ literatūroje. Jedrowskio kūrybai būdingas jautrus ir poetiškas stilius, gilinimasis į psichologinius personažų portretus bei sudėtingas istorinio konteksto ir asmeninių patirčių persipynimas.

 „Plaukti tamsoje“ (angl. „Swimming in the Dark“, 2020 m.) – tai jaudinantis ir intymus romanas, kurio veiksmas vyksta aštuntajame dešimtmetyje Lenkijoje, prieš pat komunizmo žlugimą. Knyga pasakoja apie du jaunus vyrus, Liudviką ir Janušą, kurie susipažįsta vasaros stovykloje ir įsimyli. Jų santykiai plėtojasi fone, kurį žymi politinis nestabilumas, represijos ir griežta visuomenės kontrolė. Romane persipina aistra, meilė, intelektualiniai debatai ir moralinės dilemos, su kuriomis susiduria Liudvikas, bandydamas išsaugoti savo autentiškumą ir meilę Janušui diktatūrinės sistemos gniaužtuose. Tai melancholiška, bet kartu vilties kupina istorija apie asmeninę laisvę, prisitaikymą ir atsparumą nepalankiomis aplinkybėmis.

Pirmiausia, knyga yra ryškus ir jautrus homoseksualios meilės portretas šalyje, kurioje homoseksualumas buvo tabu ir dažnai stigmatizuojamas. Liudviko ir Janušo santykiai vystosi slaptai, kupini baimės būti atskleistiems ir susidurti su visuomenės pasmerkimu ar net represijomis. Tai pabrėžia slaptumo ir paslapties temą, kuri yra ypač aktuali LGBTQ+ asmenims, gyvenantiems represyviose ar netolerantiškose visuomenėse. Autorius meistriškai atskleidžia intymius, seksualinius ir emocinius dviejų vyrų ryšius, normalizuodamas homoseksualią meilę ir parodant jos universalumą bei sudėtingumą.

Antra, romanas gilinasi į tapatybės ir autentiškumo paieškas ekstremaliomis sąlygomis. Liudvikas, pagrindinis veikėjas, nuolat susiduria su dilema: ar prisitaikyti prie sistemos ir visuomenės lūkesčių, slepiant savo tikrąją tapatybę ir seksualumą, ar rizikuoti viskuo dėl autentiškumo ir laisvės. Šis konfliktas atspindi daugelio LGBTQ+ asmenų, ypač gyvenusių autoritariniuose režimuose ar nepriimančiose kultūrose, patirtis. Knyga kelia klausimą, kas yra tikroji laisvė – ar tai politinė laisvė, ar asmeninė laisvė būti savimi, nepaisant pasekmių.

Trečia, Jedrowski romanas tyrinėja politinės ir asmeninės laisvės sąsajas. Komunistinė Lenkija yra puikus fonas nagrinėti, kaip totalitarinis režimas bando kontroliuoti ne tik piliečių politinius įsitikinimus, bet ir jų asmeninį gyvenimą, įskaitant seksualumą. Homoseksualumas tampa ne tik asmeniniu, bet ir politiniu veiksmu, o gėjų santykiai – pasipriešinimo ir nepaklusnumo forma. Knyga rodo, kad kova už asmeninę laisvę ir tapatybę gali būti tokia pat svarbi, kaip ir kova už politines teises.



Susan Sellers (g. 1956 m.) yra britų romanistė, poetė ir mokslininkė, geriausiai žinoma dėl savo darbų apie XX amžiaus modernistines rašytojas, ypač Virginiją Woolf. Ji yra Lankasterio universiteto šiuolaikinės literatūros profesorė emeritė ir viena iš Virginijos Woolf leidimo „The Cambridge Edition of the Works of Virginia Woolf“ redaktorių. Sellers kūrybai būdingas gilus psichoanalitinis požiūris, dėmesys moterų gyvenimams, menui ir kūrybai bei dažnai naudojami eksperimentiniai pasakojimo metodai. Jos patirtis tyrinėjant Virginijos Woolf gyvenimą ir kūrybą akivaizdžiai persipina su jos literatūrine kūryba.

 „Vanesa ir Virdžinija“ (angl. „Vanessa and Virginia“, 2008 m.) yra Susan Sellers romanas, kuris gilinasi į sudėtingus ir aistringus dviejų seserų – garsiosios rašytojos Virginijos Woolf ir talentingos tapytojos Vanesos Bell – santykius. Nors abi seserys buvo nepaprastai artimos ir vėliau tapo žymios Bloomsbury grupės (angl. Bloomsbury Group) narės, jų ryšį lydėjo ir didžiulė meilė, ir konkurencija, pavydas bei savitas pasitikėjimo trūkumas. Romanas pasakojamas iš Vanesos perspektyvos, leidžiančios skaitytojui pažvelgti į Virginiją per mylinčios, bet kartu ir kenčiančios sesers akis. Sellers meistriškai atkuria XX amžiaus pradžios Londono intelektualinį ir meninį klimatą, gilindamasi į seserų vidinį pasaulį, kūrybinius procesus, jų santykius su šeima, draugais ir meilužiais. Tai knyga apie meną, psichologiją, šeimos ryšius ir nepaprastų moterų likimus.

Romane „Vanesa ir Virdžinija“ LGBTQ+ temos yra neatsiejama pasakojimo dalis, atspindinti istorinį Bloomsbury grupės kontekstą ir pačių seserų bei jų aplinkos žmonių sudėtingą seksualinį gyvenimą:

Pirmiausia, romanas neginčijamai nagrinėja Virginijos Woolf biseksualumą ir jos intymius santykius su moterimis, ypač su rašytoja Vita Sackville-West. Nors romanas pasakojamas Vanesos akimis, per jos stebėjimus ir jausmus išryškėja Virginijos nekonvencinė seksualinė orientacija ir jos poreikis tyrinėti meilę už tradicinių normų ribų. Sellers pabrėžia, kaip Virginijos biseksualumas paveikė jos asmeninį gyvenimą, kūrybą ir santykius su aplinka.

Antra, knyga atskleidžia Bloomsbury grupės atvirumą ir eksperimentavimą su seksualumu bei santykiais. Ši menininkų ir intelektualų grupė buvo žinoma dėl savo liberalių pažiūrų į meilę, santuoką ir seksualinę tapatybę. Romane pavaizduojami daugybė veikėjų, kurie praktikuoja atvirus santykius, poliamoriją ir homoseksualius ryšius, kas anuomet buvo radikalu ir dažnai smerkta. Vanesos ir Virginijos draugų rate buvo daug atvirai homoseksualių ar biseksualių asmenų, tokių kaip Lyttonas Strachey, Johnas Maynardas Keynesas ir Dora Carrington. Ši aplinka suteikė erdvę, kurioje seserys galėjo laisviau tyrinėti savo tapatybę ir jausmus, nors ir vis dar susidurdamos su visuomenės spaudimu.

Trečia, romanas taip pat nagrinėja seserų tarpusavio santykių sudėtingumą ir intensyvumą, kurie kartais peržengia tradicinių seserų ryšių ribas ir įgyja savotišką erotinį atspalvį. Nors tai nėra tiesioginis homoseksualumas, knyga tyrinėja ribas tarp meilės, obsesijos, pavydo ir intymumo, kurie gali būti universalūs, tačiau LGBTQ+ kontekste įgyja papildomų prasmių, susijusių su tapatybės paieškomis ir normų laužymu. Vanesos ir Virginijos ryšys yra nuolatinė kova tarp artumo ir atstumo, meilės ir konkurencijos, atspindinti sudėtingas emocines dinamikas, būdingas bet kokiems giliems žmogiškiems santykiams.


Pierre'as Szalowski (g. 1965 m.) – tai prancūzų kilmės Kanados rašytojas, scenaristas ir režisierius, gyvenantis Monrealyje, Kvebeke. Jo kūrybai būdingas jautrumas, humoras ir gilus žmogiškųjų santykių nagrinėjimas. Szalowski dažnai tyrinėja kasdienio gyvenimo detales ir tai, kaip, rodos, nereikšmingi įvykiai gali pakeisti žmonių likimus. Jo darbai neretai apima vaikystės prisiminimus, šeimos ryšius ir egzistencinius klausimus, pateikiamus su tam tikra melancholija, bet kartu ir vilties spinduliu.

„Šaltis keičia žuvyčių trajektoriją“ (pranc. „Le froid modifie la trajectoire des poissons“, 2008 m.) yra vienas žinomiausių Pierre'o Szalowski romanų, pelnęs skaitytojų simpatijas visame pasaulyje. Tai poetiškas ir jautrus pasakojimas, perteikiamas devynerių metų mergaitės Miko (Mika) akimis. Veiksmas vyksta aštuntajame dešimtmetyje Monrealyje, kai miestą sukausto rekordinis šaltis, ir Miko motina paskelbia „žiemos miego“ režimą – ištisas dienas, o gal ir savaites, niekas neišeis iš namų. Tokiomis sąlygomis šeimos nariai – motina, tėvas, senelis, Miko ir jos vyresnysis brolis – priversti iš naujo pažinti vienas kitą, išmokti bendrauti ir susidurti su savo paslaptimis bei nuogąstavimais. Nors iš pirmo žvilgsnio knyga atrodo kaip lengvas pasakojimas apie vaikystę, ji gilinasi į sudėtingas temas: šeimos santykių trapumą, vienatvę, praradimą ir meilės paieškas ekstremaliomis sąlygomis.

Nors romanas „Šaltis keičia žuvyčių trajektoriją“ nėra tiesiogiai orientuotas į LGBTQ+ temas ir neskiria joms pagrindinio dėmesio, jame galima įžvelgti subtilių užuominų ir interpretacijų, susijusių su platesne kitoniškumo, priėmimo ir tapatybės tematika, kuri dažnai rezonuoja su LGBTQ+ patirtimis.

Viena iš galimų interpretacijų susijusi su paslaptimis ir slaptumu, kuriuos saugo kiekvienas šeimos narys, įskaitant Miko vyresnįjį brolį. Knyga atskleidžia, kaip žmonės slepia dalį savęs nuo artimųjų, o šaltis ir izoliacija priverčia šias paslaptis iškilti į paviršių. Tai gali būti siejama su LGBTQ+ asmenų patirtimi slėpti savo seksualinę orientaciją ar tapatybę baiminantis atstūmimo ar nesupratimo. Brolio asmenybėje ir jo uždarume galima įžvelgti užuominas į galimus vidinius konfliktus ar neatrastą tapatybę, kuri kol kas lieka neįvardinta.

Taip pat, romanas nagrinėja skirtingų individualybių bendrabūvį uždaroje erdvėje. Kiekvienas šeimos narys yra unikalus, turi savo keistenybių, baimių ir troškimų. Šaltis išryškina šiuos skirtumus, tačiau kartu verčia ieškoti būdų priimti vieniems kitus tokius, kokie jie yra. Ši tolerancijos ir priėmimo tema, nors ir universali, yra ypač svarbi LGBTQ+ bendruomenei, kuri dažnai susiduria su visuomenės nepriėmimu. Knyga pabrėžia, kad net ir keisčiausiose aplinkybėse meilė ir empatija gali padėti įveikti barjerus ir sukurti gilų ryšį, nepaisant individualių skirtumų.

Nors Szalowski romane nėra atvirai pavaizduotų LGBTQ+ veikėjų ar siužeto linijų, jame slypi gilesnės temos apie žmogiškosios prigimties įvairovę, vienatvę pasaulyje, kuriame jautiesi kitoks, ir meilės bei supratimo paieškas. Šios universalios temos gali būti stipriai susijusios su LGBTQ+ asmenų patirtimis, kurie dažnai naviguoja visuomenėje, kurioje jiems tenka rasti savo balsą ir vietą.


Paul Russell (g. 1956 m.) yra amerikiečių rašytojas ir menininkas, žinomas dėl savo romanų, esė ir kritinių darbų. Jo kūryba dažnai nagrinėja tapatybės, seksualumo ir kultūros temas, o ypač daug dėmesio skiriama LGBTQ+ bendruomenės patirtims ir atstovavimui. Russellas yra atvirai gėjus, ir jo asmeninė patirtis bei įžvalgos stipriai veikia jo literatūrinį bei istorinį tyrimą. Jis yra parašęs keletą romanų, iš kurių žinomiausi yra „The Salt Point“ ir „The Coming Storm“, tačiau jo negrožinė literatūra, ypač susijusi su LGBTQ+ istorija, sulaukė didelio pripažinimo.

Knyga „100 įtakingiausių homoseksualistų ir lesbiečių pasaulio istorijoje“ (angl. „100 Cheeks: A Guide to the Most Influential Homosexuals and Lesbians in History“, išleista 2002 m.) yra neabejotinai vienas svarbiausių Pauliaus Russello darbų. Tai išsamus ir provokuojantis leidinys, siekiantis prikelti iš užmaršties arba iš naujo interpretuoti daugelio garsių istorinių asmenybių gyvenimus, atskleidžiant jų homoseksualią arba biseksualią orientaciją. Russellas, remdamasis istoriniais šaltiniais, biografijomis, laiškais ir kitais dokumentais, stengiasi užpildyti spragas tradicinėje istorijos naracijoje, kuri dažnai nutyli arba marginalizuoja LGBTQ+ asmenų indėlį.

Šiame veikale Paulius Russellas pristato platų spektrą įvairių sričių asmenybių – nuo menininkų, rašytojų, filosofų ir mokslininkų iki politikų, karvedžių ir monarchų. Knygoje aptinkami tiek senovės Graikijos ir Romos veikėjai, kaip Sapfo, Aleksandras Didysis ar imperatorius Hadrianas, tiek Renesanso genijai, tokie kaip Leonardas da Vinčis ir Mikelandželas, taip pat garsūs moderniųjų laikų menininkai ir intelektualai, kaip Oscaras Wilde'as, Virginia Woolf, Jamesas Baldwinas ar Susan Sontag. Autorius kiekvieną asmenybę aprašo glausta, bet informatyvia esė, kurioje pateikiami svarbiausi biografiniai faktai ir, svarbiausia, įrodymai arba argumentai, pagrindžiantys jų LGBTQ+ tapatybę, bei jų indėlio į pasaulio kultūrą, mokslą ar politiką analizė.

Knygos sąsajos su LGBTQ+ temomis yra akivaizdžios ir esminės. Visų pirma, pati knyga yra ryškus bandymas atskirti LGBTQ+ istoriją nuo heteronormatyvinės perspektyvos, kurioje homoseksualumas dažnai būdavo ignoruojamas, slopinamas ar kriminalizuojamas. Russellas siekia parodyti, kad LGBTQ+ asmenys visais laikais buvo neatsiejama visuomenės dalis ir padarė didžiulį, nors ir dažnai neįvertintą, indėlį į civilizacijos raidą. Antra, knyga padeda kovoti su stereotipais ir stigmomis, rodydama, kad homoseksualumas nėra šiuolaikinis reiškinys ar nuokrypis, bet natūrali žmogiškosios įvairovės dalis, pasireiškusi per visą istoriją. Trečia, ji tarnauja kaip įkvėpimo šaltinis ir tapatybės stiprinimo priemonė šiuolaikinei LGBTQ+ bendruomenei, suteikdama galimybę pamatyti save per galingų ir įtakingų pirmtakų prizmę. Per šią knygą Russellas ne tik informuoja, bet ir suteikia balsą ir matomumą tiems, kurių istorijos buvo ilgai nutylėtos, pabrėždamas jų gebėjimą kurti, vadovauti ir keisti pasaulį, nepaisant socialinių kliūčių.


Patti Smith (tikrasis vardas Patricia Lee Smith) – tai garsi amerikiečių dainininkė, dainų autorė, poetė, menininkė ir rašytoja, dažnai tituluojama „pankroko poete“. Jos kūryba, apimanti muziką, poeziją ir prozą, išsiskiria gilumu, dvasiniu ieškojimu ir atvirumu.

Knyga „Tiesiog vaikai“ (angl. „Just Kids“) yra Patti Smith memuarai, kuriuose ji pasakoja apie savo jaunystę Niujorke septintajame ir aštuntajame dešimtmečiuose, taip pat apie intensyvius ir kūrybingus santykius su fotografu Robertu Mapplethorpe‘u. Nors knyga tiesiogiai neakcentuoja LGBTQ+ temų, jos sąsajos su jomis yra akivaizdžios ir daugialypės.

Šios sąsajos pirmiausia kyla iš paties Roberto Mapplethorpe'o asmenybės, kuris buvo atvirai homoseksualus menininkas. Knygoje detaliai aprašomi jų sudėtingi santykiai, prasidėję kaip romantiški, vėliau peraugę į gilią platonišką draugystę ir kūrybinę partnerystę. Smith nuoširdžiai kalba apie Mapplethorpe'o homoseksualumą, jo vidinius ieškojimus, ryšius su kitais vyrais ir jo meno, dažnai tyrinėjusio homoerotines temas, prigimtį.

Be to, knyga ryškiai piešia Niujorko menininkų ir intelektualų bendruomenės paveikslą to meto, kurioje LGBTQ+ žmonės sudarė svarbią ir matomą dalį. „Chelsea“ viešbutis, kuriame gyveno Smith ir Mapplethorpe'as, buvo prieglobstis daugybei skirtingų asmenybių, įskaitant nemažai homoseksualių menininkų, rašytojų ir muzikantų. Nors Smith tiesiogiai neaptaria LGBTQ+ teisių judėjimo, jos pasakojimas atspindi laisvesnę ir atviresnę aplinką, kurioje LGBTQ+ tapatybės galėjo būti labiau išreikštos, nors ir vis dar susiduriant su visuomenės normomis.

„Tiesiog vaikai“ taip pat plačiai nagrinėja meilės, draugystės ir prisirišimo formas, kurios peržengia tradicines ribas. Smith ir Mapplethorpe'o santykiai parodo, kad meilė gali būti įvairi ir sudėtinga, neapsiribojanti vien heteroseksualiomis normomis. Knyga kalba apie sielos draugystę, abipusį palaikymą ir meninę sinergiją, nepaisant skirtingų seksualinių orientacijų. Galiausiai, Mapplethorpe'o darbai dažnai provokavo diskusijas dėl savo atviro homoseksualumo ir erotikos. „Tiesiog vaikai“ netiesiogiai pabrėžia meninės išraiškos laisvės svarbą, leidžiančią menininkams tyrinėti ir atspindėti visas žmogiškosios patirties puses, įskaitant ir tas, kurios anksčiau buvo laikomos tabu.

Apibendrinant, „Tiesiog vaikai“ nėra knyga, skirta tik LGBTQ+ teisėms ar judėjimui, tačiau tai yra jautrus ir gilus pasakojimas, persmelktas LGBTQ+ tematikos per Patti Smith ir Roberto Mapplethorpe'o santykių prizmę. Ji atskleidžia, kaip LGBTQ+ tapatybės ir santykiai buvo įausti į Niujorko meno scenos audinį ir kaip meilė bei kūryba gali peržengti tradicines normas.

Maištinga Siela

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą