Patricia Duncker (g. 1951 m.) yra britų romanistė ir akademikė, gimusi Jamaikoje, tačiau didžiąją dalį savo gyvenimo praleidusi Anglijoje. Jos išsilavinimas apima anglų literatūros studijas Kembridžo ir Oksfordo universitetuose, o vėliau ji dėstė literatūrą ir kūrybinį rašymą įvairiuose universitetuose, įskaitant Mančesterio universitetą, kuriame yra šiuolaikinės literatūros profesorė emeritė. Duncker kūryba pasižymi intelektualumu, žaidimu su literatūrinėmis konvencijomis ir giliu žvilgsniu į tapatybės, sekso, proto ir kalbos temas. Ji dažnai naudoja intertekstualumą, dialogą su filosofais ir kitais rašytojais, kurdama sudėtingus ir provokuojančius pasakojimus.
Romanas „Haliucinuojantis Foucault“ (angl.
„Hallucinating Foucault“, 1996 m.) yra vienas garsiausių Patricios Duncker
kūrinių, pelnęs Dillons First Fiction Award ir McKitterick Prize apdovanojimus.
Tai iš esmės postmodernus „literatūrinis trileris“, pasakojantis apie
neįvardytą Kembridžo universiteto doktorantą, kuris tampa maniakiškai apsėstas
savo tyrimo objekto – ekscentriško ir galimai bepročio prancūzų rašytojo
Pauliaus Michelio. Laiškų, dienoraščių ištraukų ir stebėjimų pavidalu knyga
seka pasakotojo kelionę į Prancūziją, kur jis bando išgelbėti Michelį iš
psichiatrijos ligoninės, vis labiau įsitraukdamas į keistą ir intymų santykį su
savo herojumi, kurio gyvenimas ir kūryba persipina su filosofo Michelio
Foucault idėjomis.
„Haliucinuojantis
Foucault“ romane LGBTQ temos yra esminės ir nuolat besikartojančios,
formuojančios tiek siužetą, tiek pagrindinių veikėjų tapatybes. Visų pirma,
paties Pauliaus Michelio homoseksualumas yra centrinė jo asmenybės ir kūrybos
ašis. Pasakotojas, tyrinėdamas Michelio darbus, suvokia, kad šio rašytojo
požiūris į šeimą, visuomenę, heteroseksualią meilę ir politiką visada buvo
„autsaiderio“, gėjaus, pozicija. Tai atsispindi ir paties Michelio santykyje su
filosofu Micheliu Foucault, kuris, nors ir nebuvo tiesiogiai susijęs su
Michelio gyvenimu, jam tapo savotiška mūza ir mylimuoju skaitytoju, sukuriant
įsivaizduojamą, intensyvų intelektualinį ir emocinį ryšį, peržengiantį
tradicines meilės sampratas.
Antra, romanas gilinasi į
seksualinio tapatumo fluidiškumą ir pažeidžiamumą. Pasakotojas, nors save ir
laiko heteroseksualu, patiria stiprų fizinį ir emocinį potraukį Pauliui
Micheliui, netgi įsitraukdamas į sudėtingą „meilės trikampį“ su juo ir savo mergina.
Šis netikėtas potraukis gėjui Micheliui verčia pasakotoją pervertinti savo
paties seksualinę orientaciją ir tapatybę, atskleisdamas, kaip lengvai ir
nenuspėjamai gali kisti žmogiškasis geismas. Duncker knyga drąsiai griauna
griežtus seksualumo apibrėžimus ir tyrinėja geismo, obsesijos bei
intelektualinės aistros ribas, kurios dažnai peržengia socialiai priimtinas
normas.
Trečia, romanas, per
Foucault filosofiją ir Michelio gyvenimą, nagrinėja proto ir beprotybės,
socialinės kontrolės ir laisvės temas, kurios istoriškai buvo glaudžiai
susijusios su LGBTQ asmenų patirtimi. Michelio uždarymas psichiatrijos
ligoninėje, galimai susijęs su jo nekonvenciniu gyvenimo būdu ir seksualumu,
atspindi visuomenės bandymus kontroliuoti ir marginalizuoti tuos, kurie
neatitinka normatyvinių lūkesčių. Tokiu būdu Duncker subtiliai kelia klausimus
apie tai, kaip valdžios struktūros ir visuomenės normos paveikia individo
tapatybę ir laisvę, ypač tuos, kurie gyvena už „normalumo“ ribų.
Oceanas
Vuongas (g. 1988 m.) yra išskirtinis šiuolaikinis amerikiečių
poetas, eseistas ir romanistas, gimęs Hošimino mieste, Vietname. Būdamas vos
dvejų metų, kartu su šeima, kaip karo pabėgėliai, jie išvyko iš Vietnamo ir,
praleidę laiką pabėgėlių stovykloje Filipinuose, galiausiai gavo prieglobstį
Jungtinėse Amerikos Valstijose. Vuongo kūrybai milžinišką įtaką padarė jo
paties išgyvenimai: imigrantas, pirmasis savo šeimoje, išmokęs skaityti ir
rašyti, ir atvirai save identifikuojantis kaip gėjų. Jo kūryboje, apdovanotoje
daugybe prestižinių apdovanojimų, subtiliai persipina sudėtingos temos, tokios
kaip atmintis, trauma, kalba, tapatybė, rasė ir seksualumas.
„Žemėje
žavūs mes tik akimirką“ (angl. „On Earth We're Briefly
Gorgeous“, 2019 m.) yra debiutinis ir plačiai pripažintas Oceano Vuongo
romanas, parašytas laiško forma. Knyga yra jauno vietnamiečių kilmės
amerikiečio, pravarde Mažas Šuo (Little Dog), intymus laiškas jo rašyti
nemokančiai motinai. Šiuo laišku Mažas Šuo pasakoja apie savo šeimos istoriją,
prasidėjusią dar prieš jam gimstant – su Vietnamo karo traumuojančiomis
patirtimis, priklausomybėmis, smurtu ir meilės ieškojimu imigrantų
bendruomenėje Konektikute. Tai gilus, poetiškas ir skausmingai nuoširdus
pasakojimas, atskleidžiantis sudėtingus šeimos ryšius ir bandymą įprasminti
savo išgyvenimus.
Romane „Žemėje žavūs mes
tik akimirką“ LGBTQ temos yra neatsiejama pasakojimo dalis ir giliai persipina
su kitomis svarbiomis temomis. Pagrindinis veikėjas Mažas Šuo nuo pat mažens
suvokia esąs gėjus, ir knyga atvirai bei jautriai nagrinėja jo brendimo, tapatybės
paieškų ir susitaikymo su savo seksualine orientacija procesą. Mažo Šuns
patirtys atskleidžia, su kokia diskriminacija ir nesupratimu gali susidurti
LGBTQ asmenys, ypač tie, kurie gyvena kultūrinės ir socialinės normos spaudime.
Romane detaliai aprašomi Mažo Šuns pirmieji romantiški santykiai su Trevoru –
baltu jaunuoliu, kurį jis sutinka dirbdamas tabako laukuose. Šie santykiai yra
pilni aistros, skausmo ir pažeidžiamumo, atspindintys ne tik homoseksualios
meilės niuansus, bet ir klasių, rasių bei priklausomybių problemas. Vuongas
nebijo atvirai kalbėti apie intymumą, seksualumą ir kūniškumą, pabrėždamas jų
svarbą žmogaus patirčiai. Knyga taip pat kritiškai tyrinėja tradicines
vyriškumo sampratas ir stereotipus, ypač Amerikos visuomenėje, rodydama, kaip
griežtos lyties ir vyriškumo normos gali slopinti tikruosius jausmus ir
troškimus. Galiausiai, LGBTQ patirtys romane glaudžiai susijusios su trauma –
tiek asmenine, tiek kolektyvine, patirta dėl karo, skurdo, priklausomybių ir
visuomenės atstūmimo, o Mažo Šuns atvirumas savo seksualumui tampa
pažeidžiamumo, bet kartu ir stiprybės bei autentiškumo išraiška.
Michaelas
Cunninghamas (g. 1952 m.), Pulitzerio premijos
laureatas, yra vienas žymiausių šiuolaikinių amerikiečių rašytojų, kurio kūryba
dažnai narsto sudėtingas žmogiškąsias patirtis: meilę, praradimą, tapatybę ir
psichinę sveikatą. Nors jo romanuose nuolat iškyla homoseksualumo temos, pats
autorius atsisako būti įvardijamas išskirtinai kaip „gėjų rašytojas“,
pabrėždamas, kad jo darbai aprėpia universalias patirtis. Vis dėlto,
Cunninghamas atvirai save identifikuoja kaip gėjų rašytoją, taip pat kaip baltą
vyrą, viduriniosios klasės atstovą ir amerikietį, o tai natūraliai atsispindi
jo kūryboje.
Vienas ryškiausių
Cunninghamo kūrinių yra 1998 metais išleistas romanas „Tos valandos“ (angl. „The Hours“), už kurį jam buvo skirta
prestižinė Pulitzerio premija. Pagal šią knygą 2002 metais pastatytas filmas
„Valandos“, pelnęs „Oskaro“ apdovanojimą. Romano siužetas meistriškai supina
trijų skirtingų moterų – rašytojos Virginijos Woolf 1923 metais, namų
šeimininkės Lauros Brown 1949 metais ir šiuolaikinio Niujorko gyventojos
Clarissos Vaughan – gyvenimus. Jas visas sieja sudėtingi santykiai su
Virginijos Woolf romanu „Ponia Delovėj“, ir kiekviena iš jų kovoja su savo
vidiniais demonais, ieškodama prasmės ir laimės per vieną lemtingą dieną.
„Tos valandos“ stipriai
siejasi su LGBTQ temomis per Clarissos Vaughan ir jos artimiausių žmonių
patirtis. Clarissa yra lesbietė, o jos geras draugas, poetas Richardas, su
kuriuo ji palaiko gilų ir kompleksišką ryšį, serga AIDS. Romano kontekste
Richardo liga ir artėjanti mirtis tampa ne tik individualios kančios, bet ir
platesnio AIDS epidemijos poveikio gėjų bendruomenei simboliu. Nors Virginijos
Woolf ir Lauros Brown homoseksualūs santykiai tiesiogiai neakcentuojami, knyga
subtiliai tyrinėja jų vidinius konfliktus, nekonvencinius jausmus ir visuomenės
normų varžančią įtaką, kuri gali būti interpretuojama platesniame LGBTQ
patirčių kontekste.
Michaelo Cunninghamo
romanas „Tos valandos“ yra jautrus ir įžvalgus pasakojimas, kuris per trijų
skirtingų moterų gyvenimus nagrinėja universalias žmogiškąsias temas – meilę,
praradimą, tapatybę ir savęs paieškas. Jame subtiliai, tačiau ryškiai įpinta LGBTQ
tematika, atspindinti autoriaus asmeninę perspektyvą ir šios bendruomenės
patirtis. Knyga kviečia diskutuoti apie tai, kaip kiekvienas individas atranda
savo vietą pasaulyje, ypač tie, kurie jaučiasi esantys „kitokie“ ar
neatitinkantys visuomenės lūkesčių, ir tokiu būdu įtraukia LGBTQ patirtis į
platų ir visuotinį žmogiškosios būties naratyvą.
Madeline
Miller (gimusi 1978 metais Bostonas, Masačusetsas, JAV) yra
apdovanojimų pelniusi amerikiečių rašytoja, geriausiai žinoma dėl savo romanų,
kuriuose naujai interpretuojami senovės graikų mitai ir epai. Baigusi Brauno
universitetą (Brown University) su klasikos magistro laipsniu, ji daugiau nei
dešimtmetį mokė lotynų ir graikų kalbų bei klasikos vidurinėje mokykloje. Šios
žinios ir aistra antikos kultūrai leidžia jai kurti gilius, psichologiškai
turtingus personažus ir pasakojimus, kurie įtraukia šiuolaikinius skaitytojus.
Jos kūryba pasižymi poetine kalba, gilumu ir gebėjimu atskleisti universalias
žmogiškąsias temas per mitologinių istorijų prizmę.
Madeline Miller romanas „Achilo giesmė“ (orig. „The Song of
Achilles“) pirmą kartą originalo kalba pasirodė 2011 metais. Šis romanas,
paremtas Homero „Iliada“, perrašo Trojos karo įvykius ir pasakoja apie
legendinio graikų herojaus Achilo gyvenimą iš jo mylimojo, Patroklo,
perspektyvos. Knyga aprašo Patroklo tremtį, jo ir Achilo draugystės pradžią,
kuri pamažu perauga į gilią, intymią meilę, ir jų bendrą likimą, persmelktą
pranašysčių, karo žiaurumo ir tragedijos. Romanas pelnė „Orange Prize for
Fiction“ (dabar „Women's Prize for Fiction“) apdovanojimą 2012 metais ir tapo
pasauliniu bestseleriu.
Romano sąsajos su LGBTQ+
temomis yra itin stiprios ir esminės pasakojimui, nes knygos centre yra
homoseksualių vyrų meilės istorija.
Pirmiausia, „Achilo
giesmė“ yra romantiška homoseksualių vyrų meilės istorija, kurią pasakoja pats
Patroklas. Nors Homero „Iliadoje“ Achilo ir Patroklo santykių prigimtis yra
interpretuojama įvairiai (kaip artima draugystė ar romantiška meilė), Madeline Miller
aiškiai ir nedviprasmiškai vaizduoja juos kaip įsimylėjusius partnerius. Knyga
detaliai aprašo jų santykių raidą nuo vaikystės draugystės iki giliausios
meilės ir intymumo, pabrėždama abipusį atsidavimą, švelnumą ir aistrą. Miller
geba perteikti jų ryšio gilumą ir reikšmę, padarydama jį romano emociniu ir
siužetiniu varikliu.
Antra, romanas nagrinėja
homoseksualumo priėmimą ir atmetimą senovės Graikijos kontekste. Nors senovės
Graikijoje homoseksualūs santykiai (ypač pederastija, t.y. santykiai tarp
vyresnio vyro ir paauglio) nebuvo visiškai tabu ir turėjo tam tikrą socialinę
vietą, Miller parodo ir jų sudėtingumą bei galimą visuomenės nepriėmimą, ypač
kai kalbama apie lygiateisius santykius tarp dviejų suaugusių vyrų, tokių kaip
Achilas ir Patroklas. Achilo motina, deivė Tetidė, nuolat niekina Patroklą ir
stengiasi juos išskirti, kas atspindi ne tik motinos pavydą, bet ir tam tikrą
priešiškumą, nukreiptą prieš jos sūnaus pasirinktą meilę. Tai rodo, kad net ir
„atviresnėse“ kultūrose homoseksualūs santykiai galėjo susidurti su
pasipriešinimu ar bandymu juos kontroliuoti.
Galiausiai, knyga
normalizuoja ir humanizuoja homoseksualius santykius. Per istorinį ir
mitologinį pasakojimą, Miller suteikia galimybę plačiai auditorijai pamatyti ir
pajusti homoseksualios meilės grožį, tragizmą ir gilumą. Ji neprimeta
šiuolaikinių etikečių, bet leidžia skaitytojams patiems išgyventi šių dviejų
vyrų ryšį, suprasti jų emocijas ir iššūkius. „Achilo giesmė“ tapo vienu
sėkmingiausių LGBTQ+ tematikos romanų, sujungiančiu klasikinę literatūrą su
šiuolaikiniu jautrumu ir padedančiu plėsti homoseksualių istorijų matomumą
populiariojoje kultūroje.
Linas
Jegelevičius (gimęs 1971 m.) yra Lietuvos žurnalistas,
redaktorius ir rašytojas. Jo biografija apima ne tik aktyvų darbą
žiniasklaidoje, bet ir įdomias bei įvairias gyvenimo patirtis, įskaitant
ilgametį gyvenimą Jungtinėse Amerikos Valstijose, ypač Majamyje ir Niujorke,
kur jis dirbo įvairius darbus, tarp jų – kruiziniuose laivuose ir naktiniuose
klubuose. Šios patirtys, susidūrimas su skirtingomis kultūromis ir socialinėmis
realybėmis, turėjo didelę įtaką jo asmenybės formavimuisi ir kūrybai. Linas
Jegelevičius yra žinomas dėl savo atviro ir drąsaus požiūrio į visuomenės
problemas, o jo kūryba neretai remiasi asmeninėmis išgyvenimais, suteikdama
autentiškumo ir gylio jo pasakojimams.
Lino Jegelevičiaus
romanas „Nuogas prieš jus“ originalo
kalba (lietuvių) pasirodė 2006 metais. Ši knyga yra išskirtinis kūrinys
lietuvių literatūroje dėl savo drąsaus ir atviro asmeninės patirties
nagrinėjimo, ypač liečiant homoseksualumo temą. Romanas pasakoja apie autoriaus
emigranto patirtis Jungtinėse Amerikos Valstijose, jo tapatybės paieškas ir
sudėtingą asmeninę kelionę susiduriant su savo seksualine orientacija.
Romano sąsajos su LGBTQ+
temomis yra itin stiprios ir tiesioginės, nes knyga atvirai narplioja
pagrindinio veikėjo bandymus paneigti savo homoseksualią prigimtį. Tai yra
esminis knygos siužeto ir psichologinio gylio elementas. Autorius be
pagražinimų pasakoja apie vidinę kovą, kurią išgyvena personažas, susidūręs su
savo seksualine orientacija visuomenėje, kuri nėra linkusi jos priimti.
Pirmiausia, romanas
gilinasi į tapatybės slėpimo ir atsiskleidimo (angl. coming out) procesą.
Knygoje vaizduojami personažo bandymai prisitaikyti prie heteronormatyvinių
lūkesčių, jo bandymai kurti santykius su moterimis, ieškant „normalumo“ ir
visuomenės priėmimo. Tai yra skausminga ir nuolatinė kova su savimi, kuri
atspindi daugelio LGBTQ+ asmenų patirtį, gyvenant „dvigubą“ gyvenimą dėl
visuomenės spaudimo ir baimės būti atstumtiems. Romane detaliai atskleidžiamos
emocinės ir psichologinės pasekmės, kurias sukelia autentiškumo neigimas.
Antra, knyga svarbi tuo,
kad ji atvirai kalba apie homoseksualumo patirtis Lietuvoje ir užsienyje 10-ojo
dešimtmečio ir 2000-ųjų pradžios kontekste. Nors veiksmas vyksta ir JAV, kur
autorius susidūrė su atviresne aplinka, knyga vis tiek atspindi tuometines
nuostatas ir iššūkius, susijusius su homoseksualumu. Romanas prisideda prie to
meto LGBTQ+ diskurso Lietuvoje, drąsiai keldamas temas, kurios tuometinėje
literatūroje buvo retai liečiamos ar tiesiog ignoruojamos. Tai buvo vienas
pirmųjų lietuvių autorių bandymų taip atvirai kalbėti apie asmeninę
homoseksualumo patirtį.
Galiausiai, „Nuogas prieš
jus“ yra ne tik asmeninė išpažintis, bet ir plati žmogiškosios prigimties,
laisvės ir autentiškumo paieškų istorija. Nors romanas yra autobiografinis, jis
tampa universaliu atspindžiu apie drąsą būti savimi, nepaisant visuomenės normų
ir asmeninių baimių. Knyga, savo atvirumu ir jautrumu, prisidėjo prie LGBTQ+
temų matomumo lietuvių literatūroje ir skatino diskusijas apie įvairovę bei
toleranciją.





Komentarų nėra:
Rašyti komentarą