Sveiki, skaitytojai,
Apie Oskaro Koršunovo spektaklį „Išvarymas“ yra tiek
prikalbėta ir prirašyta, kad kažin ar ką nors naujo galiu pasakyti. Pasidalysiu
savo įspūdžiais ir tiek.
Spektaklio premjera įvyko beveik prieš 15 metų, t. y.
2011 metais, o man tik 2025 metų vasarą pagaliau pavyko pamatyti legendinį
Koršunovo spektaklį, kurio fenomenas iki šiol neatslūgsta. Ir tai gryna tiesa,
nes pabandykite gauti bilietų geroje vietoje, kol neišsipirko kokios įmonės ir
jų darbuotojai urmu! Pavieniai bilietai geroje vietoje – tikra laimė. Laukiau šios
progos ir pagaliau sulaukiau. Pernai ištisa serija šio spektaklio pasirodymų
buvo atšaukta sunegalavus aktoriui, o šią vasarą pakartotinai surengti
papildomi spektakliai – salės pilnos, bilieto kaina siekia 100 eurų. Ir ką? Susiruošiau
ir aš pažiūrėti vienintelio spektaklio, kuris buvo rodomas net pilnose arenose!
Žinojau, kad verta, todėl šįkart nedvejojau, nors atsiėjo ir nemažai –
viešbučiai, transportas ir rizika, jog spektaklis dėl kokių nors aplinkybių
gali ir neįvykti, bet viskas baigėsi labai gerai.
Spektaklis prasidėjo 5 valandą ir baigėsi prieš
vidurnaktį, t. y. beveik 6 valandų teatrinė patirtis, kurios taip lengvai
neišmuši iš galvos. Tam tikra prasme, genialusis Koršunovas yra tikra teatro
legenda ir mūsų teatras yra puikus.
Žinokite, šiek tiek prailgo, išties išsėdėti kad ir su
dviem pertraukomis iki galo nepasiruošus kavos po ilgos dienos reikia pastangų,
todėl į spektaklį rekomenduoju eiti gerai fiziškai pailsėjus, kad nepristigtų
dėmesio koncentracijos. Istorija sukurta dramaturgo ir prozininko Mariaus
Ivaškevičiaus, su kuriuo Koršunovas jau ilgą laiką dirba. Labai man patiko
jų bendrystė ir spektaklis „Miegantys“, tad tikiuosi pamatyti ir apie Imanuelį
Kantą (jau kitą teatro sezoną). „Išvarymas“ iš esmės pasakoja apie laikotarpį
po stojimo į Europos Sąjungą, po vadinamųjų 2004-ųjų, kai atsivėrė sienos ir
galimybė lietuviams emigruoti, susikurti savo sėkmės istoriją. Kaip žinia,
didžiajai daliai tą padaryti pavyko, o kai kurie baigė savo gyvenimus
kalėjimuose arba po tiltais. Marozai, kekšės, gyvenimo nieko prarasti
nebijantys smurtautojai ir nuoširdūs naivuoliai, sunkaus darbo nebijantys
patiklieji – visokio plauko lietuviai vienu autobusu išsiruošia į Londoną kaip
į stebuklų šalį, tačiau nutinka labai greitas pravalas – jie netenka
pasų, o žadėtas darbas ir galimybės greitai žlunga.
Pagrindinis veikėjas Benas (aktorius Kęstutis Cicėnas)
autobuse susipažįsta su Egle, su kuria dar susitiks Londone, kai gyvenimas juos
suves. Ar tai tragiškos meilės istorija? Kažkiek. Bet labiausiai, sakyčiau,
Vandalo (aktorius Marius Repšys) ir Beno draugystės istorija, paženklinta
išdavyste, atleidimu ir pragaištimi. Benas Londone yra integruotas
policininkas, šnipas, bet atsidūręs benamio pozicijoje lieka eiliniu imigrantu
pastumdėliu, kuris nebegali grįžti į Lietuvą, todėl glaudžiasi pas anarchistus
ir gyvena morgo karstuose, kol galiausiai žingsnis po žingsnio atsitiesia,
susikuria naują tapatybę, tačiau praeitis nuolat Beną/Robertą persekioja, kol
galiausiai jis suvokia, kad negali pabėgti nuo savasties.
Spektaklis „Išvarymas“ pagarsėjo pirmiausia dėl to,
kad ten pilna atpažįstamo žargono ir keiksmų, prie kurių asmeniškai nesu
pratęs, tačiau spektaklio pabaigoje tai jau tapo kone savita „namų kalba“, o
tai rodo, kaip greitai kalbiškai priprantama prie smurtinės kalbos. Iš tikrųjų
spektaklis galingas tuo, kad ne tik per Beną, bet ir per antraeilius veikėjus
papasakoja bendrą margą tautos likimą užsienyje. Vienas įsimintiniausių ir
tragiškiausių veikėjų – svajoklė fotografė Eglė, kuri nepritapusi prie britų
visuomenės ir negavusi Beno meilės galiausiai tampa kekše, kuri gauna galą.
Puikus Gailės Butvilaitės pasirodymas! Kaip, beje, ir Mariaus Repšio sukurtas
charizmatiškas marozas Vandalas, bet labiausiai, sakyčiau, šiame spektaklyje be
atvangos gyventi ir veikti reikia Kęstučiui Cicėnui, kuris sukūrė nepamirštamą
ir evoliucionuojantį veikėją.
Šiaip galvoju, kad spektaklis turėjo būti ypač
2011-2012 metais aktualus, kai tik iš tikrųjų pradėjome reflektuoti lietuvių
patirtis emigracijoje, kai iš tikrųjų aidu parėjo į viešumą pas mus
sukrečiančios istorijos apie išgyvenimą savotiškuose laukiniuose Vakaruose.
Šiandien, manau, ypač jau po karantino daugelis dalykų jau pasikeitę, o
emigruojantys lietuviai jau moka puikiai kalbą, suvokia galimybes ir
paklydimus, nėra naivūs, dažniausiai jau remiasi tuo, kad kažkas ten iš
artimųjų ar pažįstamų jau laukia. Vaikščiodamas po didmiesčių rajonus,
pagalvoju dažnai, kad dar kokiais 2004 metais tuose rajonuose sutemus būdavo
labai pavojinga: kur visi jie pasidėjo? Ogi emigravo, sunyko, išmirė, susėdo į
kalėjimus ir iš tikrųjų, nors spektaklis apie išvarymą, bet jis ir apie savitą
apsivalymą nuo naivumo, smurto, iliuzijų. Sakyčiau, spektaklis istorinis ir jį
jau galima nagrinėti kaip išgyventą patirčių laiką, ypač traumos aspektus,
vienatvės ir gyvenimo prasmės dalykus.
Tai įspūdingas spektaklis, tikrai. Kartą gyvenime
tikrai verta pamatyti. Beje, labai patiko gyva muzika! Bet ar tai mano mėgstamiausias O. Koršunovo pastatymas? Tikrai
ne. Esu senamadiškas, tad tebesu ištikimiausias Koršunovo Šekspyro dramų
interpretacijų gerbėjas. Techniškai žiūrint „Išvarymas“ nėra pats įdomiausias
ar netikėčiausias spektaklis netgi scenografiškai žiūrint (gal pernelyg daug
apie jį buvau girdėjęs ir žinojau ko iš jo tikėtis?), tačiau tai organiškai
laiką įvairiais aspektais detaliai atskleidžiantis pamfletas, kurio taip
lengvai neužmirši, kuriam komizmas ir tragedija yra neatsiejami susimovusio
emigranto gyvenimo palydovai.
Jūsų Maištinga Siela

Komentarų nėra:
Rašyti komentarą