Romas
Zabarauskas (gimęs 1990 m.) yra lietuvių kino
režisierius, scenaristas, prodiuseris ir aktyvus visuomenės veikėjas. Jis yra
vienas ryškiausių Lietuvos kino kūrėjų, atvirai kalbančių apie įvairovės,
tapatybės ir politikos temas savo filmuose, tokiuose kaip „Porno melodrama“
(2011), „Streikas“ (2013), „Nuo Lietuvos nepabėgsi“ (2016) ir „Advokatas“
(2020). Romas Zabarauskas yra atviras gėjus ir LGBTQ+ aktyvistas, nuosekliai
kovojantis už žmogaus teises ir lygybę Lietuvoje.
Arcana
Femina yra talentinga Lietuvos fotografė, dirbanti su
portretais ir dokumentine fotografija. Jos kūryba neretai koncentruojasi į
žmogaus tapatybę, intymumą ir emocijas. Bendradarbiaudama su Romu Zabarausku
prie projekto „Lietuva atsiskleidžia“, ji prisidėjo vizualiai dokumentuodama
knygos herojų istorijas, suteikdama veidus ir estetinę išraišką pasakojimams.
Romo Zabarausko ir
Arcanos Feminos (Samantos Matuizaitės) knyga
„Lietuva atsiskleidžia: 99 LGBT+ istorijos“ ir jos sąsajos su LGBTQ+
temomis
Romo Zabarausko ir
fotografės Arcanos Feminos (Samantos Matuizaitės) sudaryta knyga „Lietuva
atsiskleidžia: 99 LGBT+ istorijos“ originalo kalba (lietuvių) pasirodė 2016
metais. Šis leidinys yra unikalus dokumentinis projektas, siekiantis
supažindinti visuomenę su Lietuvos LGBTQ+ asmenų gyvenimais ir patirtimis.
Knygoje surinktos 99 skirtingos Lietuvos LGBTQ+ bendruomenės narių istorijos,
apimančios įvairias profesijas ir socialinius sluoksnius – nuo teisininkų ir
elektrikų iki šokėjų, aktyvistų ir studentų. Kiekvieną istoriją papildo Arcanos
Feminos fotografuoti herojų portretai, suteikiantys pasakojimams dar daugiau
asmeniškumo ir matomumo.
Šios knygos sąsajos su
LGBTQ+ temomis yra tiesioginės ir pagrindinės. „Lietuva atsiskleidžia“ yra
sukurta būtent siekiant matomumo ir normalizavimo tikslų.
Pirmiausia, knyga yra
unikalus Lietuvos LGBTQ+ bendruomenės portretas. Ji suteikia balsą ir erdvę
tiems, kurių istorijos ilgą laiką buvo nutylimos ar ignoruojamos viešojoje
erdvėje. Pateikdama 99 skirtingus pasakojimus apie atsiskleidimą, santykius,
iššūkius ir džiaugsmus, knyga parodo Lietuvos LGBTQ+ bendruomenės įvairovę ir
paneigia stereotipus. Kiekviena istorija yra individuali, tačiau kartu atspindi
universalias žmogaus teisių, meilės ir priėmimo temas.
Antra, knyga skirta
šviesti ir mažinti homofobiją bei transfobiją Lietuvos visuomenėje.
Atsiskleidimo (coming out) istorijos yra itin svarbios, nes jos padeda
„žmoginti“ LGBTQ+ patirtis, parodyti, kad homoseksualūs ar translyčiai asmenys
yra tokie patys visuomenės nariai, turintys panašių siekių ir iššūkių kaip ir
visi kiti. Knyga siekia sukurti empatiją ir skatinti diskusijas apie priėmimą,
lygybę ir žmogaus teises Lietuvoje, šalyje, kurioje LGBTQ+ teisės ir toliau
susiduria su dideliais iššūkiais.
Galiausiai, „Lietuva
atsiskleidžia“ yra svarbus istorinis dokumentas, atspindintis LGBTQ+ judėjimo
padėtį ir pasiekimus Lietuvoje 2010-ųjų viduryje. Ji fiksuoja konkrečių žmonių
patirtis ir prisideda prie LGBTQ+ istorijos kūrimo, parodydama, kad nepaisant
sunkumų, šios bendruomenės nariai egzistuoja, gyvena ir kovoja už savo teises.
Tai yra knyga, kuri skirta ne tik LGBTQ+ bendruomenei, bet ir plačiajai
visuomenei, siekiančiai geriau suprasti įvairovę ir skatinti toleranciją.
Lauren
Groff (gimusi 1978 m. liepos 23 d. Cooperstowne, Niujorko
valstijoje) yra viena iš žymiausių šiuolaikinių amerikiečių romanisčių ir
apsakymų rašytojų. Ji yra baigusi Amhersto koledžą ir įgijusi menų magistro
laipsnį (MFA) Viskonsino universitete Madisone. Groff kūryba pasižymi giliu
psichologizmu, turtinga kalba ir gebėjimu nagrinėti sudėtingas istorines bei
egzistencines temas per ryškių moterų personažų prizmę. Jos darbai dažnai
tyrinėja moterų galią, nepriklausomybę, bendruomenės svarbą ir tikėjimo
prigimtį. Groff yra daugelio apdovanojimų laureatė, o jos romanai „Fates and
Furies“ ir „Matrix“ buvo nominuoti Nacionalinei knygos premijai. Ji gyvena
Gainsvilyje, Floridoje.
Lauren Groff romanas „Matrix“ originalo kalba pasirodė 2021
metų rugsėjo 7 dieną. Tai istorinis romanas, nukeliantis skaitytoją į XII
amžiaus Angliją ir pasakojantis apie tikrosios istorinės asmenybės – poetės ir
religinės veikėjos Marie de France – gyvenimą. Knygoje septyniolikmetė Marija,
laikoma per stambia ir negražia santuokai ar dvaro gyvenimui, yra išsiunčiama į
skurdžią abatiją Anglijoje, kad taptų jos priore. Marijos vizija ir ryžtas veda
ją į tai, kad abatija virsta galinga, savarankiška ir klestinčia moterų
bendruomene, atskirta nuo vyrų pasaulio.
Romane LGBTQ+ temos yra
itin ryškios ir neatsiejamos nuo pagrindinio pasakojimo, nors tai nėra
„šiuolaikinis“ gėjų romanas šiuolaikine prasme. Groff sąmoningai kuria erdvę,
kurioje moterų meilė, aistra ir ryšiai yra centre.
Pirmiausia, „Matrix“ yra
gilus moteriškos meilės ir intymumo tyrinėjimas. Pagrindinė veikėja Marija,
atstumta ir išsiųsta į vienuolyną, išsiugdo gilius, romantiškus jausmus
karalienei Eleonorai Akvitanietei, o vėliau užmezga artimus, įvairialypius
santykius su kitomis abatijos vienuolėmis. Nors XII amžiuje nebuvo modernios
„lesbietės“ ar „queer“ tapatybės sąvokų, romanas atvirai vaizduoja moterų
tarpusavio meilę, aistrą ir intymumą dvasinėje, bet ir labai žemiškoje
aplinkoje. Groff, duodama interviu, pati yra sakiusi, kad Marijos personažas
jai buvo aiškiai homoseksualus (ar biseksualus), ir kad jai buvo svarbu
įtraukti seksą į knygą be vyrų. Ji pabrėžia, kad moterų seksualumas dažnai buvo
ignoruojamas istoriniuose įrašuose, ir romanas siekia užpildyti šią spragą.
Antra, knyga kuria
utopinę, tačiau realistinę, visiškai moterišką erdvę, kurioje vyrauja stiprios
moterų bendruomenės ir vadovavimas. Abatija tampa prieglobsčiu moterims,
atstumtoms nuo patriarchalinio pasaulio. Šioje uždaroje bendruomenėje moterys
randa saugumą, paramą ir galią, kurios joms būtų buvusios neprieinamos
išoriniame pasaulyje. Ši visiškai moteriška aplinka leidžia joms laisvai
tyrinėti savo jausmus ir ryšius be visuomenės apribojimų, atspindėdama
„pasirinktos šeimos“ idėją, kuri yra itin svarbi LGBTQ+ bendruomenėms. Nors
Marijos autoritetas kartais gali atrodyti tironiškas, jos vizija ir
įgyvendinimas padeda sukurti erdvę, kurioje moterų galia ir tarpusavio
priklausomybė yra švenčiamos.
Galiausiai, „Matrix“ yra
svarbus lyties ir galios dekonstravimas. Knyga apverčia tradicines galios
struktūras, kuriose dominuoja vyrai, parodydama moteris, kurios imasi
lyderystės, stato, kuria ir net ginkluojasi, kad apsaugotų savo bendruomenę.
Nors tai istorinis romanas, jame keliami klausimai apie lyties vaidmenis,
autonomiją ir moters vietą visuomenėje, kurie yra labai aktualūs ir
šiuolaikinėms LGBTQ+ diskusijoms. „Matrix“ pripažintas ir apdovanotas už savo
indėlį į LGBTQ+ literatūrą, būdamas Lambda Literary Award už lesbiečių grožinę
literatūrą finalistas. Tai knyga, kuri drąsiai permąsto istoriją, suteikdama
balsą ir erdvę tiems, kurie dažnai liko paraštėse.
Laima
Kreivytė yra žymi šiuolaikinė Lietuvos meno istorikė, kritikė,
kuratorė ir rašytoja. Ji yra žinoma dėl savo išsamaus ir įžvalgaus požiūrio į
šiuolaikinį meną, taip pat aktyviai domisi ir tyrinėja tapatybės, lyčių studijų
bei queer teorijos temas. Kreivytė savo darbuose dažnai analizuoja meną ir
kultūrą per socialinių, politinių ir asmeninių patirčių prizmę, o jos kūryba
pasižymi intelektualiniu gilumu ir drąsa kalbėti apie visuomenėje dažnai
nutylimas temas, įskaitant ir LGBTQ+ aspektus.
Laima
Kreivytė (gimusi 1972 metais) yra iškili Lietuvos meno
istorikė, kritikė, kuratorė ir rašytoja. Ji yra žinoma dėl savo išsamaus ir
įžvalgaus požiūrio į šiuolaikinį meną, taip pat aktyviai domisi ir tyrinėja
tapatybės, lyčių studijų bei queer teorijos temas. Kreivytė savo darbuose
dažnai analizuoja meną ir kultūrą per socialinių, politinių ir asmeninių
patirčių prizmę, o jos kūryba, įskaitant ir poeziją, pasižymi intelektualiniu
gilumu bei drąsa kalbėti apie visuomenėje dažnai nutylimas temas, įskaitant ir
LGBTQ+ aspektus. Jos balsas yra svarbus šiuolaikinėje lietuvių kultūros
scenoje, atveriantis naujas perspektyvas ir skatinantis diskusijas.
Laimos Kreivytės poezijos
rinkinys „Artumo aritmetika“,
pasirodęs 2019 metais, yra svarbus šiuolaikinės lietuvių poezijos kūrinys,
kuris ryškiai siejasi su LGBTQ+ literatūra per savo tematiką, požiūrį į
tapatybę ir intymumo sampratą. Šiame poezijos rinkinyje Kreivytė nagrinėja
įvairius artumo, santykių, kūno, atminties ir socialinių normų aspektus, dažnai
juos dekonstruodama ir permąstydama per queer teorijos prizmę.
Pagrindinė knygos sąsaja
su LGBTQ+ literatūra yra queer perspektyvos taikymas tiriant artumą ir
santykius. Kreivytės eilėraščiuose tyrinėjamos įvairios intymumo formos, kurios
neapsiriboja heteronormatyvinėmis ribomis. Ji paliečia meilės ir santykių sudėtingumą,
įtraukdama ir homoseksualius, ir kitokius netradicinius ryšius, pabrėždama, kad
meilė ir artumas yra daugialypiai ir negali būti suvesti tik į vieną,
visuomenės primestą modelį. Poezija atveria erdvę, kurioje „kitokie“ santykiai
egzistuoja ir atspindi platesnes socialines bei kultūrines normas.
Eilėraščiuose juntamas atvirumas ir jautrumas lyčių tapatybės ir seksualinės
orientacijos įvairovei, leidžiantis pajusti gilesnę emocinę laisvę.
Antra, poezijos rinkinys
svarbus tuo, kad jis plečia „šeimos“ ir „bendruomenės“ sampratas, įtraukdamas
ir LGBTQ+ bendruomenės patirtis. Kreivytės eilėraščiai kalba apie tai, kaip
žmonės randa artumą ir palaikymą už biologinės šeimos ribų, kuriant „pasirinktas
šeimas“ – koncepciją, itin svarbią LGBTQ+ asmenims, kurie dažnai susiduria su
atstūmimu savo biologinėse šeimose. Rinkinys gilinasi į solidarumo,
priklausomybės ir identiteto kūrimą per bendras patirtis ir pasirinktus ryšius,
kuriant jausmą, kad priklausomybė gali atsirasti įvairiose formose,
peržengiančiose tradicinius apibrėžimus.
Galiausiai, „Artumo
aritmetika“ yra intelektualus ir jautrus indėlis į LGBTQ+ temų normalizavimą ir
matomumą Lietuvos kultūriniame lauke. Kreivytė, pasitelkdama poetinę kalbą ir
meninį jautrumą, suteikia balsą ir erdvę diskusijai apie lyties, seksualumo ir
tapatybės įvairovę. Rinkinys ne tik atspindi jau esamas LGBTQ+ patirtis, bet ir
provokuoja mąstyti apie tai, kaip visuomenė galėtų būti atviresnė ir priimanti
visų formų artumą ir meilę. Jos poezija, nors ir nesiekia tiesmuko
deklaratyvumo, subtiliai, bet tvirtai įsilieja į LGBTQ+ literatūros ir teorijos
diskursą, praturtindama jį naujomis perspektyvomis.
Shehan
Karunatilaka (gimęs 1975 m. Galėje, Šri Lankoje) yra
šri Lankos rašytojas, geriausiai žinomas dėl savo romanų, kuriuose humoras ir
satyra pinami su skausmingomis ir sudėtingomis šalies istorijos temomis. Jis
yra dirbęs reklamos agentūrose, rašęs dainas ir scenarijus, o jo kūryba
pasižymi išskirtiniu balsu, gebėjimu derinti fantazijos elementus su brutalios
realybės atspindžiu. Karunatilaka nevengia aštrios socialinės kritikos,
gilinasi į politinius konfliktus, korupciją ir žmogaus teisių pažeidimus, tačiau
tai daro pasitelkdamas originalų pasakojimo būdą ir kartais absurdišką humorą.
2022 metais jis pelnė prestižinę „Booker Prize“ premiją už romaną „Septyni
Malio Almeidos mėnuliai“.
Shehano Karunatilakos
romanas „Septyni Malio Almeidos
mėnuliai“ (orig. „The Seven Moons of Maali Almeida“) pirmą kartą pasirodė
2022 metais. Šis romanas yra makabriška, satyriška ir stebėtinai humoristinė
istorija, pasakojanti apie karo fotografą ir lošėją Malį Almeidą, kuris pabunda
pomirtiniame pasaulyje (vadinamajame „Tarpe“ arba „Tranzito“ vietoje) ir turi
septynis mėnulius, kad išsiaiškintų, kas jį nužudė ir kur paslėptos jo jautrios
nuotraukos, galinčios sudrebinti šalį. Veiksmas vyksta kruviname 1990 metų Šri
Lankos pilietinio karo fone, ir knyga yra aštri politinė satyra, persmelkta
egzistencinių apmąstymų apie mirtį, gyvenimą ir tiesą.
Pirmiausia, pagrindinis
veikėjas Malis Almeida yra gėjus. Jo homoseksualumas nėra tik šalutinė detalė,
bet yra neatsiejama jo asmenybės dalis, kuri veikia jo santykius, motyvaciją ir
patiriamus iššūkius tiek gyvenant, tiek ir po mirties. Romane gilinamasi į jo
intymius santykius su dviem mylimaisiais: Dž. L. (Džeiku Lali) – vyriausybės
pareigūnu, ir Dido – jauna moterimi, kuri yra jo artimiausia draugė ir mylimoji
(nors Dido išteka už Džeiko, jų ryšys su Maliu išlieka gilūs ir komplikuoti).
Šie santykiai yra kompleksiški, kupini aistros, išdavystės ir meilės, ir jie
rodo homoseksualių santykių realybę visuomenėje, kuri nėra visiškai atvira.
Antra, knyga atskleidžia
LGBTQ asmenų padėtį ir iššūkius Šri Lankoje 10-ojo dešimtmečio pradžioje.
Romane nuolat pabrėžiama, kad Malio homoseksualumas yra tai, ką jis privalo
slėpti viešumoje, ypač atsižvelgiant į konservatyvią visuomenę ir pilietinio karo
brutalumą, kurio metu „kitoniškumas“ galėjo būti mirtinas. Knygoje kalbama apie
stigmatizavimą, slaptus santykius ir nuolatinę baimę būti demaskuotam. Malis
nuolat manevruoja tarp savo tikrosios tapatybės ir visuomenės lūkesčių, o tai
sukuria nuolatinę įtampą ir parodo, kad homoseksualumas konservatyvioje
aplinkoje gali tapti ne tik asmeniniu, bet ir egzistenciniu iššūkiu. Jo
santykiai su Džeiku yra pavojingi, kupini slaptumo ir politinių pasekmių.
Galiausiai, romanas
pasitelkia Malio homoseksualumą kaip vieną iš elementų, per kuriuos
kritikuojama visuomenė ir jos veidmainystė. Malis yra ciniškas, bet kartu ir
jautrus stebėtojas, kuris mato aplinkinių korupciją, brutalumą ir veidmainystę.
Jo seksualinė orientacija jam leidžia būti „išoriniu“ stebėtoju, kuris mato
„normalios“ visuomenės absurdą ir moralinį nuosmukį. Knyga, nors ir linksma bei
kupina juodo humoro, yra skaudus pareiškimas apie tai, kaip karas ir socialinės
normos gali sunaikinti individų gyvenimus ir privesti prie tragedijos. Per
Malio patirtis, romanas prisideda prie LGBTQ temų matomumo literatūroje,
atskleisdamas homoseksualių asmenų kasdienybę sudėtingame politiniame ir
socialiniame kontekste. Tai ne tik įtraukianti detektyvinė istorija, bet ir
svarbus indėlis į diskusijas apie tapatybę, karą ir teisingumą.
Jurga Tumasonytė
(g. 1983) yra viena iš iškiliausių šiuolaikinių lietuvių rašytojų, kritikė ir
publicistė. Jos kūryba pasižymi išskirtiniu stiliumi – dažnai tamsia, net
niūria atmosfera, stipria emocija ir gebėjimu kalbėti apie sudėtingas,
skausmingas žmogaus būties puses. Tumasonytė drąsiai nagrinėja egzistencines
temas, tokias kaip mirtis, gedulas, vienatvė, santykiai, tapatybė ir trapumas,
neretai pasitelkdama grotesko, fantasmagorijos ar subtilaus siaubo elementus.
Jos proza išsiskiria psichologiniu gilumu ir poetine kalba, kuri skaitytojui
leidžia pasinerti į unikalius personažų vidinius pasaulius. Autorė yra pelniusi
ne vieną apdovanojimą už savo kūrybą.
Jurgos Tumasonytės
romanas „Naujagimiai“ yra
psichologiškai įtemptas ir atmosfera tirštas kūrinys, kuris, nors tiesiogiai
neįvardijamas kaip LGBTQ romanas, vis dėlto giliai tyrinėja temas, kurios
artimai siejasi su LGBTQ patirtimis. Knyga pasakoja apie moterį, kuri po
sudėtingos patirties grįžta į atokų namą, kupiną praeities šešėlių ir
paslapčių, kur jai tenka susidurti su savo baime, gedulu ir tapatybės
fragmentiškumu. „Naujagimiai“ yra apie ribines būsenas, priklausomybę ir meilę,
kuri gali būti tiek išganinga, tiek pražūtinga.
Pirmiausia, knygoje
ryškiai atsispindi netradicinių santykių ir meilės formų tyrinėjimas. Nors
pasakojimas koncentruojasi į pagrindinės veikėjos patirtis su vyrais, romane
itin svarbus tampa moters santykis su kita moterimi. Šis ryšys, nors ir ne
visada aiškiai apibrėžiamas kaip romantiškas ar seksualus tradicine prasme, yra
kupinas gilaus emocinio artumo, priklausomybės ir paslapties. Tumasonytė vengia
tiesmukiškų etikečių, tačiau šis moterų ryšys įgauna išskirtinę svarbą,
prilygstančią ar net pranokstančią heteronormatyvinius santykius. Tai leidžia
skaitytojui interpretuoti jį platesniame meilės ir intymumo spektre,
apimančiame ir LGBTQ+ patirtis. Knyga atveria duris į emocinius labirintus, kur
meilė yra sudėtinga, įvairiapusė ir ne visada telpanti į visuomenės nustatytus
rėmus.
Antra, romanas gilinasi į
tapatybės trapumą, ribines būsenas ir „kitoniškumo“ patirtį. Pagrindinė veikėja
yra nuolat kintanti, ieškanti savęs, susidurianti su savo praeities „šmėklomis“
ir sunkiai apibrėžianti savo vietą pasaulyje. Šis egzistencinis „neįsitvirtinimas“
ir vidinis susiskaldymas gali rezonuoti su LGBTQ asmenų patirtimis, kurie
dažnai susiduria su tapatybės paieškomis visuomenėje, kuri ne visada priima jų
autentišką „aš“. „Kitoniškumo“ jausmas, susijęs su pagrindinės veikėjos
patirtimis, gali atspindėti ir LGBTQ asmenų išgyvenimus dėl jų seksualinės
orientacijos ar lyties tapatybės.
Galiausiai, knyga
narplioja giliausių baimių, užgniaužtų troškimų ir nepripažintų potraukių
temas. „Naujagimiai“ priverčia skaitytoją pažvelgti į tamsiausias sielos
gelmes, kur glūdi paslėpti norai ir tabu. Šis požiūris į psichologinę gilumą, į
tai, kas yra už visuomenės normų ribų, gali būti pritaikomas ir LGBTQ
kontekste, kur asmenys dažnai priversti slėpti savo tikruosius jausmus ir
troškimus dėl visuomenės spaudimo. Nors romanas nėra politinis pareiškimas, jo
atvirumas ir drąsa kalbėti apie sudėtingą žmogaus prigimtį, įskaitant emocinius
ir fizinius potraukius, prisideda prie platesnės diskusijos apie meilės ir
tapatybės įvairovę.





Komentarų nėra:
Rašyti komentarą