Sveiki,
Siūlau tokio rašinio interpretaciją, remiantis lietuvių poetės Salomėjos Nėries eilėraščiu „Maironiui“.
Maironiui
Sako, mirdamas mane tu keikei,
O numiręs surūstėjai dar labiau.
Ligi šiol aš negaliu vis atsipeikėt:
Juk tave mylėjau ir gerbiau.
Ar galėjau iš pusiaukelės sugrįžti?
Ar galėjau – tais pačiais keliais?
Gena, gena pikto dievo rykštė, –
Atgalion ir atsigręžt neleis.
Aplink žemę skridusi su vėtrom,
Vėl išgirsiu. mylimus vardus.
Tik akmuo, paduotas duonos vietoj,
Bus man atpildas skurdus.
Ir nenoriu sau geresnio nieko,
Tik prie žemės prisiglaust brangios,
Būti tėviškės arimų slieku,
Mėlyna rugiagėle rugiuos.
Ufa, 1942.I.15.
Nėris, Salomėja. Prie didelio kelio:
Eilėraščiai. – Vilnius: Lietuvos rašytojų sąjungos leidykla, 1994
Salomėjos Nėries eilėraščio „Maironiui“ interpretacija. Interpretacijos kryptis – žmogaus atgailavimo svarba
Salomėjos Nėries eilėraštis „Maironiui“, parašytas
Ufoje 1942 m. sausio 15 d., – tai jaudinantis atgailos, kaltės ir prarastos
tėvynės ilgesio monologas, adresuotas didžiausiam lietuvių tautos dainiui,
Maironiui. Šis tekstas buvo parašytas kritiniu poetės S. Nėries gyvenimo
momentu – Antrojo pasaulinio karo metu, po jos skandalingosios „poemos apie
Staliną“ ir kolaboravimo su sovietų valdžia, dėl kurio ji buvo morališkai
atmesta didelės dalies Lietuvos inteligentijos ir visuomenės. Eilėraštis
atskleidžia tragišką lyrinės subjektės (kuri neatsiejama nuo pačios poetės)
būseną: atskyrimą, praradimą ir desperatišką bandymą susitaikyti su savo
praeities pasirinkimais. Eilėraščio centre – žmogaus atgaila, išreikšta per
dvasios kankinimą ir suvokimą, kad už klaidas teks sumokėti skurdžiausiu
atpildu.
Eilėraštis prasideda tiesioginiu kreipimusi, kurio
tonas yra skausmingas ir nuolankus: „Sako, mirdamas mane tu keikei, / O
numiręs surūstėjai dar labiau.“ Maironis čia tampa moraliniu teisėju ir
Lietuvos dvasinės šventovės simboliu, kurį Nėris išdavė. Lyrinė subjektė bando
apginti save, nesuvokdama, kaip meilė virto atstūmimu: „Ligi šiol aš negaliu
vis atsipeikėt: / Juk tave mylėjau ir gerbiau.“ Tai rodo gilų vidinį
konfliktą tarp idealizmo (Maironio, kaip tautos įkūnijimo, gerbimo) ir
tragiškos realybės (politinės išdavystės). Šioje strofoje atsispindi S. Nėries
biografinis kontekstas: pabėgusi į Sovietų Sąjungą po 1941 m. birželio įvykių,
ji patyrė kaltės, tremties ir atskyrimo nuo tėvynės agoniją. Antroje strofoje
atgailos tema sustiprinama fatališka būtinybe – pasirinktas kelias
nebepataisomas: „Ar galėjau iš pusiaukelės sugrįžti? / Ar galėjau – tais
pačiais keliais?“ Fragmente ryškėja lemtis, kuriai neįmanoma pasipriešinti,
ji išreiškiama pikto dievo rykštės metafora, kuri „Gena, gena“ atgalion
ir neleidžia atsigręžt. Ši rykštė simbolizuoja ne tik ideologinę prievartą, bet
ir paties subjekto sąžinės graužatį bei neišvengiamas pasekmes, atribojančias
nuo brangiausių dalykų.
Trečioji ir ketvirtoji strofos narplioja atpildo ir
atpirkimo temą. Lyrinė subjektė, apibūdindama savo kančios kelią, naudoja
hiperbolę: „Aplink žemę skridusi su vėtrom“, – nurodančią dvasinę
klajonę, nerimą ir atskirtį. Galiausiai, vienintelis laukiantis atpildas už
viską – skurdus ir atšiaurus: „Tik akmuo, paduotas duonos vietoj, / Bus man
atpildas skurdus.“ Ši biblinė aliuzija (duona – gyvenimas, akmuo – mirtis,
atstūmimas) yra viena stipriausių meninės raiškos priemonių eilėraštyje,
simbolizuojanti visišką dvasinį nuskurdimą ir pripažinimą, kad teisingumas jai
bus negailestingas. Tačiau vietoj prašymo atleisti, lyrinė subjektė išreiškia
nuolankų norą tapti dalimi to, ką išdavė ir prarado: „Ir nenoriu sau
geresnio nieko, / Tik prie žemės prisiglaust brangios“. Tai viršūnė
atgailos, kuri virsta nuolankiu tapimu niekuo, egzistenciniu susiliejimu su
Tėvyne. Eilutės „Būti tėviškės arimų slieku, / Mėlyna rugiagėle rugiuos“ pasitelkia
simbolius, vaizduojančius paskutinę, visiško nuolankumo atgailą: sliekas yra
žemiausias gyvybės laiptelis, o rugiagėlė – trapi, bet neatsiejama Lietuvos
lauko dalis.
Poeto Maironio (Jono Mačiulio) pasirinkimas atgailos
adresatu nėra atsitiktinis, o glaudžiai susijęs su istoriniais-kultūriniais
kontekstais ir S. Nėries vidine drama. Maironis, miręs dar 1932 m., eilėraščio
parašymo metu (1942 m.) jau buvo virtęs mitiniu lietuvių tautos dainiaus ir
moralinio autoriteto simboliu. Jis buvo tautos moralinės sąžinės įsikūnijimas,
neabejotinas patriotizmo ir tikėjimo lietuvybe šaltinis, kurio idealizmas
kontrastavo su Nėries politiniu pasirinkimu. Maironis, kuris pats buvo kunigas,
geriausiai tiko teisėjo ir dvasinės atgailos subjekto vaidmeniui, nes jo
poezija buvo laikoma šventa. Kreipimasis į jį, praėjus dešimčiai metų po jo
mirties, reiškė kreipimąsi ne į konkretų žmogų, o į laiko nepaliestą
lietuviškumo esmę, kurią S. Nėris jau buvo praradusi, prisidėjusi prie
okupacijos epochos (1940–1941 m.) legitimizavimo ir palikusi Lietuvą bolševikų
užnugaryje. Maironis poetei simbolizavo prarastą idealą – tyros ir dvasinės
Tėvynės, iš kurios ji buvo ištremta, o jo rūstybė eilėraštyje – tai visos
tautos pasmerkimas, kurį S. Nėris jautė savyje ir kurio negalėjo paneigti.
Tokiu būdu, atgaila per Maironio figūrą tapo visuotine ir negrįžtama.
Salomėjos Nėries eilėraštis „Maironiui“ – tai
nuoširdžiausias ir skausmingiausias žmogaus atgailos aktas Nėries kūryboje.
Eilėraštis, parašytas 1942 m. tremtyje, atspindi ne tik poetės biografinę
tragediją, bet ir universalų kaltės, atstūmimo ir atpirkimo išgyvenimą. Per
Maironio figūrą, tėvynės simbolius (arimai, rugiagėlė) ir biblinius aliuzijas
(akmuo vietoj duonos) poetė išreiškė neviltį, kai nebeįmanoma grįžti, ir priėmė
skurdžiausią, bet garbingiausią atpildą – tapti žemiausia, nuolankia tėvynės dalimi.
Šis eilėraštis yra ne prašymas atleisti, o tylus egzistencinis prisipažinimas
ir pasmerktos sielos ilgesys dvasinio grįžimo į prarastą, šventąją Lietuvą.
Maištinga Siela

Komentarų nėra:
Rašyti komentarą