Sveiki,
Nesvarbu, kas ką besakytų apie režisierių Rimą
Tuminą (1952-2024), manau, kad jis nusipelnė didelės pagarbos. Bandau prisiminti,
kada Valstybiniame Vilniaus Mažajame teatre mačiau jo pastatytą dramą „Trys
seserys“ pagal A. Čechovo pjesę. Vėliau „Vyšnių sodas“... Mėgstu senąją rusų
dramaturgiją ir jos Romantizmo idėjomis ir tragedijomis nugairintas istorijas,
kurios kelia kažin kokį keistai nusakomą jausmą. Tiesa, nebuvau matęs Michailo
Lermontovo (1814-1841) pjesės „Maskaradas“ Tumino pastatymą. Jo
kuris laikas nerodė, jis vėlei suburtas pagerbti neseniai Anapilin iškeliavusį
šviesaus atminimo režisierių Rimą Tuminą.
„Maskarado“ premjera įvyko 1997 metais. Taigi dar
buvau visai, galima sakyti, vaikas ir teatras toli gražu nerūpėjo, prieš 28
metus. Turėjau pirmai progai pasitaikius būtinai pamatyti šį pastatymą, turint
galvoje, kad mėgstu „aukso amžiaus“ rusų dramaturgiją.
Michailas Jurjevičius Lermontovas buvo vienas
ryškiausių ir tragiškiausių rusų literatūros genijų, palikęs gilų pėdsaką po
ankstyvos mirties dvikovoje, būdamas vos 26-erių metų. Jo trumpas gyvenimas
buvo paženklintas vienatvės, maišto, aistrų ir nusivylimo, kurie atsispindėjo
jo kūryboje, darant jį rusų romantizmo simboliu ir „nereikalingo žmogaus“ temos
pradininku literatūroje. Lermontovo dramaturgija, nors ne tokia gausi kaip
poezija ir proza, yra itin svarbi: svarbiausias ir žinomiausias jo
dramaturginis kūrinys yra 1835 m. parašyta, bet cenzūros ilgai neleista statyti
drama „Maskaradas“ (rus. „Маскарад“), pagal kurį R. Tuminas ir pastatė
spektaklį.
Šis Lermontovo darbas yra aštri ir pesimistinė to meto
Peterburgo aukštuomenės kritika, kurioje dominuoja tragedijos ir keršto
motyvai, o pagrindinis herojus Jevgenijus Arbeninas, yra sudėtinga, ciniška,
bet aistringa asmenybė, atspindinti romantiškąjį maištininką. Esminiai
Lermontovo dramaturgijos bruožai yra psichologizmas, gilus žmogaus sielos
susvetimėjimo ir nusivylimo perteikimas, o kompozicijai būdingas dinamiškumas
ir aštrūs konfliktai, ypač tarp žmogaus asmenybės ir supuvusios visuomenės
normų. Jo kūryba iš esmės apima XIX a. pradžios Rusijos inteligentijos dvasinį
ir moralinį sąstingį, kas leidžia Lermontovą laikyti ne tik puikiu poetu, bet
ir įžvalgiu dramaturgu, sugebėjusiu perteikti epochos dramą.
Taigi Rimas Tuminas imasi „Maskarado“, parodomosios
visuomenės temos, kur aiškiai galioja primesti lūkesčiai, standartai, tačiau Romantizmo
epochos jausenų apimti veikėjai vis vien ryžtasi mirtinai rizikuoti, kad
patenkintų ne tik lošimo, bet ir meilės aistras. Jau nebe pirmos jaunystės
Arberinas (aktorius Arvydas Dapšys) puikus ir prityręs lošėjas labai pavydi
savo jaunutės ir gležnos žmonos Ninos (aktorė Indrė Patkauskaitė), kuri
dalyvaudama maskarade, siautulingame kaulių pokylyje ir kaip kokia Pelenė kurpaitę
pameta apyrankę, kurią gauna aistringas ir gašlokas kunigaikštis (aktorius
Vytautas Rumšas jaunesnysis). Galiausiai Arbeninas klaidingai išsiaiškina
aplinkybes ir kaltina savo žmoną neištikimybe, kol galiausiai ją visiškai
išsekina... Pjesės medžiaga Romantizmo idėjų hiperbolizuota, naivi, šiek tiek atsekamas
folklorinis pasakų motyvas. Sakyčiau, spektaklio medžiaga nesudėtinga, jeigu nagrinėsime
vien Romantizmo perspektyvą. Kvaila būtų savo žmoną nuvaryti į kapus dėl
nepagrįstų įtarinėjimų, tačiau, matyt, Lermontovui rūpėjo aistringos ir
pavydžios sielos vaizdavimas, kada „atsijungęs“ racionalus protas leidžia
savintis moteris kaip trofėjus.
Scenos pirmojoje dalyje regime moters baltą skulptūrą,
tam tikrą sustingimą, negyvumą, skulptūra, kuri lyg ir estetiškai išstatyta
visuomeninei parodai grožėtis parku. Galų gale šią skulptūrą keičia Arbenino mylimoji
Nina. Sakyčiau, nors netinka šiam laikotarpiui, bet spektaklis gana
feministinės perspektyvos; jis iš esmės atskleidžia vargingą moters padėtį
valdyti savo likimą, nes yra priklausoma nuo savo vyro nuotaikų ir požiūrių
svyravimų. Veiksmas vyksta žiemą, nuo veikėjų ir dekoracijų nuolat byra
sniegas, jis kelia ir kalėdines, ir nesibaigiančios šventės nuotaiką, tačiau
subalansuota ir su pjesėje esančia tragedija – tai užprogramuota visoje
istorijoje nuo pat pradžių. Tarnas pašaukia žuvį, tačiau nemoka pasinaudoti jos
laime (aliuzija į „lydekai paliepus – man panorėjus“), o štai pasiturintys ir
nuožmūs vyrai nesugeba šios žuvies pasigauti, netgi priešingai – jie negyvėlį
įmeta į eketę ir tai, kas nebefunkcionalu lošėjų ir lėbautojų karnavalinėje
kultūroje iš esmės yra pašalinama, nes... Sėkmė yra fortūna kekšė ir ji
rusiškame Romantizme yra lemties faktorius.
Juk visas spektaklis yra kaip ir Čechovo
dramaturgijoje apie lūkesčius ir idealus, kurie galiausiai apdovanoja ir
nuvilia. Tai tam tikras XIX a. būties kodas, kurį gerai suvokė „aukso amžiaus“
rusų dramaturgai. Svarbus naratyvo dėmuo scenoje tampa maskarado kultūrinis
elementas, t. y. žmonių minia, kuri eina, šoka, juokiasi kaip vientisas kūnas,
kol švenčia iliuzijas ir idealus, tol kvaitulys, tačiau visada šventė baigiasi
ir stoja lemtinga akimirka, kada žmogus susiduria su tuo, kad lūkesčiai
neišsipildo, šventė ir tėra iliuzija, kad gyvenimas yra gražus, tol kol šventi
ir myli.
Nepaisant to, kad mane asmeniškai stebino Lermontovo
pjesės infantilus siužetinis lygmuo (apyrankė ir pavydas nulemia gyvenimą –
kvailiau ir klasiškiau nė nesugalvosi!), tačiau Rimas Tuminas iš šios istorijos
išgauna jausmą ne vien apie prabėgusią epochą ir naivumą, visuomenės moralinį
pagedimą, bet ir filosofinę jaukią gelmę, jog ir mes šiandien, kad ir kokie
bebūtume pragmatiški, išmanytume technologijas, būtume racionalūs, planingi ir
atkaklūs, pamatuojantys savo galimybes, karjeristai, vis tiek dar tikime ta
aukso žuvimi po ledu, manome, kad būna, jog fortūna atsisuka ir be pastangų,
būna, kad gyvenimas iš tikrųjų dovanoja kartais ilgas svaiginančias šventes,
kurios sugriauna santuokos iliuziją, subyra netvirti ryšiai ir tuo pat metu padovanoja
naujas aistras ir meilę, šventėje pradedami nauji vaikai... Išties tas
sningantis stebuklas jautrus, skambant armėnų kompozitoriaus Aramo Chačaturiano
valso garsams, jautiesi ne tik stebėtoju, bet ir dalyviu.
Po spektaklio jaučiausi įdomiai. Vis klausiau, kodėl
spektaklis manęs neabstulbino. Negaliu pasakyti, kad sužavėjo, tačiau leido
tarsi užsukti į kažin kokios senos epochos namus, atpažinti tam tikrus
dabarties parodomosios visuomenės ženklus. Tai atmosferinis, lyrinis ir
klasikinio braižo spektaklis, kuriame Rimas Tuminas pademonstruoja savo klasišką
rusišką Romantizmą savaip, scenoje kurdamas baltos ir juodos spalvos
kontrastus, juodą dangų ir baltą sniegą, juodaskvernius ilgo plato veikėjus ir
gulbės baltumo sukneles vilkinčias naivuoles – ir visa tai primena neišsipildžiusią
folklorinę pasaką, stiklo sniego rutulį, kuris panardina į pasakojimus, kuriems
jaučius didelį prielankumą.
Maištinga Siela

Komentarų nėra:
Rašyti komentarą