2025 m. gruodžio 20 d., šeštadienis

Leonardo, Michał Anioł, Rafael i Donatello: Czterej geniusze renesansu – sztuka, rywalizacja i intymność

 

Witajcie, moi drodzy!

 

W tym wpisie przyjrzę się czterem największym postaciom sztuki i nauki renesansu – temu, co osiągnęli, jak żyli i jakie relacje ich łączyły. Zapraszam w podróż przez tę fascynującą historię!

 

KRÓTKIE SYLWETKI GENIUSZY RENESANSU

 

Leonardo da Vinci, uosobienie „człowieka renesansu”, urodził się w 1452 roku w miasteczku Vinci w Toskanii jako nieślubny syn notariusza i chłopki. Był prawdziwym homo universalis – nie tylko malarzem, twórcą zagadkowej „Mony Lisy”, ale także inżynierem, anatomem i wynalazcą, którego notatniki pełne były szkiców maszyn latających i czołgów. Większość życia spędził krążąc między Florencją a Mediolanem, służąc potężnym władcom, takim jak Ludovico Sforza, a ostatnie lata przeżył we Francji pod opieką króla Franciszka I. Zmarł w 1519 roku na zamku Clos Lucé w Amboise – według legendy, na rękach samego króla. Mało kto wie, że Leonardo był rygorystycznym wegetarianinem i miał zwyczaj kupowania na targach ptaków w klatkach tylko po to, by wypuszczać je na wolność. Pisał również pismem lustrzanym, od prawej do lewej strony.

 

Michał Anioł Buonarroti, urodzony w 1475 roku w Caprese, wywodził się z drobnej, choć podupadłej szlachty. Jego ojciec początkowo sprzeciwiał się artystycznym ambicjom syna. W przeciwieństwie do wyrafinowanego Leonarda, Michał Anioł cechował się trudnym charakterem, ascetycznym trybem życia i nieprawdopodobną pracowitością. Rzeźbę uważał za najwyższą formę sztuki, twierdząc, że jedynie „uwalnia” postać z marmurowego bloku. Większość dojrzałego życia spędził w Rzymie, pracując dla papieży, gdzie namalował sklepienie Kaplicy Sykstyńskiej oraz stworzył monumentalnego „Dawida” i kopułę Bazyliki św. Piotra. Geniusz zmarł w Rzymie w 1564 roku w wieku 88 lat, co na owe czasy było wiekiem imponującym. Ciekawostką jest fakt, że Michał Anioł tak bardzo nie lubił się myć i przebierać, że według plotek, gdy w końcu zdejmował buty, odchodziły one wraz z jego skórą.

 

Rafael Santi, urodzony w 1483 roku w Urbino, był synem wziętego malarza nadwornego, więc ze światem sztuki oswajał się od dzieciństwa. Zasłynął jako mistrz harmonii i piękna, a jego „Szkoła Ateńska” w Watykanie stała się symbolem filozofii renesansu. Rafael był całkowitym przeciwieństwem samotnika Michała Anioła: żył luksusowo, cieszył się powodzeniem u kobiet, prowadził armię uczniów i nazywany był „księciem malarzy”. Większość sławy zdobył w Rzymie jako główny architekt i malarz Watykanu. Jego życie skończyło się przedwcześnie i dramatycznie – zmarł w 1520 roku, w swoje 37. urodziny, po ataku gorączki, którą według współczesnych wywołały zbyt upojne noce z kochanką. Mało znany jest fakt, że Rafael był tak wpływowy, iż papież Leon X rozważał nadanie mu tytułu kardynała.

 

Najwcześniejszy z tej czwórki, rzeźbiarz Donatello, urodził się około 1386 roku we Florencji. Stał się rewolucjonistą rzeźby, przywracając formy antyczne do świata chrześcijańskiego. Stworzył pierwszą od czasów starożytnych wolnostojącą rzeźbę nagiego mężczyzny – brązowego „Dawida”, który zaszokował współczesnych swoją odwagą. Donatello większość życia spędził we Florencji, współpracując z Kosmą Medyceuszem. Żył skromnie i beztrosko – mówiono, że trzymał pieniądze w koszu zawieszonym pod sufitem, z którego jego przyjaciele i uczniowie mogli brać tyle, ile potrzebowali, nawet o to nie pytając. Zmarł w 1466 roku i został pochowany w bazylice San Lorenzo obok swojego mecenasa.

 

JAK GENIUSZE RENESANSU ŻYLI ZE SOBĄ I CO O SOBIE MYŚLELI?

 

Relacje między tą czwórką były pełne wzajemnej inspiracji, ale też ostrej konkurencji. Donatello jako pionier wczesnego renesansu nie spotkał osobiście pozostałej trójki, jednak jego technika stała się fundamentem dla młodszych mistrzów. Na przykład młody Michał Anioł spędził niezliczone godziny studiując dzieła Donatella w ogrodach Medyceuszy.

 

Najbardziej dramatyczne starcie miało miejsce między Leonardem a Michałem Aniołem, którzy szczerze się nie znosili. Świadectwa z epoki malują obraz pełen napięcia: elegancki Leonardo i niechlujny, surowy Michał Anioł reprezentowali dwa przeciwne światy. Ich antypatia stała się legendarna, a jej kulminacją był rok 1504, kiedy obaj otrzymali zlecenie na namalowanie sąsiednich ścian w Palazzo Vecchio we Florencji. Był to największy pojedynek artystyczny wszech czasów, choć żadna z prac nie została ukończona.

 

Rafael wszedł w to starcie jako młody dyplomata, który potrafił czerpać to, co najlepsze od obu starszych mistrzów. Choć podziwiał technikę Leonarda, jego relacje z Michałem Aniołem były napięte. Ten ostatni oskarżał Rafaela o plagiat i intrygi. Gdy Rafael potajemnie zobaczył niedokończone sklepienie Sykstyny, natychmiast zmienił swój styl na bardziej monumentalny, co tylko jeszcze bardziej rozwścieczyło Michała Anioła.

 

ŻYCIE INTYMNE DONATELLA, LEONARDA, MICHAŁA ANIOŁA I RAFAELA

 

Życie prywatne tych geniuszy przez długi czas owiane było tajemnicą. Leonardo da Vinci nigdy się nie ożenił i nie ma dowodów na jego związki z kobietami. W 1476 roku został oskarżony o sodomię, co wywarło głęboki wpływ na jego życie. Później otaczał się pięknymi uczniami, z których najbardziej znani to Salai („Mały Diabeł”) oraz Francesco Melzi, co skłania wielu historyków do wniosku o ich intymnej więzi.

 

Michał Anioł również nigdy nie założył rodziny. Jego seksualność była przesiąknięta duchowym i fizycznym idealizmem skierowanym ku męskiemu ciału. Jego poezja dedykowana młodemu Tommaso dei Cavalieri jest jednym z najbardziej szczerych świadectw miłości homoseksualnej w historii renesansu. Miłość do męskich form jest u niego widoczna na każdym kroku – nawet postacie kobiece malował często, korzystając z męskich modeli.

 

Rafael na tym tle wyróżnia się jako zdeklarowany heteroseksualista. Jego liczne romanse były tajemnicą poliszynela. Kochał kobiety, a jego największą muzą była Margherita Luti, znana jako „La Fornarina”. Podobno Rafael był tak namiętny, że nie potrafił pracować w Watykanie, jeśli jego ukochana nie przebywała w pobliżu.

 

O Donatellu wiemy najmniej, ale współcześni wspominali o jego braku zainteresowania tradycyjnym życiem rodzinnym i słabości do młodych pomocników. Jego brązowy „Dawid” posiada silny ładunek homoerotyczny, co na tamte czasy było ruchem niezwykle odważnym.

 

Wszyscy czterej tytani żyli w czasach, gdy męskie więzi we Florencji były powszechne, choć oficjalnie zabronione. Ich seksualność nie była tylko prywatną sprawą – bezpośrednio wpłynęła na kanon sztuki zachodniej. Bez pasji Leonarda do jego uczniów czy uwielbienia Michała Anioła dla Cavalieriego, prawdopodobnie nie mielibyśmy dzisiaj arcydzieł, które do dziś zachwycają świat.

 

Zbuntowana Dusza (Maištinga Siela)


Komentarų nėra:

Rašyti komentarą