2025 m. gruodžio 1 d., pirmadienis

Dienos citata: Nathaniel Hawthorne apie laimę, jos klystkelius ir proto bei širdies santykį

 Laba diena, skaitytojai,

 

Kokia mintis apie laimę!

 

„Laimė, jei tik ji apskritai egzistuoja, aplanko mus netikėtai. Jei sieksime jos sąmoningai, ji mus nuves klystkeliais.“ Nathaniel Hawthorne

 

Nathanielis Hawthorne'as gimė 1804 m. liepos 4 d. Saleme, Masačusetse, JAV. Jis buvo vienas iš didžiųjų amerikiečių romantizmo ir gotikinės literatūros atstovų. Hawthorne'o kilmė buvo glaudžiai susijusi su puritonų Naujosios Anglijos istorija; vienas iš jo protėvių, Johnas Hathorne'as (Nathanielis vėliau pridėjo raidę „w“ prie savo pavardės), buvo teisėjas liūdnai pagarsėjusiuose Salemo raganų teismuose 1692–1693 m. Šis šeimos palikimas, ypač kaltės, nuodėmės ir moralinės veidmainystės temos, tapo esminiu jo kūrybos pagrindu. Po tėvo, jūrų kapitono, mirties, kai Nathanielis buvo dar vaikas, jis augo izoliuotas, tai skatino ankstyvąjį domėjimąsi skaitymu ir rašymu. Jis studijavo Bowdoino koledže, Meino valstijoje, kur susidraugavo su būsimuoju prezidentu Franklinu Pierce'u ir poetu Henry Wadsworthu Longfellow.

 

Po koledžo baigimo 1825 m. Hawthorne'as praleido apie dvylika metų, vadinamųjų „įžūliųjų metų“, rašydamas Saleme, kol pagaliau pasiekė pripažinimą. Jo karjera neapsiribojo vien rašymu; jis dirbo Bostono uosto muitinėje (1839–1840) ir Salemo uosto muitinėje (1846–1849). Šios valstybinės tarnybos suteikė jam finansinio stabilumo ir suteikė medžiagos jo kūrybai. Svarbus posūkis jo gyvenime įvyko 1842 m., kai jis vedė Sophią Peabody, tapusią jo ištikima palaikytoja ir mūza. Pora susilaukė trijų vaikų. Literatūroje jo proveržiu tapo „Raudonoji raidė“ (The Scarlet Letter), išleista 1850 m. Šiame romane gvildenamos tokios temos kaip nuodėmė, gėda ir atpirkimas puritonų Naujosios Anglijos aplinkoje. Kiti reikšmingi darbai apima „Septynių frontonų namas“ (The House of the Seven Gables, 1851 m.) ir „Fauno marmuras“ (The Marble Faun, 1860 m.).

 

Hawthorne'o kūryba yra persmelkta gilių moralinių ir psichologinių tyrimų. Jo pagrindinės idėjos sukasi apie gamtinę blogio prigimtį žmogaus širdyje, puritonų moralės ir socialinių suvaržymų poveikį individui, izoliacijos ir kaltės jausmą bei praeities įtaką dabarties gyvenimui. Jis dažnai naudojo alegoriją ir simbolizmą, kad perteiktų sudėtingus etinius pasirinkimus. Jo darbai tyrinėja žmogiškosios prigimties tamsiąją pusę, pabrėždami nuodėmės slėpimo pavojus ir moralinės veidmainystės žalą. Pavyzdžiui, „Raudonoji raidė“ ne tik kritikuoja puritanų rigidiškumą, bet ir pabrėžia, kad vieša gėda gali būti geresnė už slegiančią slapto kaltės jausmo naštą. Jis tikėjo, kad žmogaus patirtis yra iš esmės konfliktas tarp šviesos ir tamsos, kur nuodėmė ir atpirkimas yra nuolat kovojančios jėgos.

 

Vėlesniais metais, draugo Franklino Pierce'o dėka, Hawthorne'as gavo JAV konsulo pareigas Liverpulyje, Anglijoje (1853–1857). Tai jam suteikė finansinį saugumą, bet jo sveikata pamažu silpnėjo. Grįžęs į Ameriką, jis rašė mažiau. Nathanielis Hawthorne'as mirė miegodamas 1864 m. gegužės 19 d. Plymouth, Naujajame Hampšyre, kelionės su Franklinu Pierce'u metu. Jo mirtis buvo natūrali, susijusi su ilgalaikiais negalavimais. Jis palaidotas Sleepy Hollow kapinėse Konkorde, Masačusetse.

 

Na, o ši jo citata atspindi Hawthorne'o skeptišką požiūrį į sąmoningą laimės siekimą. Laimė nėra tikslas, kurį galima tiesiogiai pasiekti ar suplanuoti. Ji yra efemeriška ir pasireiškia savaime, kai žmogus yra užsiėmęs kitomis, galbūt prasmingesnėmis, veiklomis ar gyvenimo prasmės ieškojimu. Sąmoningas laimės siekimas veda į nusivylimą. Bandant priverstinai rasti laimę, mes nustojame vertinti esamą akimirką, sutelkiame dėmesį į tai, ko mums trūksta, o ne į tai, ką turime, ir galiausiai nerasime pasitenkinimo. Ši idėja dera su jo kūrinių temomis, kur moralės ir gyvenimo prasmės paieškos buvo svarbesnės nei trumpalaikis malonumas.

 

Maištinga Siela


Komentarų nėra:

Rašyti komentarą