Sveiki, mielieji!
Šiame įraše apžvelgsiu keturis didžiausius Renesanso
meno ir mokslo žmones, ką jie nuveikė, kaip gyveno ir kokie buvo jų tarpusavio
santykiai. Leiskimės į įdomią istoriją!
TRUMPOS RENESANSO GENIJŲ GYVENIMO
REPREZENTACIJOS
Renesanso genijus Leonardas da Vinčis gimė 1452
m. Vinčio miestelyje, Toskanoje, kaip nesantuokinis notaro ir valstietės sūnus.
Jis buvo tikras „homo universalis“ – ne tik tapytojas, sukūręs mįslingąją „Moną
Lizą“, bet ir inžinierius, anatomas bei išradėjas, kurio užrašų knygelėse
puikavosi skraidančių mašinų ir tankų eskizai. Leonardas didžiąją gyvenimo dalį
praleido klajodamas tarp Florencijos ir Milano, tarnaudamas tokiems
galingiesiems kaip Liudvikas Sforca, o paskutinius metus praleido Prancūzijoje,
karaliaus Pranciškaus I globoje. Jis mirė 1519 m. Klu pilyje, Ambuaze, o pasak
legendos – ant paties karaliaus rankų. Mažai kam žinoma, kad Leonardas buvo
griežtas vegetaras ir turėjo įprotį turguje pirkti paukščius narvuose vien tam,
kad juos paleistų į laisvę, be to, jis rašė veidrodiniu būdu, iš dešinės į
kairę.
Mikelandželas Buonarotis,
gimęs 1475 m. Kaprezėje, kilmę kildino iš smulkių, bet nusigyvenusių bajorų, o
jo tėvas iš pradžių priešinosi sūnaus norui tapti menininku. Skirtingai nei
švelnusis Leonardas, Mikelandželas pasižymėjo sunkiu charakteriu, asketišku
gyvenimo būdu ir neįtikėtinu darbštumu – skulptūrą jis laikė aukščiausia meno
forma, teigdamas, kad tiesiog išlaisvina figūrą iš marmuro bloko. Didžiąją dalį
brandaus gyvenimo jis praleido Romoje, dirbdamas popiežiams, kur ištapė Siksto
koplyčios skliautus ir sukūrė milžinišką „Dovydo“ skulptūrą bei Šv. Petro
bazilikos kupolą. Genijus mirė Romoje 1564 m., sulaukęs stulbinančio tam laikui
88 metų amžiaus, nors iki pat galo jautėsi nepasiekęs tobulumo. Įdomu tai, kad
Mikelandželas taip nemėgo maudytis ir persirenginėti, kad sklando gandai, jog
nusiavus batus kartu su jais nusilupdavo ir jo oda, o savo veidą jis slapta
įtapė į „Paskutiniojo teismo“ freską kaip nudirtą šv. Baltramiejaus odą.
Rafaelis Santis,
gimęs 1483 m. Urbine, buvo sėkmingo dvaro tapytojo sūnus, tad meninę aplinką
juto nuo vaikystės. Jis išgarsėjo kaip harmonijos ir grožio meistras, kurio
„Atėnų mokykla“ Vatikane tapo Renesanso filosofijos simboliu. Rafaelis buvo
tikra priešingybė atsiskyrėliui Mikelandželui: jis gyveno prabangiai, mėgavosi
moterų dėmesiu, turėjo didžiulę mokinių armiją ir buvo vadinamas „tapytojų
prince“. Didžiąją dalį šlovės jis pelnė Romoje, kur tapo pagrindiniu Vatikano
architektu ir dailininku. Jo gyvenimas nutrūko itin anksti ir dramatiškai – jis
mirė 1520 m., per savo 37-ąjį gimtadienį, po karščiavimo priepuolio, kurį,
pasak amžininkų, sukėlė pernelyg audringos meilės naktys. Mažai žinoma detalė
yra ta, kad Rafaelis buvo toks turtingas ir įtakingas, jog popiežius Leonas X
svarstė jam suteikti kardinolo titulą, o jo sarkofagas Panteone papuoštas
užrašu, teigiančiu, jog gamta bijojo būti nugalėta jo meno.
Ankstyviausias iš šio ketverto – skulptorius Donatelas,
gimė apie 1386 m. Florencijoje vilnos karšėjo šeimoje ir tapo skulptūros
revoliucionieriumi, grąžinusiu antikines formas į krikščioniškąjį pasaulį. Jis
sukūrė pirmąją nuo antikos laikų laisvai stovinčią nuogo vyro skulptūrą –
bronzinį „Dovydą“, kuris savo drąsa sukrėtė amžininkus. Donatelas didžiąją
gyvenimo dalį praleido Florencijoje, glaudžiai bendradarbiaudamas su Kozimu
Medičiu, tačiau dešimtmetį kūrė ir Padujoje. Jis gyveno kukliai, netgi
nerūpestingai – sakoma, kad pinigus laikydavo krepšyje, pakabintame palubėje,
iš kurio jo draugai ir mokiniai galėdavo imti tiek, kiek jiems reikia, net
neatsiklausę. Donatelas mirė 1466 m. ir, pagerbiant jo ištikimybę, buvo
palaidotas San Lorenzo bazilikoje šalia savo globėjo Kozimo Medičio. Mažai
žinoma įdomybė yra ta, kad Donatelas buvo žinomas dėl savo ūmaus būdo: kartą
jis sudaužė ką tik baigtą skulptūrą, kai pirkėjas pasiskundė, jog ji per
brangi, pareikšdamas, kad toks žmogus nevertas meno.
KAIP RENESANSO GENIJAI SUGYVENO
TARPUSAVYJE IR KĄ VIENAS APIE KITĄ GALVOJO?
Nors šie keturi genijai dažnai suvokiami kaip vieninga
didžioji Renesanso ketveriukė, jų santykiai ir bendrystė buvo persunkti ne tik
abipusio įkvėpimo, bet ir aštrios konkurencijos bei laiko prarajų. Donatelas,
būdamas vyriausias ir ankstyvojo Renesanso pradininkas, tiesiogiai nesutiko
Leonardo, Mikelandželo ar Rafaelio, tačiau jo įtaka jiems buvo fundamentalioji
bazė. Donatelo revoliucinė skulptūros technika ir emocinis gylis tapo studijų
objektu vėlesnėms kartoms; pavyzdžiui, jaunas Mikelandželas praleido begalę
valandų studijuodamas Donatelo reljefus ir skulptūras Medičių soduose,
semdamasis drąsos vaizduoti nuogą žmogaus kūną ir dramatišką ekspresiją.
Donatelo mirtis 1466 metais nubrėžė ribą tarp ankstyvosios epochos ir
Brandžiojo Renesanso viršūnės, kurioje vėliau susidūrė kiti trys titanai.
Ryškiausia ir dramatiškiausia akistata muziejaus ir
istorijos puslapiuose įvyko tarp Leonardo da Vinčio ir Mikelandželo Buonaročio,
kurie ne tik gyveno tuo pačiu metu, bet ir atvirai vienas kito nemėgo. Nors
išlikusių tiesioginių jų laiškų nėra, amžininkų liudijimai piešia įtampos pilną
vaizdą: elegantiškas, moksliškas ir švelnių manierų Leonardas bei asketiškas,
rūstus ir nuolat purvinas Mikelandželas reprezentavo du priešingus pasaulius.
Istorikai mini epizodą Florencijos gatvėse, kai Leonardas, paprašytas praeivių
paaiškinti Dantės eilutes, pasiuntė juos pas Mikelandželą, o šis įsižeidęs
prikišo Leonardui jo nebaigtą lieti bronzinio žirgo skulptūrą Milane. Ši jų
antipatija tapo legendine, o 1504 metai tapo kulminacija, kai abu genijai gavo
užsakymą tapyti gretimas sienas Sinjorijos rūmuose – tai turėjo būti didžiausia
visų laikų meno dvikova, tačiau nė vienas kūrinio taip ir nebaigė.
Rafaelis Santis į šią titanų kovą įsiliejo kaip
jaunas, ambicingas ir neįtikėtinai talentingas diplomatas, kuris sugebėjo iš
abiejų vyresnių meistrų pasiimti tai, kas geriausia. Skirtingai nei
besivaidijantys Leonardas ir Mikelandželas, Rafaelis atvirai žavėjosi Leonardo
šešėliavimo technika (sfumato) ir kompoziciniu piramidės principu, kurį
pritaikė savo madonoms. Tačiau jo santykiai su Mikelandželu buvo įtempti:
pastarasis kaltino Rafaelį plagijavimu ir intrigomis. Kai Rafaelis, padedamas
architekto Bramantės, slapta gavo progą pamatyti dar nebaigtus Siksto koplyčios
skliautus, jis buvo taip pakerėtas Mikelandželo figūrų didingumo, kad
akimirksniu pakeitė savo stilių, įliedamas į savo darbus daugiau monumentalumo,
o tai Mikelandželą dar labiau įsiutino.
Vienas įdomiausių vizualių liudijimų apie šių vyrų
bendrystę yra paties Rafaelio freska „Atėnų mokykla“, kurioje jis sujungė visus
tris savo laiko genijus po vienu skliautu. Nors freska vaizduoja antikos
filosofus, jų veidai yra atpažįstami renesanso meistrų portretai: Platonas turi
Leonardo bruožus, o centre sėdintis susimąstęs Herakleitas – tai akivaizdus
pagerbimas Mikelandželui. Pats Rafaelis save įtapė dešiniajame kampe,
žvelgiantį į žiūrovą. Šis kūrinys simbolizuoja intelektualinę bendrystę, kurios
realybėje galbūt trūko dėl asmeninių ambicijų, tačiau kuri egzistavo bendroje
idėjų erdvėje, kurioje jie visi kūrė tą patį naująjį pasaulį.
Nors asmeniniai laiškai tarp jų neišliko, jų nuomonės
apie vienas kito meną geriausiai atsispindi jų pačių traktatuose ir pastabose.
Leonardas savo užrašuose skeptiškai žiūrėjo į skulptūrą, vadindamas ją
„mechaniniu darbu“, reikalaujančiu dulkių ir prakaito, o tai buvo tiesioginis
dūris skulptūros fanatikui Mikelandželui. Mikelandželas savo ruožtu niekino
aliejinę tapybą, vadindamas ją „moterų ir tinginių užsiėmimu“, ir pirmenybę
teikė freskai bei marmurui. Rafaelis gi buvo tas, kuris savo darbuose sintetino
šiuos prieštaravimus, tyliai pripažindamas, kad be Leonardo intelekto ir
Mikelandželo galios jo paties menas nebūtų pasiekęs tokios tobulos harmonijos.
Geografinė jų bendrystė dažniausiai sukosi apie Romą
ir Florenciją – du pagrindinius traukos centrus, kur popiežiai ir Medičių
giminė vertė juos konkuruoti dėl tų pačių resursų. Romoje, Vatikano
koridoriuose, Rafaelis ir Mikelandželas dirbo vos už kelių šimtų metrų vienas
nuo kito, tačiau vengė susitikimų. Liudininkai pasakoja, kad kartą susidūręs su
prabangiai apsirengusiu ir mokinių apsuptu Rafaeliu, Mikelandželas mestelėjo:
„Eini kaip generolas su savo palyda“, į ką Rafaelis atkirto: „O tu eini vienas
kaip budelis“. Šie trumpi, kandūs pasikeitimai frazėmis geriausiai iliustruoja
jų kasdienę trintį.
Galiausiai, nepaisant nesutarimų ir pavydo, šie keturi
vyrai suformavo nedalomą grandinę. Donatelas suteikė formą, Leonardas – dvasią
ir mokslinį pagrindą, Mikelandželas – antžmogišką galią, o Rafaelis –
dieviškąją harmoniją. Jų „bendrystė“ buvo ne draugystė prie vyno taurės, o
nuolatinis intelektualinis ir meninis karas, kuriame kiekvienas sekantis bandė
pranokti prieš tai buvusį. Tai buvo aukščiausia įmanoma konkurencijos forma,
kuri privertė žmoniją patikėti, jog žmogaus rankos gali sukurti kažką tokio tobulo,
kas prilygtų dieviškajai kūrybai.
Sąsaja tarp populiariosios kultūros fenomenų „Vėžliukų ninzių“ (TMNT) ir Renesanso titanų prasidėjo dar 1984 metais, kai komiksų kūrėjai Kevin Eastman ir Peter Laird nusprendė suteikti savo herojams istorinius vardus, siekdami suteikti komišką kontrastą tarp jų kovos menų prigimties ir aukštosios kultūros. Kiekvieno vėžliuko vardas atspindi tam tikrą meistro charakterį ar epochos svorį: Leonardas (mėlynas raištis) yra lyderis, įkūnijantis da Vinčio universalumą ir strateginį mąstymą; Mikelandželas (oranžinis) pasižymi laisva dvasia ir ekspresyvumu, panašiai kaip skulptoriaus aistra; Donatelas (violetinis) yra technologijų genijus, primenantis ankstyvojo Renesanso inovatorių; o Rafaelis (raudonas) pasižymi maištingu ir ūmiu būdu, atliepiančiu tikrojo Rafaelio audringą asmenybę. Šis vardų pasirinkimas ne tik suteikė herojams išskirtinumo, bet ir tapo netikėtu edukaciniu įrankiu, privertusiu milijonus vaikų visame pasaulyje pirmą kartą išgirsti apie didžiuosius Italijos menininkus.
LEONARDO DA VINČIO IR MIKELANDŽELO DVIKOVA
Leonardo da Vinčio ir Mikelandželo Buonaročio
„dvikova“ 1504 m. Florencijoje yra laikoma viena dramatiškiausių akimirkų meno
istorijoje, kai du didžiausi epochos protai tiesiogiai susidūrė vienoje
erdvėje. Florencijos respublikos vyriausybė, siekdama įamžinti karinę šlovę,
užsakė abiem meistrams sukurti milžiniškas freskas Sinjorijos rūmų (Palazzo
Vecchio) Didžiojoje tarybos salėje. Leonardas pasirinko vaizduoti „Angjario
mūšį“, o Mikelandželas – „Kašinos mūšį“. Tai nebuvo tik paprastas užsakymas;
tai buvo viešas egzaminas, kuriame turėjo paaiškėti, kurio vizija – Leonardo
mokslinis stebėjimas ar Mikelandželo skulptūriškas monumentalumas – yra
pranašesnė.
Leonardas į užduotį žvelgė per psichologinę ir
mokslinę prizmę, siekdamas pavaizduoti tai, ką jis vadino pazzia bestialissima
(pačiu žvėriškiausiu beprotiškumu). Jo eskizuose matome persipynusių žirgų ir
vyrų chaosą, kuriame įniršis iškraipo veidus, o dulkės ir dūmai susilieja į
vientisą dramą. Tuo tarpu Mikelandželas pasirinko visiškai kitokią strategiją:
jis nefokusavo dėmesio į pačias kautynes, o pavaizdavo akimirką, kai kariai,
besimaudantys upėje, yra užklumpami pavojaus signalo ir skuba rengtis šarvus.
Tai suteikė jam galimybę pademonstruoti savo nepralenkiamą gebėjimą vaizduoti
nuogą žmogaus kūną sudėtingiausiose pozose, raumenų įtampą ir judesio dinamiką.
Ši dvikova, deja, niekada nebuvo baigta, tačiau ji
paliko neištrinamą pėdsaką meno raidoje. Leonardas eksperimentavo su nauja,
vaškine tapybos technika, kuri dėl netinkamo džiovinimo pradėjo bėgti ir nykti
dar jam dirbant, tad nusivylęs meistras darbą paliko. Mikelandželas savo ruožtu
buvo iškviestas į Romą popiežiaus Juliaus II užsakymams ir paliko tik
paruošiamąjį kartoną. Nors originalios sienos liko tuščios arba vėliau
užtapytos Giorgio Vasari, abiejų genijų eskizai tapo „pasaulio mokykla“ (kaip
juos vadino amžininkai) – kiti menininkai, tarp jų ir jaunasis Rafaelis, plūdo
į salę studijuoti šių šedevrų, kurie visiems laikams pakeitė požiūrį į tai,
kaip mene vaizduojama jėga, konfliktas ir žmogaus anatomija.
SEKSUALINIS DONATELO, LEONARDO DA VINČIO,
MIKELANDŽELO IR RAFAELIO GYVENIMAS
Renesanso genijų asmeninis gyvenimas ir seksualumas
ilgą laiką buvo gaubiamas paslapčių bei romantizuotų legendų, tačiau
šiuolaikiniai istoriniai tyrimai leidžia susidaryti gana aiškų vaizdą apie jų
intymiąją būtį. Leonardas da Vinčis, viena mįslingiausių visų laikų
asmenybių, niekada nebuvo vedęs ir nėra jokių istorinių duomenų apie jo ryšius
su moterimis. Dar būdamas jaunas Florencijoje, 1476 metais, jis kartu su
keliais kitais vyrais buvo anonimiškai apkaltintas sodomija dėl santykių su
žinomu to meto modeliu Jacopo Saltarelli. Nors kaltinimai buvo atmesti
trūkstant įrodymų, šis įvykis paliko gilų pėdsaką jo gyvenime. Vėliau Leonardas
didžiąją savo gyvenimo dalį praleido apsuptas gražių jaunų mokinių, iš kurių
ryškiausi buvo Gian Giacomo Caprotti, pramintas Salajumi (Mažuoju
velniūkščiu), ir aristokratas Francesco Melzi. Salajus su
Leonardu gyveno daugiau nei 25 metus, pasižymėjo aikštingu charakteriu, o
meistras jam dovanojo brangias dovanas ir įamžino jį ne viename paveiksle, kas
daugeliui istorikų leidžia manyti, jog juos siejo ne tik mokytojo ir mokinio,
bet ir intymus ryšys.
Mikelandželas Buonarotis
taip pat niekada nesukūrė šeimos ir gyveno itin asketiškai, tačiau jo
seksualumas buvo persmelktas gilaus dvasinio ir fizinio idealizmo, nukreipto į
vyro kūno grožį. Mikelandželo eilės, skirtos jaunam aristokratui Tommaso dei
Cavalieri, yra vienas atviriausių homoseksualios meilės liudijimų Renesanso
istorijoje. Menininkas skyrė Tommasui šimtus sonetų, kuriuose aukštino jo grožį
ir prisipažino meilėje, kurią vadino „nežemiška“. Nors Mikelandželas buvo
giliai tikintis ir nuolat kankinosi dėl savo aistrų, jo meilė vyrų kūnams
akivaizdžiai matoma jo kūryboje – net moterų figūras jis dažnai tapydavo
naudodamas vyrų modelius, suteikdamas joms ryškius raumenis. Vėlyvame amžiuje
jis palaikė itin artimą, tačiau greičiausiai platonišką ryšį su poete Vittoria
Colonna, kuri buvo jo dvasinė bendražygė, tačiau moters meilė jo gyvenime buvo
išimtis, o ne taisyklė.
Rafaelis Santis
šioje ketveriukėje išsiskiria kaip ryškus heteroseksualaus gyvenimo būdo
atstovas, kurio meilės nuotykiai buvo vieša paslaptis. Skirtingai nei Leonardas
ar Mikelandželas, Rafaelis dievino moteris ir jos buvo pagrindinis jo įkvėpimo
šaltinis. Nors jis buvo oficialiai susižadėjęs su kardinolo Bibbienos
dukterėčia Maria Bibbiena, vestuves nuolat atidėliojo, nes jo širdis
priklausė kitai. Didžioji jo gyvenimo meilė buvo Margherita Luti, žinoma
kaip „La Fornarina“ (kepėjo dukra). Pasakojama, kad Rafaelis buvo toks
aistringas, jog kartą, dirbdamas Vatikane, paprašė, kad Margherita būtų atvesta
pas jį, nes be jos negalėjo susikaupti darbui. Vasari netgi teigė, kad ankstyvą
genijaus mirtį sukėlė per didelis pasidavimas seksualiniams malonumams, kurie
išsekino jo organizmą.
Apie Donatelo asmeninį gyvenimą žinoma
mažiausiai, tačiau jo amžininkai paliko užuominų apie jo išskirtinį abejingumą
tradiciniam šeimos gyvenimui ir palankumą jauniems mokiniams bei padėjėjams.
Donatelas niekada nebuvo vedęs ir garsėjo tuo, kad savo dirbtuvėse palaikė itin
neformalią, brolišką atmosferą. Istoriniai anekdotai pasakoja, kad jis
rinkdavosi savo padėjėjus ne tik pagal jų talentą, bet ir pagal išvaizdą, o jo
kūryboje, ypač bronziniame „Dovyde“, jaučiamas stiprus homoerotinis atspalvis,
kuris tuo metu buvo itin drąsus žingsnis. Donatelas gyveno vien tik menu,
pinigus vertino mažai, o moterų draugijos, regis, sąmoningai vengė, visą savo
emocinę energiją skirdamas skulptūrai ir artimiems ryšiams su savo globėjais
Medičiais.
Visi keturi genijai gyveno laikotarpiu, kai
Florencijoje ir kituose Italijos miestuose vyriška draugystė ir netgi tam
tikros homoseksualumo formos (dažnai vadinamos „Florencijos yda“) buvo
paplitusios, nors oficialiai ir draudžiamos. Leonardas ir Mikelandželas
reprezentuoja sudėtingą, sublimuotą seksualumą, kurį jie pavertė aukščiausiu
menu, tuo tarpu Rafaelis mėgavosi žemiškais malonumais, kurie tapo jo gyvenimo
būdo dalimi. Nė vienas iš jų, išskyrus Rafaelį, nepaliko jokių palikuonių,
todėl jų „šeima“ tapo jų mokiniai ir kūriniai, kuriuose jie įamžino savo
troškimus ir grožio suvokimą. Jų seksualinė tapatybė nebuvo tokia griežta, kaip
suprantame šiandien, tačiau akivaizdu, kad intymūs ryšiai ir meilė vaidino
kritinį vaidmenį jų kūrybiniame kelyje, formuodami tai, kaip mes šiandien
matome žmogaus kūną ir emocijas.
Galiausiai, svarbu pabrėžti, kad jų seksualumas nebuvo
tik asmeninis reikalas – jis tiesiogiai veikė Vakarų meno kanoną. Jei ne
Leonardo aistra jo mokiniams ar Mikelandželo dievinimas Cavalieriui, mes
greičiausiai neturėtume tokių šedevrų kaip „Jonas krikštytojas“ ar Siksto
koplyčios milžinai. Šie vyrai gyveno savo aistromis, net jei jas tekdavo slėpti
po metaforomis ar religiniais siužetais, o jų vienatvė arba audringi romanai
tapo ta kaina, kurią jie sumokėjo už savo genialių vizijų įgyvendinimą.
Maištinga Siela






Komentarų nėra:
Rašyti komentarą