Giedra
Radvilavičiūtė. „Šiąnakt aš miegosiu prie sienos“. – Vilnius: „Baltos lankos“,
2010.
Sveiki, knygų
skaitytojai,
Lietuvių literatūroje
eseistika jau spėjo ne tik įleisti šaknis, bet jau pamažu įgauna tokį pagreitį,
kad galime matyti tam tikras diachronines šio žanro evoliucines tendencijas,
etapus ir netgi atšakas. Eseistika – aktualusis žanras, kuris užgimsta čia ir
dabar, gvildena aktualias ne tik socialines, viešumos problemas, bet ir labai
glaudžiai siejasi su autoriaus gyvenimo tarpsnio pačiomis įvairiausiomis
būsenomis. Esė yra toks žanras, kuris idealiai tinka tiems rašytojams, kurie
sulaukia vidutinio amžiaus, artėja „į pensiją“ ir ima apmąstyti nueitą gyvenimo
kelią. Paskutiniu metu vien tokios eseistinės knygos vis įkrisdavo į rankas, todėl,
sakyčiau, kad Giedros Radvilavičiūtės eseistinis rinkinys Šiąnakt aš miegosiu prie sienos
būtent atitinka tą eseistikos plotmę, bet iš esmės joje įplaukia ir
kelioninių įspūdžių eseistika, kuri taip pat nėra svetima lietuvių
literatūroje.
Pirmoji Giedros Radvilavičiūtės
eseistinė knyga Suplanuotos akimirkos
pasirodė 2004 metais ir sulaukė išties neprastų vertinamų. Na, esė žanras vieniems
skaitytojams patinka, o kitiems nelabai – tai skonio reikalas. Autorė nėra
produktyvi, bet skaitant Šiąnakt aš
miegosiu prie sienos, kurioje retkarčiais minima pirmoji knyga, jaučiama,
kad autorė didžiuojasi savo rašymo darbais, tačiau rašyti tikrai neskuba. Šis esė
rinkinys tikrai neliko nepastebėtas, jis buvo įtrauktas į Metų knygos rinkimus ir į metų kūrybiškiausių knygų dvyliktuką,
kurį sudaro Lietuvių kalbos institutas, o 2012 metais paskirta Europos Sąjungos literatūros premija,
kurią tėra gavusi kol kas Laura Sintija-Černiauskaitė. Reikia manyti, kad visi
šie pasiekimai tikrai nėra iš piršto laužti ir G. Radvilavičiūtė ne iš kelmo
spirta rašytoja.
O rašytoja ji iš
tikrųjų nėra prasta. Nors man asmeniškai kur kas labiau patiko Danutės
Kalinauskaitės Niekada nežinai
nuogumas, nei Giedros žaismingumas, kuris labiau priartėja apskritai prie
postmodernistinio lietuvių literatūros laikysenos, nenoriu sakyti, pozavimo –
cinizmą pakeičia hiperbolizuotas saviironijos vulkanas. Eseistė žaidžia tekstu,
tai pagrindinis postmodernizmo ir apskritai modernizmo literatūros bruožas, o
gal net esmė? Rašytoja pasakoja istoriją, kuri niekada nebus papasakota iki
galo, tik užčiuopiami esmingi skauduliai, maudžiantys gyvenimo taškai, bet
juose dieviškai šoks eseistinis chaosas, kuriame lyg karuselėje suksis visos „Maximos“,
pairusios pėdkelnės, „Stiliaus“ žurnalai, vienišų moterų augintiniai, vynas,
pirkiniai, Halės turgus ir visas sociumas su pačiais įvairiausiais
prekystaliais, madų tendencijomis ir t. t. Tektuose daug asociatyvinio vingrumo
ir nėra noro jų suvaldyti (bent jau toks kyla pirmasis įspūdis), pasakotojas
pasakoja savo ypatingą istoriją tarsi būtų linksmas vyno padauginusios moters
nuotykis, kuris prisimenamas skrebinant kompiuterio klavišus. Tam tikra prasme
tai išties žavu, nes autorė kiekvienoje esė tekste staiga prieina tam tikrą
ribą ir iš gausybės istorijų, aliuzijų ima pagal tą pačią formulę vėl grįžti į
teksto pradžią ir išpjovomis priminti, sintezuoti visos esė esminius įvykius,
o kartais net ne esminius, o tik detales, aliuzijas į mažytes tekste
įsiliejusias istorijas, todėl skaitytojas tekstų pabaigose nukratomas tarsi
elektra, jis vėl iš naujo prisimena ir išgyvena pasakotojo eseistinį sąmonės
srauto dinamišką metamorfozę. Teksto pabaigos tampa esmingos, nes artėjant link
esė teksto pabaigos, retas, kuris sugebėtų pasakyti, apie ką buvo šis tekstas
(ypač, kai jau skaito kokią šeštą tekstą ir visų tekstų įvykiai susiraizgę,
nebeatskiriami), bet pasakotojas pasirūpina, kad skaitytojas neliktų nuviltas,
jam sutrupinamos pasakojimo dozės, sukeliama deja vu efektinga būsena.
Rašytoja Giedra Radvilavičiūtė.
Toks pasakojimo
principas jau tampa aiškus po kokių keturių–penkerių esė tekstų ir vėliau jau
tampa aiškūs likusieji Šiąnakt miegosiu
prie sienos kūriniai. Bet ar dėl to liūdna? Nė kiek. G. Radvilavičiūtė,
kaip pasakotojas ne kartą mini tekste, žino ko ir kiek reikia geram tekstui.
Štai esė Teksto trauka, kuri pasakoja
apie pasakotojo apsilankymą viename literatūriniame renginyje, kuris, regis,
aplanko miestelyje beveik nematytas gimines, nors (pa)sąmonėje visos kelionės
metu išveda sėkmingo, patrauklaus ir svarbiausia – turinio bei prasmės neprarandančio
teksto, kuris patiktų ir gurmanams, ir pop
literatūros skaitytojams. Jau nuo pat pirmosios esė autorė veda tam tikrą
konstruktą, panašiai retkarčiais sužvilga ir Sigito Parulskio eseistika, kai
chaotiškame ir dinamiškame aliuzijų ir kasdienybės pasakojime, atsiranda
esminis esė stuburas, kuris galų galiausiai vienaip ar kitaip pateisina esė
pavadinimą.
Žvelgiant konstruktyviai
į rinkinį, išryškėja vidutinio amžiaus moters portretas ir jos amžinos temos –
vienatvė, gyvenimo prasmės paieškos, grįžimai į praeitį, pasaulio pokyčių
jausena ir, žinoma, per slenkstį lipanti senatvė, kuri viską sujaukia ir iš
esmės perkonstruoja moters gyvenimą, patikrinant vertybių sistemą, dvasios
stiprybę. Šiąnakt aš miegosiu prie sienos
bando stoiškai žvelgti į vienišos moters gyvenimą, pasitelkti saviironiją,
ironiją ir regėti laiko pokytį „sušvelninant“ padarinius. Visos moters
pasakotojos draugės yra labai stačiokiškos, turinčios egzistencinės butaforijos,
vienpusiškumo, bet vienijančio ir stabilizuojančio pasakotojos gyvenimo tėkmę,
tarsi būtų opozicija tam švelniam, naiviam, sulaužytos, atgailaujančios,
nusivylusios ir visai į depresiją puolusios šiuolaikinės senstančios moters
įvaizdžiui. Autorė randa pasakojimuose tvirtų sijų, kaip nenuklysti į vargšės
bobelės graudenimus, bet kartu papasakoti, kad tie pokyčiai yra esminiai ir
labai svarbūs – egzistencinis skausmas neretai lieka „užkritęs“ už teksto, už pasakojimo
žaismės. Daug dalykų rašytoja konstruoja iš savo gyvenimiškos patirties, ne
kartą mini autobiografinius faktus, kaip antai, kad yra kilusi iš Panevėžio,
turi dukrą ir yra išsiskyrusi, kad gyveno JAV, kad eina į Halės turgų ir čia
pat išlenda fikcijos niuansai, kaip antai vienoje esė rašoma, kad pasakotoja
negali atsisveikinti su žmogumi atsiręždama kas kelis žingsnius ir nemojuodama
atgalios, o kitoje, kad tiesiog nepakenčia atsisveikinus gręžiotis ir
žvalgytis.
Iš vienos esė į kitą
eina ir ryškėja ne tik literatūrinis sąmoningai kuriamas konstruktas, bet
ryškiai jaučiama ir autoterapinė teksto pusė. Tekstu autorei svarbu ne tik „sulošti
pokerį“, bet ir pasakyti esmingus savo gyvenimo apmąstymo niuansus. Daug kartu
tekstuose susiduriama su mirtimi, retsykiais jiems bandoma suteikti netgi detektyvinių
elementų, tačiau tai yra vienas ir tas pats kalbėjimas apie žmogaus mirtį,
gyvenimo pasiektą tam tikrą ribą, o kai kada net apie baimę mirtį, žaidžiant su
mirties literatūriniais, žanriniais įvaizdžiais. Pvz., Jurga Ivanauskaitė
romane Miegančių drugelių tvirtovė
aprašinėjo mergaitę, kuri aptikusi negyvą tėvą, apkaišiojo jį gėlėmis ir
tiesiog žaidė su gulinčiu tėvo lavonu, atmesdama mirties faktą kaip išgalvotą
ir netikrą. G. Radvilavičiūtės tekstuose su mirties susijusių vaizdinių ir
priartėjimo prie jos irgi yra daug, kartais net siurrealistinių, kaip esė Nekrologas, kur moteris kontaktuoja su
praeitimi per paveldėtą iš giminės veidrodžiu, kuris suskyla į penkias dalis.
Nors esė pasakoja rašytojos tapatybės atskirtį nuo autorės, kuri lieka už
rašytojos konteksto ribų t. y. autorė aprašo savo eseistinio pasakotojo
nekrologą – išmoninga, nieko nepasakysi, kai kas aptiko Borgeso Radvilavičiūtės
tekstuose, bet iš esmės t. y. kartu kalbėjimas ir apie konkrečią mirtį.
Gyvenimo pokytis yra mirtis, mirtis senojo gyvenimo etapo.
Sako, eseistika labai
greitai sensta, nes laikosi ant aktualijos lyno. Kažin, ar Šiąnakt aš miegosiu prie sienos greitai pasens. Na, žinoma, kai
kurios detalės nudils, pasikeis žurnalų ir prekybos centrų pavadinimai, bet
jausmas, kad sensti ir gyvenimas keičiasi nepasens, jis esminis. Nepasens ir
toji eseistika, kuri po daugybės, regis, tik moteriškų, žaismingų užsiplepėjimų
visgi turi pamatinį, egzistencinį lygmenį. Tik turint šį lygmenį eseistika išliks
dar ilgai ir prigis prie mūsų literatūros klasikos gazono.
Jūsų Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą