Sveiki,
Jauna rusų dramaturgė Jaroslava
Pulinovič (g. 1987) parašiusi pjesę „Elzės žemė“ tikriausiai net negalvojo,
kad ją pastatys Klaipėdos dramos teatras. Istorija išties paprastutė, tarsi
žiūrėtum kokį nepriklausomo kino pastatymą apie paskutinę gyvenimo meilę tarp
senų žmonių. Veiksmas vyksta tolimame Sibire, jos provincijos kaime, klampioje
vietovėje, kur tremtiniai jau seniai įleidę savo šaknis į vietos žemes ir net
neketina niekur grįžti. Pjesės pagrindinė veikėja – 76 metų Elzė, kuri neseniai
palaidojo savo vyrą, kuris visą gyvenimą, kiek tik ji pamena, ją ujo ir
neparodė nė menkiausio švelnumo. Regis, Elzė tenori vieno – užtarnauto poilsio
savo namuose, mėgautis pradarytu langu ir tuščiais namais, bet netrukus,
prižiūrėdama savo proanūkę, ji sutinka ką tik čia sodybą nusipirkusį
vienišaujantį geografijos mokytoją Vasilijų. Vasilijus nevynioja nieko į vatą
ir iškart pradeda ją kalbinti ir merginti, tačiau Elzė ką tik tapusi našle
neleidžia sau tokios prabangos, nors širdis ir virpa, o kojos pačios vis
linksta į Vasilijaus pusę...
Iš tikrųjų turime Romeo
ir Džuljetos istoriją. Prieš šių senų ir vienišų žmonių santykius beveik visi,
kas netingi. Vietiniai gyventojai pašaipiai apkalba, o vienintelė Elzės dukra
Olga, atrodo, tiesiog iš proto eina ir vadina motina išdavike, toji, kuri vos
tėvui numirus jau matuojasi rožinę vestuvių suknelę.
Iš tikrųjų spektaklis
labai nuoširdus ir žmogiškas, prisilaikantis labai paprastų kasdieniškų
problemų. Ar gali visą gyvenimą žmogus nugyvenęs sudėtingą gyvenimą pagaliau
būti laimingas? Ar pirmoji ir paskutinioji meilė gali būti kaip dovana ar
nuopelnas už tą sunkų gyvenimo įdirbį? Ir apskritai spektaklis kelia amžiaus ir
meilės saldybės požiūrio problemą jaunystės kulto ištiktoje visuomenėje. Scenografijoje
vis akcentuojami guminiai botai, kuriais veikėjai atklampoja vienas pas kitą,
jie rodo ne tik Sibiro atšiaurumą, bet ir gyvenimo sunkumą, permirkusią sunkią
žemę, sunkų gyvenimo įdirbį ir pripratimą. Kontrastas, kai Elzė įsigyja
paauksuotus batelius, viskas tampa taip trapu, kad negali nepatikėti tuo
pražydusiu vyšnių sodu. Ir šiaip, spektaklis labai dvelkia rusų klasikine
dramaturgija – rusas labai nori meilės ir laimės, o jos siekimo pastangos
dažniausiai, kaip Čechovo dramaturgijoje, apvainikuoja dar didesnės kančios ir
nusivylimas.
Jautrus ir paprastas
spektaklis, kuris patiks seno dramos teatro sukirpimą mėgstantiems. Čia nerasite sprogimo,
provokacijos ar bandymų kažin kaip aktualizuoti ir sumoderninti klasikinę
istoriją. Tyrumas pasilieka tame lange, kurį Elzę leido sau atidaryti, pajusti,
jog laimė čia pat pasiekiama, vos tik pradeda lyti ir ji su nepažįstamu
Vasilijumi gali valgyti kaip maži vaikai po stalu saldainius ir prisiminti
gyvenimą. Tačiau viskas veda, kaip jau minėjau, į rusiškos pjesių atomazgos
variantą ir kaži kaip spektaklio dar pirmojoje dalyje tą pajutau. Nepaisant
visko, sakyčiau, tai pats sąžiningiausias ir paprasčiausias paskutiniu metu
matytas spektaklis, kuris deklaruoja labai paprastus dalykus, kalba universalia
meilės, atjautos ir baime suklysti kalba.
Jūsų Maištinga Siela
Vakar žiūrėjau spektaklį "Elzės žemė." Viskas pasirodė suprantama ir artima, nors gyvenu Lietuvoje. Pabaiga taip pribloškė, kad nesusilaikiau ir pravirkau...
AtsakytiPanaikinti