Sveiki,
Kai kas puse lūpų kalba, kad lietuviškas kinas
išgyvena renesansą, tiesa, to pasakyti negalėčiau iš savo varpinės. Viena kita
pasirodžiusi lietuviška įdomesnė kino juosta dar nerodo, kad Lietuva tampa kino
šalimi. Visgi mes esame kokybiško teatro šalis. Nepaisant visko, visgi domiuosi
lietuvišku kinu ir stengiuosi kaip nors pamatyti vieną kitą vertesnį ir
visuomenėje labiau aptariamą filmą. Vienas iš tokių buvo režisieriaus Tito
Lauciaus režisuota tragikomedija „Paradas“ (2022), kuri pagaliau,
kaip ir daugelis mūsų naujosios bangos režisierių, bando ieškoti savito stiliaus,
matymo, temų ir problemų.
Istorija išties turi idėją. Prieš 26 metu išsiskyrusi
Miglė vėl užmezga santykius su buvusiu vyru. Tiesa, ne dėl to, kad pratęstų
tai, kas buvo užmiršta, o tam, kad jie išsiskirtų ir anuliuotų bažnytinę
santuoką. Situacija kuriozinė, primenanti komediją, tačiau filmo tonas nėra
toks lėkštas ir paprastas, kokie būna situacinių komedijų filmai, kuriais
Lietuva gali „didžiuotis“. Visgi Titas Laucius ieško savitos prieigos prie
medžiagos. Visgi žiūrint į filmo visumą, manding, visgi žiūrėjosi rūsčiai ir pretenzingai,
nuolat galvojau, kodėl man šis filmas nei juokingas, nei graudus, nei
įtraukiantis, nei jaudinantis?
Atrodo, lyg ir viskas gerai su režisūra, atrodo, jog
scenos sujungtos tvarkingai, esama nemažai šmaikštumo ir savito kolorito, bet
manęs nepagauna, tarsi filmas būtų kažin koks šaltas ir truputį negyvas.
Absurdišką situaciją bandoma įvynioti į iširusios šeimos senų jausmų ir jau
kadaise atsisakytų iliuzijų bei lūkesčių savotišką foliją. Bare šokanti 25 metų
dukra su netikėtai suartėjusiais biologiniais tėvais, dainuojant Kernagio „Kai
sirpsta vyšnios Suvalkijoje“, atrodo, tyra ir tikra, tačiau ir šis suartėjimas
tėra kažkoks apgirtęs netikrumas, kuriam lemta išgaruoti. Miglė – muzikos
mokytoja, kuri diriguoja vaikų orkestrui, tarp kurių yra ir jos antroji dukra. To
orkestro paskirtis klaikiai sovietiška (ar tokių dar būna?), jie samdomi
įvairioms šventėms ir progoms, minėjimams. Sovietiško griežto ir šalto
sukirpimo vadybininkas bando vaikus išmokyti dainuoti iš širdies, kai tuo tarpu
pats jokio pozityvo nesugeba išspausti ir rėkia kaip koks sovietinis puskvaišis
iš tribūnos.
Nevykusio parado ir džiaugsmingo gyvenimo imitacija
galiausiai subliūkšta finalinėje scenoje, kai orkestras turi dainuoti žirgams,
kad šie priprastų prie garsų ir nesibaidytų. Totalus mokytojos ir vaikų
pažeminimas, kuris koreliuoja ir su bažnytinės sąjungos išrišimo absurdiškumu.
Gyvenimo absurdiškos situacijos, kurios išbalansuoja Miglę, verčia iš naujo
įvertinti tai, kas prarasta ir atsirinkti tai, kas vertinga, gal todėl ji
nesmerkia ir savo jaunėlės dukters pasirinkimų. Visgi tenka pripažinti, jog
istorija, nors ir rutuliojasi, idėja nebloga, bet visumoje be didesnės
intrigos. Na, „nepaėmė“ manęs šis filmas, deja. Stipriausioji „Parado“ pusė
buvo, žinoma, Rasos Samuolytės sukurtas Miglės vaidmuo, kai kurie pagaviai
pagauti sulėtinti muzikinio turinio estetizuoti kadrai, kurie tragikomiškai
papildydavo filmo koloritą, tačiau pati drama taip niekur pernelyg ir nenuvedė.
Po filmo iš tikrųjų niūniavau: „Kai pilka kregždutė
padangėj nardo...“
Mano įvertinimas: 5.5/10
IMDb: 7.4
Jūsų Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą