2024 m. kovo 19 d., antradienis

Filmas: "Monstras" / "Monster" / "Kaibutsu" / "怪物"

 Sveiki,

 

Mėgstu japonų režisieriaus Kore-eda Hirokazu filmus. Anuomet Kino pavasaryje rodyti „Vagiliautojai“ (2018) buvo vienas geriausių to sezono filmų, tad nemažai tikėjausi ir iš naujausio (čia bus koks jau ketvirtas mano matytas režisieriaus darbas) „Monstras“ (jap. Kaibutsu) (2023). Naujausia juosta Kanų kino festivalyje pelnė pagrindinį prizą už geriausią scenarijų.

 

Filme „Monstras“ pasakojama apie mokykloje kenčiantį ankstyvosios paauglystės berniuką Minato, kuris kasdien iš mokyklos grįžta vis su keistais patyčių ir smurto ženklais. Galiausiai motina kreipiasi į mokyklą su kaltinimais mokytojui Hori pasiaiškinti. Pasiaiškinimas primena „užsiūtas burnas“, nes nei mokyklos direktorė, nei pats mokytojas negali paaiškinti, kas iš tikrųjų vyksta su berniuku, todėl žiūrovui atrodo, jog vyksta kažkokia pseudojaponiška nesusikalbėjimo parodija. Visgi pamažu sluoksnis po sluoksnio režisierius iš įvairių laiko atkarpų ir pasakojimo perspektyvų atidengia vis daugiau paslapčių. Staiga mokytojas smurtautojas pasirodo esąs gelbėtojas, tylinčioji ir anūko netekusi direktorė kenčiančioji ir guodžiančioji, o mokyklos berniukai ne smurtautojas ir auka, o geriausi draugai, suvokę, kad jų trauka vienas kitam pamažu perauga į rimtesnę simpatiją.

 

Tiesą sakant, nežinau, kaip Japonijoje su LGBTQ reikalais mokykloje. Gal kai kur taip pat prastai, kaip mūsų mokyklose. Žiūrėdamas „Monstrą“ vis prisiminiau ne taip jau seniai matytą belgų dramą „Arčiau“, kuriame du paaugliai berniukai taip pat išgyveno artumo jausmą, kuris toli gražu nebuvo abipusiai priimtas ir suvoktas. Apie vaikų ir paauglių seksualinius tos pačios lyties draugystės reikalus kine imta kalbėti ne taip jau ir seniai, nes tikriausiai dėl įsigalėjusio tabu, jog tik sulaukus 18 galima nuspręsti savo seksualumo apibrėžtis, šioji tema nebuvo aktuali. Bet kai kokiame 80-ųjų filme paauglė pabučiuoja berniuką – viskas būdavo lyg ir gerai, nes juk taip nuostabu. Kadangi tokios LGBTQ kine vaizdavimo tradicijos neturi, nenuostabu, kad berniukų draugystė tiek „Monstre“, tiek „Arčiau“ atskleidžiama per tragediją.

 

Visgi „Monstras“ užgriebia ne tik LGBTQ temą, bet ir daug kitų temų ir problemų. Viena iš jų – švietimo sugedusios sistemos. Motina šokdina mokytoją taip, kaip gali, o mokytojas kaip koks nusikaltėlis vis lankstosi ir atsiprašinėja. Direktorė suinteresuota gesinti gaisrą, kad nenukentėtų mokyklos prestižas, todėl veikiau jau rykliams sumaitinti nekaltą mokytoją, bet kad jos vardas ir mokykla nenukentėtų. Ką man tai primena šių dienų lietuviškame švietėjiškame pasaulyje? Kokiam Jakštui su Šimonyte reiktų nulėkti po etatinio į šį filmą ir pasižiūrėti, kaip Švietimo mokslo ir sporto ministerija dažniausiai mokyklos atžvilgiu atrodo iš šono. „Mes atsižvelgsime į jūsų nuomonę ir rytoj...“

 

Visgi filmas įdomus ir įtraukus, kol kas šį sezoną labiausiai nustebinęs kartu su „Kryčio anatomija“, sukėlė nemažai emocijų ir apmąstymų po finalinės simboliškos scenos. Išeidamas iš salės pagalvojau: dievaži, reikia numirti ir pakliūti į rojų, kad galėtum būti tuo, kas esi ir džiaugtis be kitų trigrašio! Visgi Šimonytei į parankę paimčiau ir Nausėdą, kuris prieš rinkimus suokalbiškai skiedė apie paramą LGBTQ žmonėms ir tauškėjo apie lygybę, tačiau tapęs šalies veidu staiga buvo ištiktas amnezijos, kuri niekaip negali praeiti. Filmas išties labai pavykęs ir rekomenduoju tamsių, kiek niūrių ir socialines problemas iškeliančių dramų mėgėjams.

 

Mano įvertinimas: 9.5/10

Kritikų vidurkis: 80/100

IMDb: 7.9



 

Jūsų Maištinga Siela

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą