Benjamin Alire
Saenz. „Aristotelis ir Dantė atskleidžia visatos paslaptis“ – Vilnius: Alma
littera, 2022. – p. 384.
Visą jaunystę ieškojau
tavęs, nežinodamas, ko ieškau. V. S. Mervis
Sveiki,
Meksikiečių kilmės
amerikiečių rašytojas Benjamin Alire Sáenz (g. 1954) yra tas atvejis,
kurio gyvenimo istorija siejasi su šiaip jau daugiau jaunimui skirtu romanu Aristotelis
ir Dantė atskleidžia visatos paslaptis (angl. Aristotle and Dante
Discover the Secrets of the Universe), kurį į lietuvių kalbą išvertė
vertėja Daiva Krištopaitienė, o išleido Alma littera. Rašytojas kilęs iš
Naujosios Meksikos, valstijos, priklausančios JAV, tačiau nuo seno čia gyvena
daug meksikiečių. Pabaigęs filosofiją, o vėliau ir kūrybinį rašymą, rašytojas
kurį laiką gyveno su žmona El Pase mieste, kuris, beje, vaizduojamas ir romane.
Po 15 metų trukusios santuokos su teisėja autorius išsiskyrė ir netikėtai plačiai
visuomenei pranešė esąs homoseksualus, tad natūralu, kad savo tam tikras
patirtis jis integravo į savo kūrinį. Tik 2012 metais jis išleido būtent šį
debiutinį savo romaną, kuris sulaukė tarptautinio pripažinimo, matyt, ir šiokio
tokio spaudimo, nes visgi autorius po beveik dešimtmečio parašė ir knygos
tęsinį Aristotelis ir Dantė neria į pasaulio vandenis, tačiau ši knyga
neišversta į lietuvių kalbą ir nemačiau, kad būtų bent kalbos apie tęsinį.
Lietuviškos knygos atgaliniame
viršelyje knygą rekomenduojama skaityti nuo šešiolikos metų. Nežinau, kaip
literatūroje veikia Lietuvoje įvestas nesąmoningas vaikų ir paauglių apsaugos
įstatymas nuo tariamai žalingos homoseksualios teminės sklaidos įstatymas,
tačiau džiugu, jog jis gražiai apeinamas, nes knygų kasmet vis pasirodo
daugiau ir daugiau. Tiesa, Aristotelis ir Dantė atskleidžia visatos
paslaptis nėra vien tik apie LGBTQ+ meilės istoriją, veikiau tai tėra tik
viena iš sudėtingų tapatybės ir draugystės išbandymo sudedamųjų istorijos klodų,
kurių, deja, savo paauglystėje nei ankstyvojoje, nei vėlyvojoje neturėjau
galimybės skaityti. Tiesą sakant, pavydžiu mūsų paaugliams ir jų tėvams, kad
jie turi tokią įvairią literatūrą, kuri ir gydo, ir guodžia, ir leidžia patirti
tekstiniu meniniu būdu pasaulio įvairovės pripažinimą, nes dar prieš 20 metų
tokios literatūros niekas nevertė, net manėme, kad jos nėra, nes ji pogrindžio
literatūra, net gėdinga ją rašyti, versti ir skelbti viešai.
Romanas skirtas ne vien
paaugliams, ne vien tik jaunimui, bet ir vyresnio amžiaus tarpsnio
skaitytojams. Knyga universali, nors istorijos centre vaizduojamas El Paso miesto
šešiolikmetis Aristotelis, vadinamas Ariu, kurio brolis sėdi nežinia, kuriame
kalėjime, tėvai apie jį nekalba, o tėvas išvis užsisklendęs po karo Vietname ir
nenori apie tai kalbėti, todėl Ario ir tėvo santykiai komplikuoti, nes šalti ir
tolimi. Aristotelis tipinio meksikietiško gymio amerikietis, gyvenantis
meksikietiškame mieste, tačiau dėl savo uždaro ir ūmaus būdo neturi draugų,
tačiau reikalui esant gali bet kada paleisti kumščius į darbą. Lemtingą vasarą
jis netikėtai susipažįsta su Dante baseine, kuris bendrauja kiek kitaip nei
likę jo bendraamžiai. Be to, Dantė labiau amerikietis pagal išvaizdą, švelnus
ir iš savo išsilavinusių tėvų paveldėjo mąslų ir filosofišką požiūrį į pasaulį,
tad jis pradeda mokyti Aristotelį plaukimo, bet vasara paaugliams tampa rimtu
išbandymu, įvyksta keletą tragedijų, kurios tik dar labiau sutvirtina dviejų
draugų prieraišumą.
Akivaizdu, kad
Aristotelis pradeda jausti šiltesnius jausmus Dantei, tačiau, kaip jau įprasta,
suveikia atmetimo reakcija. Istorija vaizduoja 1987-uosius (kai pradeda
siautėti AIDS ir homoseksualai kaip niekad viešai demonizuojami tikinčiųjų ir
respublikonų kraštutinių, nors knygoje ši problema neryškinama), dar ne tokius
liberalius laikus, kokie yra šiandien, tad visuomenėje susiformavęs požiūris į
vienos lyties santykius smarkiai veikia Ario savivertę ir tapatybės neigimo-priėmimo
procesus. Galiausiai dalį laiko Aristotelis skiria susivokimui, bendrauja su
Dante laiškais, prisijaukina atrastą šunį Legsę, pamažu išmoksta vairuoti tėvo
nupirktą pikapą ir, atrodo, kad gyvenimas tęsiasi, kol kitą vasarą nepasirodo
vėl tas pats Dantė, kur kas atviresnis ir pasiryžęs savo tėvams atskleisti tai,
kas jis toks...
„Greičiausiai
pasikalbėsiu tik su tėčiu. Jau repetuoju kalbą. Ji prasidės maždaug taip:
privalau tau kai ką pasakyti. Man patinka berniukai. Neimk manęs nekęsti. Prašau,
neimk manęs nekęsti. Juk t, tėti, irgi vaikinas.“ Kalba iki galo dar
neparengta. Dar reikia prie jos padirbėti. Dabar ji kažkokia vargana. Man tai
nepatinka. Nenoriu, kad mane laikytų vargšu. Tai, kad žaidžiu kitoje komandoje,
nereiškia, jog esu apgailėtinas žmogus, maldaujantis meilės. Mano savigarba
tikrai nėra tokia žema (p. 246).“
Kol Aristotelis dirba su
savo jausmais ir prieštaringai juos slepia po stereotipais, tačiau laikosi Dantės
draugystės, tuo pat metu Dantė jau dirba su tuo, kaip jo homoseksualumą priims
tėvai. Visgi abiem veikėjams itin svarbus priėmimo šeimoje aspektas, kuris
garantuoja orumą, tad su viso kito pasaulio prieštaravimais ir priešiškumu,
turint tėvų palaikymą, galima anksčiau ar vėliau susidoroti, nes nesi vienas
pasaulyje. Žinote, knyga apie 1987-uosius, man regis, autorius rašydamas iš
brandžios savo perspektyvos šiek tiek koreguoja tam tikrus kriterijus,
idealizuoja komplikuotus sūnų ir tėvų santykius. Knygos pabaigoje Ariui
susivokti padeda ne kokios nors muštynės, o motinai įdėjus į rankas šalto alaus
ir pasikalbėjus apie tėvų plika akimi matomus jo draugystės su Dantės
požymius. Kitaip sakant, tėvai nudirba kalbėdamiesi sunkųjį Aristotelio darbą,
kai tuo tarpu tikrovėje dažniausiai tėvai nėra linkę priimti savo homoseksualių
vaikų tapatybės dalies ir tai visam gyvenimui komplikuoja jųjų santykius. Knyga,
sakyčiau, apie geresnę tikrovę ir variantą, galbūt pats autorius kažkada
norėjo, kad taip jam būtų nutikę 1987-aisiais, tad kaip romanas ši knyga iš
tikrųjų turi romantinio polėkio, šiokios tokios užuovėjos ir paguodos
skaitantiems homoseksualų tėvams ar patiems homoseksualams, lengviau kitiems empatiškai
suvokti gėjų ir lesbiečių santykius, kurie pagrįsti dažniausiai tais pačiais
draugystės, pasiaukojimo, pagarbos, orumo ir t. t. kriterijais kaip ir
heteroseksualių porų.
Kaip Aristotelis
sprendžia savęs priėmimo problemas? Ogi slėpdamas nuo savęs mintis, užsiimdamas
tuo, kad liktų mažiau laiko mintims ir savianalizei. „Man patinka turėti
pinigų ir neturėti per daug laiko savęs gailėti (p. 211).“ Jis kilnoja
svarmenis, bėgioja su Legse, skaito knygas, bando santykius su merginomis,
tačiau mintys vis sukasi apie Dantę.
Kita vertus, kitas romano
sluoksnis apie Aristotelio šeimos tragediją, susijusią su brolio įkalinimu,
slegia Arį visą knygos pasakojimą. Jam instinktyviai reikia išsiaiškinti brolio
bylą, tačiau ne bet kokiu būdu, o atsivėrimu, t. y., kad užsisklendę ir
ignoruojantys tėvai patys prabiltų ir nuimtų, sugriautų tą atsivėrusią tylos ir
tuštumos atitvarą. Visoje šioje istorijoje aidi ir politinė JAV šalies problema:
ką reiškia būti etniniu meksikiečiu JAV-ose, kai tavo odos spalva daug tamsesnė
už įprasto meksikiečio? Būti ir gyventi kaip žmogus invazinėje kultūroje,
kurioje jautiesi antrarūšis kaip, beje, ir homoseksualas heteronormatyvioje
visuomenėje.
Visgi knyga nepaprastai
skaidri. Žinau, kad yra sukurtas pagal jį ir kino filmas (rež. Aitch Alberto,
2022). Romanas puikiai ir greitai skaitosi, nes jame mažai aprašymo, daug
dialogų ir pokalbių, kuriuose autorius gana literatūriškai konstruoja humorą. Man
knyga pasirodė kinematografiška, lyg kokie kino ar
serialo apmatai, kurie slyste slysta skaitytojui, tad knyga, nors ir apie
sudėtingus jaunuolių pasaulius, paslaptis, kurie glūdi ne žvaigždėse, o jų
pačių jausmų suvokime ir priėmime, tačiau primena populiariojo pop romano
stilistiką, kur dinamika ir veiksmai schematiškai nuspėjami ir tikslingai bei
tvarkingai apibrėžti. Nepaisant to, labai smagiai praleidau laiką skaitydamas,
buvau įtrauktas, susitapatinęs ir vėlei mėgavausi populiariąja literatūra, tad
patį kūrinį vertinu palankiai, nors, mano akims, ji gal reikalingesnė buvo
prieš 20 metų, tačiau šiandien galima kompensuoti ir šitaip: skaityti be jokio
amžiaus cenzūravimo ir išankstinių žanrinių ar teminių nusistatymų.
Jūsų Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą