Krasznahorkai László:
Élete és irodalmi pályafutása
Krasznahorkai László 1954. január 5-én született a
délkelet-magyarországi Gyulán. Középosztálybeli családban nőtt fel: édesapja,
Krasznahorkai György jogász volt, édesanyja, Pálinkás Júlia pedig
társadalombiztosítási ügyintéző. Bár családja zsidó származású volt, az apa ezt
a tényt eltitkolta, és csak László tizenegy éves korában fedte fel. Tizenéves
korában, 1972-ben fejezte be az Erkel Ferenc Gimnáziumot, ahol latin nyelvi
tanulmányokra szakosodott.
Kezdetben jogi pályát választott, 1973-ban a József
Attila Tudományegyetemen (ma Szegedi Tudományegyetem) kezdte meg tanulmányait,
majd 1976-ban átiratkozott a budapesti Eötvös Loránd Tudományegyetemre (ELTE),
ahol 1978-ig folytatta jogi tanulmányait. Később azonban érdeklődése a
bölcsészettudományok felé fordult, és 1978 és 1983 között az ELTE
Bölcsészettudományi Karán magyar nyelvet és irodalmat tanult, ahol diplomát
szerzett. Szakdolgozatát Márai Sándor író 1948-as kommunista hatalomátvétel
utáni emigrációjának tapasztalatairól és munkásságáról írta. Tanulmányai
befejezése után egy ideig szerkesztőként dolgozott, majd 1984-től szabadúszó
író lett.
Krasznahorkai maga árulta el, hogy az írás kezdete nem
egy politikai üzenethez kötődött. Debütáló regénye, a „Sátántangó” (1985) a
világ egy mélyebb szintjének felfedezésének vágyából született, nem pedig a
kommunista Magyarország vagy annak konkrét körülményeiből. Azt akarta
kideríteni, miért tűnik mindenki – beleértve őt magát is – olyan szomorúnak,
mint a Magyarországra hulló eső. Általában elmondható, hogy műveinek
inspirációs forrásai sokfélék – említette Kafkát, Jimi Hendrixet és a japán
Kiotó városát.
Életének és munkásságának kiemelkedő aspektusa a Tarr
Béla rendezővel való együttműködés – közösen hat filmet készítettek, köztük
Krasznahorkai regényének, a „Sátántangónak” adaptációját. Az író hangsúlyozza,
hogy soha nem volt szüksége irodalmi adaptációkra, és a könyv filmre vitele
feleslegesnek tűnt számára. Elismerte azonban, hogy Tarrnak „mániája” volt,
vagy vágya arra, hogy mindig az ő műveiből készítsen filmet, ezért
beleegyezett, hogy megpróbálja megérteni, miért tartja a rendező feltétlenül
szükségesnek az új filmet. Azt is megjegyezte, hogy a filmek „abszolút
könnyűek, könnyen érthetőek, túl lágyak”, és nincs erejük a gonosszal vagy a
brutalitással szemben.
Magyarország politikájáról az író elmondta, hogy
csalódást élt át. Bár a berlíni fal 1989-es leomlása változásokat kellett volna
hozzon, sajnálatát fejezte ki, hogy a világ Magyarországon „teljesen abnormális
és elviselhetetlen volt, és 1989 után normális, de még mindig elviselhetetlen
maradt”. Azt is kijelentette, hogy az elmúlt 25 évben (1989 óta) Magyarország
„a legcsúnyább arcát mutatja”. Bár regényei nem hordoznak közvetlen politikai
üzenetet, van bennük egy megérzés és vízió a nemzet stalinista korszak utáni
lelkével kapcsolatban, amely a jelenlegi magyar helyzetet is tükrözi.
Irodalomról és művészetről Krasznahorkai elmondta,
hogy a legnagyobb művészetnek Johann Sebastian Bach zenéjét tartja, amely
gyermekkorától kezdve része az életének. Ez a zene, mondta, megkérdőjelezi a
művészet határait, és gondolkodásra késztet arról, mi van azokon túl. Azt is
hangsúlyozta, hogy írási folyamata – a hosszú, megszakítás nélküli mondatok –
„fegyelmezett őrület”, amelyben igyekszik rögzíteni a karaktereinek helyzetét,
nem pedig a történetüket, felemelve valóságukat a miénk szintjére. Emellett azt
állította, hogy a szépségben fontos megragadni azt, ami áruló és
ellenállhatatlan. Úgy véli, a szeretet és más fontos élmények nem foglalhatók
össze rövid kifejezésekben, és a pont „Istenhez tartozik”.
Ami a magánéletét illeti, Krasznahorkai kétszer
nősült. Első felesége Pelyhe Anikó volt (elváltak), majd 1997-ben feleségül
vette Kopcsányi Dórát, sinológust és grafikusművészt, akivel Berlinben élt, de
a források szerint jelenleg Triesztben él. Három gyermeke van: Kata, Ágnes és
Panni. A szovjet blokk összeomlása után sokat utazott, járt Németországban,
Franciaországban, Spanyolországban, az USA-ban, Angliában, Hollandiában,
Olaszországban, Görögországban, Kínában és Japánban, de gyakran visszatér Magyarországra
és Németországba. Magyarországon egy ideig Szentlászló dombjain, elszigetelten
élt.
Krasznahorkai László irodalmi öröksége,
prózája és a Nobel-díj
október 9-én Krasznahorkai László magyar író nyerte el
a Nobel-díjat irodalomban „megkapó és vizionárius életművéért, amely az
apokaliptikus terror közepette megerősíti a művészet erejét”. Ez a díj
megerősítette státuszát, mint a kortárs világirodalom egyik legfontosabb
alakja, akit az amerikai kritikus, Susan Sontag „a modern apokalipszis
mesterének” nevezett. Krasznahorkai közel fél évszázadot felölelő munkássága
filozófiai mélységéért és egyedi stílusáért, a Kafkától Thomas Bernhardtig
terjedő közép-európai irodalmi hagyományért, az abszurdizmusért és a groteszk
túlzásért kapott elismerést.
Krasznahorkai irodalmi örökségét a kortárs irodalom
klasszikusaivá vált regényei alapozzák meg. Debütáló regénye, a „Sátántangó”
(1985), amelyből Tarr Béla rendező kultikus, 7,5 órás filmje készült, egy
pusztuló falusi közösség életét ábrázolja, tükrözve a magyar kollektív
gazdaságok valóságát a kommunizmus bukása előtt. A „Az ellenállás melankóliája”
(Az ellenállás melankóliája, 1989) című regénye nemzetközi elismerést hozott
számára: ez egy lázálomszerű allegória a rend törékenységéről és az autoritarizmus
felemelkedéséről egy kisvárosban, amelyet egy titokzatos cirkusz látogat meg.
További fontos művei közé tartozik a „Háború és háború” (Háború és háború,
1999) és a „Báró Wenckheim hazatér” (Báró Wenckheim hazatér, 2016).
Munkásságában a szigetelődés, a morális összeomlás, az egzisztenciális félelem
és az emberi szenvedés mélysége dominálnak, miközben a művészet általi
megváltást keresi a káosz és a veszteség közepette.
Krasznahorkai prózájának stílusa a névjegye és
irodalmi jelentőségének kulcsa. Írásmódját a rendkívül hosszú, kacskaringós és
hömpölygő mondatok jellemzik, amelyek néha egy egész oldalon vagy fejezeten
keresztül húzódnak, tükrözve az emberi tudat megszakítás nélküli áramlását és
az élmény könyörtelenségét. A Nobel-bizottság dicsérte „különleges mondatait,
amelyek hihetetlen hosszúságúak, és hangnemük ünnepélyesből őrültté,
kérdezgetőből komorrá változik”. Ez a stílus, Kafka egzisztenciális
szorongásának és Bernhard sötét szatírájának hatására, fojtogató,
klausztrófóbiás narratívát hoz létre, amely az olvasót az események
középpontjába vonja. A nyelv ebben a mesteri káoszban egyenértékű a leírt
valósággal.
A kommunista Magyarországon született Krasznahorkai
pályafutása elején szembesült cenzúrával és gyanúsítással – az 1970-es években
a titkosrendőrség elkobozta az útlevelét. Munkássága, amely a borúlátást és a
morális hanyatlást ábrázolja, nem illett a szankcionált rezsim optimizmusához.
A kortárs Magyarországon az író az Orbán Viktor autokratikus miniszterelnök
nyílt kritikusa. Bírálja a jelenlegi kormány politikáját, különösen az
Oroszország Ukrajna elleni inváziójával kapcsolatos álláspontját, „példátlan”
és „pszichiátriai esetnek” nevezve az ilyen semlegességet. Kritikai álláspontja
ellenére V. Orbán a Nobel-díj elnyerése után gyorsan gratulált az írónak a
Facebook-oldalán, „Magyarország büszkeségének” nevezve őt. Krasznahorkai
általánosan elismert, mint Magyarország legfontosabb élő szerzője, és
Nobel-díja elismeri a magyar irodalom globális hozzájárulását, még akkor is, ha
munkássága túllép a nemzeti korlátokon.

Komentarų nėra:
Rašyti komentarą