Sveiki, skaitytojai,
Vis dar prisimenu Klaipėdos Taško teatro smagiai
nuotaikingą spektaklį „Romeo ir Džuljeta“, tad ir šį rudenį ėmiau dairytis, ką
gero ir įdomaus dar galiu pamatyti patogiu sau laiku iš Taško teatro
pasirodymų. Šįkart mano dėmesį patraukė jaunos režisierės ir aktorės Livijos
Krivickaitės dokumentuotas tikrais įvykiais spektaklis „Namai“,
kurio premjera įvyko dar pernai – 2024 vasario 14 dieną.
Spektaklio genezę puikiausiai perteikia citata iš
15min.lt: „ <...> svarbų vaidmenį procese užimanti dramaturgė Karolina
Kuzborska-Urbonė, kuriai ir gimė idėja statyti šį spektaklį: ,,Kartą pataikiau
autobuse atsisėsti šalia moters, kuri labai atvirai pasidalino, kad ji nėra
sutikusi savo tėvų. Išgirdusi jos istoriją pagalvojau „rašysiu apie tai pjesę“
– apie idėjos gimimą dalijosi Karolina. Dramaturgė atliko 4 metus trunkantį
tyrimą, kurio metu kalbino virš 60 tėvų globos netekusių žmonių, lankėsi vaikų
globos namuose, stebėjo, vedė edukacijas.“
Nuo pat pradžių scenografija dvelkia labai rūsčiomis
ir tamsiomis spalvomis. Scenoje – ilgas juoda staltiese padengtas stalas, kuris
kartu primena ir gedulą, ir niūrų bendruomeniškumą – tai derybų, kompromisų
vieta; erdvė, apie kurią sukasi beglobių vaikų (Mantuko, Dovilės, Gintarės ir Justo)
gyvenimas, kuriuos prižiūri socialinė darbuotoja Rūta, pati kadaise užaugusi
panašiuose vaikų namuose, ir namų savininkė Alma, kurios vaidmenį atliko
kviestinė Klaipėdos dramos teatro aktorė Regina Šaltenytė. Aplinka primena
gedulą, tačiau šiems vaikams, kaip teigia veikėja Alma, sunkiausia yra čia
ateiti, o kitąkart – iš čia išeiti sulaukus pilnametystės. Sekdami vieno pagrindinio
veikėjo Justo istoriją, tą galų gale ir pamatome. Justas dramatiškai pamini
savo gimtadienį, jam sudedamos keptuvės, virdulys, lygintuvas, to, ko normaliam
žmogui savarankiškame gyvenime reikia, tačiau Justui šios dovanos ir
gimtadienis reiškia atsiskyrimą, bendruomenės, kuri atstoja šeimą, netekimą,
todėl jis elgiasi agresyviai, keikiasi, svaido dovanas, nepriima tikrovės, nes
ji pernelyg žiauri. Visas spektaklis ne tik dokumentuotas, bet labai aiškiai
remiasi pagrįstais beglobių vaikų psichologiniais momentais, kurie
charakterizuoja sugniuždytą ir atskirtą žmogų nuo tėvų.
Viena jautriausių spektaklių vietų, kai Alma,
pasisukusi į žiūrovus, pasakoja apie tai, kad šitiems vaikams tėvai (nusigėrę,
palikę juos likimo valioje ir kt.) yra šventi, apie juos negalima nieko blogo
sakyti ir netrukus tai iliustruojama sceniniais pavyzdžiais. Tai reprezentacinio,
šiek tiek paskaitą su analizės pavyzdžiais primenanti spektaklio struktūra,
kurioje viskas daugmaž reflektuojama Almos arba šalia įsikūrusios mažosios
scenos veikėjų, kurie pasakoja žiūrovams iš suaugusiųjų perspektyvos apie savo
kadaise patirtą gyvenimą vaikų namuose. Iš tikrųjų spektaklis „eina pakaitomis“:
pokalbių šou keičia mizanscenos ir etiudai iš vaikų namų ir taip sukuria gan
jautrų kalbėjimą apie socialinį pažeidžiamumą.
Nors spektaklis, anot režisierės, kviečia visų ieškoti
bendrų atsakymų, tačiau būtent analizės principas nepalieka jokių
interpretacijų. Pasirinktas, sakyčiau, saugiausias ir klasiškiausias spektaklio
variantas – supažindinti ir atskleisti. Tai nėra spektaklis, kuris provokuoja,
turi ką nors paslėpto ar kokią netikėtą strategiją, kurios nebūsite matę. Manau,
pati dokumentinė medžiaga įpareigojo atsisakyti triukų ir išlikti su autentiška
medžiaga pagarbiems ir jautriems.
Tad manau, spektaklis „Namai“ savo uždavinius
įgyvendino gerai, pats keliose vietose graudinausi, nes labai lengva
susitapatinti, įsijausti ir galų gale atjausti. Įdomūs ir gerai parašyti buvo
suaugusiųjų kalbėtojų dialogai ir monologai, išreikšti jau kaip suaugusių
žmonių, bet taikliai per manierą ir užuominas apie nesaugų ir neužtikrintą
socialinį gyvenimą (pavyzdžiui, vyrukas eidamas darbintis net nesugalvojo
pasirišti kaklaraiščio, nes niekada neaugo tokioje terpėje, kad šis atributas būtų
reikalingas), rodo, kad iš esmės vaikų namų patirtys yra gyvos tol, kol gyvas
žmogus, jos pasireiškia socialiniame ir asmeniniuose gyvenimuose. Didžiausias
atskaitos taškas, kaip ir Vandos Juknaitės eseistikoje „Išsiduosi. Balsu“ apie
darbą su beglobiais vaikais, tebėra ir šiame spektaklio prasmių audinyje –
orumas. Niekas iš beglobių nenori gailesčio, kad ir kokie jie bebūtų, kad ir
miegantys ant skudurų krūvos, jie visi, tie vaikai ir suaugę be tėvų, jie
labiausiai nepriima gailesčio, nes jiems tai atrodo, kad jie menkesni už kitus.
Paprasčiausiai savigarbos psichologija ir gynyba taip veikia.
Man patiko šio spektaklio jautrumas ir niuansuotas pagrįstas
psichologizmas, ne iš piršto laužtas, o matytas ir literatūroje bei
dokumentiniuose filmuose. Scenoje kaip sudarkytos vaikystės ir nutrūkusių vaikų
ir tėvų santykių simboliu tampa sudraskytas pliušinis meškinas, paprasta, bet
taikli vaikų dvasinės būsenos raiškos detalė, įsiterpusi į buitį ir į naktinius
košmarus, meškinas kaip paguoda ir kraugeriškas persekiotojas to, kas iš jų
buvo amžiams atimta.
Viena iš veikėjų (Rūta) puikiai iliustruoja savo
išpažintyje ir likusios visuomenės santykį ir požiūrį. Pavyzdžiui, „Išsipildymo
akcijos“ paviršutiniškumą ir grimasas, kurios tik reklamiškai visuomenei
pristato tariamą gerumą, o visas likusias 364 metuose dienų tenka nugyventi
pamirštam. Visų pasaulio problemų neišspręsi ir kiekvieno neišgelbėsi, tai
suvokia kiekvienas spektaklį žiūrintis žmogus, bet vis tiek jautriai pateiktas
esminis klausimas, kai Rūta pasako, kad ji nekalta, jog yra su tokia savo gyvenimiška
patirtimi, o ar mes prie viso to kaip nors prisidedame? Koks mūsų vaidmuo ir ką
jaučiame, kai 5 eurus pervedame „Išsipildymo akcijai“? Jaučiamės nuraminę kažką
savyje?
Jūsų Maištinga Siela

Komentarų nėra:
Rašyti komentarą