Sveiki,
teatro mėgėjai ir gerbėjai,
Klaipėdos
universitete, Menų fakultete, lapkričio 7 dieną vyko režisieriaus Valentino
Masalskio vadovaujamo Klaipėdos Jaunimo Teatro aktoriams spektaklio „Sudie,
idiotai!“ premjera. Nerašysiu išsamios recenzijos, tiesiog pakeverzosiu
pirminius grubius įspūdžius, kuriuos parsinešiau iš po premjeros. „Sudie,
Idiotai!“ Justo Tertelio pjesė jau įtraukta kaip kūrinys į geriausiųjų naujųjų
pjesių rinkinį, todėl „auksinė žuvelė“ ilgai nesnaudė ir ją pasigriebė V.
Masalskis.
Iš
tiesų nežinojau, ko tikėtis. Man asmeniškai Masalskio pavardė nei drebina
kinkų, nei šiaip koks autoritetas, tačiau pasiklausius režisūrą ir vaidybą
studijuojančių studentų, tai jie tiesiog leipsta dėl kiekvienos Masalskio
pastabos, toks autoritetas, supraskite, ir galbūt ne šiaip sau, pamaniau. Be
didesnių išankstinių nusistatymų leidausi į šį spektaklį visgi slapta lyg ir
tikėdamas nustebimo.
Pirmosios
10 minučių spektaklio pasirodė gan skurdokos. Minimali scenografija – kėdės ir
aktoriai, aišku, gražiai apžaista su šviesa, ką panaudoja kiekvienas
spektaklis. Viskas lyg ir puiku, bet truputį priminė etiudą, o ne spektaklį,
tačiau vėliau žiūrovas įklampinamas į pačios pjesės problematiką ir dialogus,
kuriuose vis bręsta didėjantis absurdas. Pjesė pasirodė „studentiška“, nors iš
jaunųjų aktorių gal ir nesitikėti, kad statys kokį nors „Vyšnių sodą“,
sudėtingas klasikines pjeses, statomas dažniau tas gyvenimas, kokį mato pats
jaunimas. „Sudie, idiotai!“ yra be jokios abejonės ta medžiaga, kuri
energetiškai ir genetiškai pagal laikmetį turėtų tikti jaunųjų aktorių scenai,
susikalbėti su jaunuoju žiūrovu – žmogaus agresijos genezės „detektyvas“, netekties
poveikis šiuolaikinei jaunuomenei, nuopuolio savotiškas (iš)teisinimas, na, ir,
žinoma, alkoholis, muštynės ir keiksmų tirada, be kurios tokios „jaunimo“
pjesės retai kada bepasijudina iš vietos. O kad žargono būta ne literatūrinio,
tai šunys matė, tačiau paralyžiuojanti keiksmų tirada, kuri, vėlgi, vienus
papiktino, nes vidutinio amžiaus damos apsimaukšlino storas striukes, užsidėjo
odines rankines ir per girto studento keiksnones be gailesčio iškepurnėjo iš
salės nė neslėpdamos potekstės – „suplojau
40 litų, kad pasižiūrėčiau, kaip degraduojantis jaunimas keikiasi? Na jau ne!“ Kad
ir kaip ten būtų, manęs gyvoji leksika, kuri yra neišgalvota, o iš gyvenimo gi
atnešta, netrikdė. Viskas lyg ir gerai, manau, atitinkama publikos dalis
tikėjosi „dūžtančių čekoviškų likimų“, o gavo porciją turkiško kebabo su
lietuviška grietine ir antros rūšies mėsos maltiniais.
Nepaisant
ir tų triukų, be kurių neretai neapseina šiuolaikiniai spektakliai, tai triukai
su intymumu ir vilionėmis, šiokiomis tokiomis nuogybėmis. Aišku, tai blogybe
nepavadinsi, tačiau mažai mane tai sudomino kaip žiūrovą, - gal pasiilgau
klasikinių pjesių? Aišku, gražūs aktoriai, patrauklūs trikotažuose, nesibodėjo
savo kūno ir tas akivaizdžiai matėsi. Aprėpus visumą, manding, į spektaklį įėjo
nemažai jau šiuolaikinių statomų pjesių besiformuojančių, o gal jau stačiai
esamų štampų, kurių prisižiūrėjau ir Šiaulių dramos teatro pastatytame
„Inertiškos dujos“, pastarasis paliko gan slogų įspūdį.
Nepaisant
visko, pats spektaklis vykęs ir buvo įdomus. Pati žmogaus identifikacijos
analizė ir paieškos, kurios veda per absurdo takelius, leido mėgautis vis
augančiais tardymo „malonumais“, o pagrindinis aktorius, kurio, deja, nežinau,
bet programoje parašyta, kad Paulius Pinigis, - žodžiu toks smulkutis su
nedžiūstančia burna, buvo „užsivedęs“ ir galgi neblogai Masalskio pamuštruotas.
Iš pradžių abejojau juo, tačiau augančios kulminacinės vietos neleido
suabejoti, kad aktorius „pakėlė“ spektaklį. Šaunuolis.
Minimalistinė
scenografija taip pat nesutrukdė išvystyti retrospektyvinį, sakyčiau,
dvisluoksnį pasakojimą, susidedantį iš tardymo ir čia pat kitoje rampos
šviesoje atgyjančiais prisiminimais. Kaip beveik iš nieko padaromi visai geri
erdvių ir laiko perėjimai – šis spektaklis puikus pavyzdys, kaip susitelkta į
pjesę, nesidangstant perdėtomis ir užgriozdintomis dekoracijomis. Kėdė čia kuo
puikiausiai tampa ir lova prostitutei, ir bažnyčios suolas, ir suolelis parke.
Labiausiai
patiko dvi scenos, kurios manyje sukėlė virptelėjimą. Tai klausimai vienuolėms
bažnyčioje ir, žinoma, mokytojo priekabiavimas prie Miglės, kuris buvo ne taip
jau ir gašliai surėdytas, kaip gali tikėtis panašaus plauko iškrypėliai. Čia
tikriausiai dėl mano paties požiūrio į šventumą – Dievą ir nekaltumą.
Kur
dingo Miglė? O kam tas atsakymas? Kam identifikuoti, jeigu reikėtų patiems save
surasti tarp tūkstančių kodų, šifrų ir skaičių. Surasti vieni kitus, kurie
kasdien dingsta nūdienos miestuose be žinios. Įdomių galima sukurpti
pasamprotavimų po spektaklio, ir tas yra gerai. Šiaip spektaklis tiko ir
patiko, įspūdingu jo nepavadinčiau, bet pamatyti buvo verta.
Jūsų
Maištinga Siela
mėgėjiška recenzijos iškamša,svarbu pačiam pomondravoti,čia tipo labai nusimanantis apie tiatrą,riboti papliurpimai su pretenzija į dėmesį
AtsakytiPanaikintiNa, taip, o ko tikėjotės? Profesionalios kritikos? Nusipirkite tada "Literatūrą ir meną". Nesuprantu, kad pilti delfio tipažo komentarus, jei pačioje pradžioje pasakau, jog tai net ne recenzija, o mano toks įspūdis po spektaklio. Tokių įspūdžiu apie spektaklius interneto plotmėje ir trūksta... Nusiraminkite. :)
PanaikintiMan tai labai patiko spektaklis. Jis natūralus ir nebijantis sudrebinti mūsų ,,patogios zonos''. Kaip visada V. Masalskis paliko daug klausimų, taip pat kas man patiko tai aktorių vaidybinis išsilaisvinimas, kiekvieno personažas buvo paliestas, atrodė tarsi priaugęs prie jų pačių. Apie pagrindinį aktorių net kalbos nėra. Tikrai šaunuolis. Aš džiaugiuosi, jog Klaipėda turi tokį šaunų jaunimo teatro kolektyvą ir puikų režisierių Masalskį!
AtsakytiPanaikinti