Sveiki,
Sunkiai įtikimą istoriją
bandė papasakoti suomių režisierius Dome Karukoski, sukūręs biografinę juostą „Tomas iš Suomijos“ (angl. Tom of Finland) (2017), kuris atstovauja
Suomijai kaip geriausias užsienio šalių filmas į „Oskarus“. Po slapyvardžiu „Tomas
iš Suomijos“ slepiasi realiai egzistavęs suomių menininkas Touko Valio
Laaksonen (1920-1991), kuris išgyvenęs Antrąjį pasaulinį karą savo menu paveikė
ne tik gėjų ir lesbiečių kultūrą, bet praktiškai buvo vienas iš novatorių
suformavusių LGBT įvaizdį pasaulyje – smarkiai fetišistinį ir atvirai
seksualinį.
Filme „Tomas iš Suomijos“
pasakojama nuo veikėjo dalyvavimo pasauliniame kare iki jo mirties 1991 metais.
Filmas momentalus ir sukurtas kruopščiai pagal holivudinę manierą, todėl ypač
tinka masinio kino žiūrovams. Ne viskas, kas tinka masėms yra pigu ir nyku, šis
filmas taip pat yra vienas iš išimčių. Suomija be galo didžiuojasi šiuo
menininku, net yra išleidusi pašto ženklų su autoriaus darbų fragmentais, kas Lietuvoje
tikriausiai būtų net gėda ir net uždrausta. Įsivaizduojate Lietuvą
reprezentuojantį pašto ženklą su fetišistine gėjų simbolika? Apsaugok Marijos
žemelės šventuosius, tačiau filmas visgi neaplenkė Lietuvos ir kino teatras „Pasaka“,
palaikydamas LGBT švietėjišką veiklą, filmą visgi parodė, sukviesdamas žinomus
LGBT narius ir juos palaikančią Vilniaus bohemą.
Grįžtant prie filmo,
galiu pasakyti, kad filmas nepatogus tik tiems, kurie save „stato“ į
mačistinius ar religinių dogmų stereotipinius rėmus, kurie nuo vaikystės žino,
kuo dera šlykštėtis, o kuo ne. Filme nemažai erotinių scenų, hipiškų ir LGBT
bendruomenei būdingų „palaidų“ gyvenimo būdo vazdinių, kurie gali jautrią
lietuvišką širdį daužyti į pasipiktinimo šipulius, tačiau filmas ne vien edukacinis
ir meninis kūrinys, liudijantis neįtikėtinai kažkada konservatyvią buvusią
Suomiją, kada už vakarojimą su vyrais galėjai gauti karcerio, bet byloja ir
apie engiamas plačiosios visuomenės seksualinių mažumų likimus, mažumas, gyvenančias savo
gyvenimą šiaip jau iš pirmo žvilgsnio sunormatyvintoje visuomenėje.
Fragmentas iš T. V. Laaksonen kūrybos LGBT tema.
Protingesnis ir
įžvalgesnis žiūrovas visoje šioje meno ir seksualinės revoliucijos įvairovės
kontekste pamatys žmonių, kurie negali sukurti heteroseksualios, vadinamosios „tradicinės
šeimos“ fiziškai, todėl savo nerealizuotą meilę jie nukreipė į kūną, į tokį
keistai palaidą gyvenimą, nes gi kažkur plačiosios visuomenės atstumtą save tenka
realizuoti. Kaip tai padaryti, jeigu ne per kūną, nes religinis pasaulis,
politika ir kas tik nori, šiuos LGBT žmones buvo atstūmę.
Filmas įtraukiantis, jame
nemažai siužetinės įtampos, tačiau kažin kokio stebuklo nesitikėkite,
režisūrinė išmonė kryptingai veikia biografinės reprezentacijos fronte nei
pasakojant iš gelmės apie Tomo asmenybę. Nepaisant visko, filmas man patiko ir
didaktinė reprezentacija nė kiek neerzino, o holivudinė maniera netgi padėjo „nueiti“
su herojumi nuo karo zonos iki karštų Kalifornijos krantų. Tiesą sakant,
nepamenu filmo (išskyrus kelis apie dizainerius), kurių menas būtų pastatęs ir
suformavęs ištisos visuomenės kultūrinį pagrindą ir padėjęs išreikšti seksualine
prasme šitaip atvirai.
Mano
įvertinimas: 8/10
Kritikų vidurkis: 54/100
IMDb: 7.2
Jūsų Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą