Elina Hirvonen „Kai baigiasi laikas“.
– Vilnius: Baltos lankos, 2018. – 232 p.
Sveiki,
skaitytojai,
Negaliu
būti nešališkas šiai knyga, nes pasiilgai skandinaviškos sukrečiančios grožinės
literatūros, tad griebiau suomių rašytojos Elina
Hirvonen (g. 1975) romaną Kai baigiasi laikas (suom. Kun aika loppuu), kuri gimtojoje šalyje
pelnė metų knygos apdovanojimą. Tiesą sakant, kiek nuvilia atskleista anotacijoje
pagrindinė šios knygos siužetinė korta – jaunuolis imasi ginklo ir nuo stogo
šaudo į žmones. Tokių incidentų Skandinavijoje išties nemažai, tad jau galima
iš pat pradžių nusiteikti, kad knyga bus slogi apie psichologines beprotiško
sumanymo sunaikinti aplinkinius priežastis ir pasekmes.
Kitą
vertus mes lietuviškai turime tokių knygų išsivertę. Viena iš populiariausių
tikriausiai būtų Lionel Shriver Pasikalbėkime
apie Keviną (ji, beje, irgi minima atgaliniame viršelyje), dar daugiau
turime įvairių ekranizacijų šia tema. Pirmosios kelios šovusios į galvą yra estų
filmas Klasė (2005) ir prancūzų Dramblys (2003), pastarasis net pelnęs
Auksinę palmės šakelę Kanų kino festivalyje. O ką jau sakyti apie
amerikietiškas įvairias filmų versijas, kada kerštaudamas moksleivis ima ir
įsiveržia į mokyklą su šaunamuoju ginklu. Nieko naujo, kadangi finalas visiems,
daugiau ar mažiau „prisilietusiems“ meno pasaulyje prie šios temos, yra labai
aiškus. Taigi belieka iš E. Hirvonen tikėtis vieno netikėto efekto, kuris
pateisintų skaitančiųjų lūkesčius: kaip ji tai padarys, kad išlaikytų
skaitytojo dėmesį?
Tiesą
sakant, Kai baigiasi laikas sukurtas
pagal fragmentinio romano kaliažo principą – nesinchroninis laikas, pasakojama
iš motinos, sesers bei pasakotojo perspektyvų, aprėpiant daugelį senų šeimos
problemų. Iš tikrųjų tokias istorijas, kurių finalas aiškus, labai patogu
pasakoti iš šeimos pozicijos, reprezentatyvi pozicija gana patogi, kadangi
daugelis skaitytojų žino klasikinės šeimos modelį ir to rato problemas, tad
tapatintis ir „pastatyti“ kaip šachmatų figūrą savo vaiką į kurio nors romano
veikėjo poziciją nėra sudėtinga, kadangi veikia tie patys asociacijos principai,
paveikiai emociškai manipuliuojant skaitytoju. Nepamirškime, kad dažnas
skaitytojas to ir tikisi!
Staiga
pagalvojau, ką panašaus skaičiau paskutiniu metu lietuvių literatūroje? Tai būtų
tikriausiai Lauros Sintijos Černiauskaitės romanas Šulinys, kuriame pasakojama istorija irgi iš įvairių laiko ir
veikėjų perspektyvų apie šulinin įmestą vaikelį – tema atliepianti lietuviškas
nūdienos realijas, manau, E. Hirvonen taip pat pasinaudoja suomiškomis
realijomis. Tikriausiai pavojus slypi ambicingam ir emocijų iš skaitytojų norinčiam
išspausti rašytojui nukrypti į žurnalistinius šiurpą keliančius tyrinėjimus,
statistinius duomenis, kas iš esmės romaną padarytų dokumentiškai žurnalistišką
– tokios knygos pirkėjų šluojamos iš lentynų, bet suomių rašytoja tiriamojo
rašymo nesivaiko ir kuria fiktyvią šeimos istoriją, pasiremdama tik bendrosiomis
tendencijos.
Elina Hirvonen
Knyga
išties gera ir tam yra keletas svarių priežasčių. Pirmoji tikriausiai ta, kad
skaitymas neapsunkęs, kadangi stilius nėra puošnus ar koks nors įmantrus –
skandinavai apskritai atsargiai kuria metafizinį ir metaforinį tekstą, jie
nuosaikiai laikosi kitų meniškumo principų. Jiems svarbiau istorijos vyksmo
gylis, personažo raida ir retai kada stabteli momentalumui pabrėžti (turiu
galvoje romano žanrą). Taigi kalba išgryninta, nedaugžodžiaujama sinonimais,
tačiau ji išlieka juslinga, atskleidžianti vidinius veikėjų charakterių subtilumus,
nors dera paminėti, kad kai kada tekste sužvilga itin paveikūs ir gražūs
palyginimai, pavyzdžiui, kaip antai mažojo Aslako širdelės tuksėjimo ritmas su
greitai skuodžiančiu kirstuku.
Kita
skaitymo malonumo priežastis yra emocinis pasakojimo lygmuo. Nors pasakojimo centro
subjektas yra užsisklendęs berniukas Aslakas, tačiau kur kas svarbiau yra
sesers Avos ir motinos Lauros pasakojimo tonas, kuris atskleidžia Aslako
gyvenimą. Motina, kuri, kaip ir daugelis motinų, abejojo savo motiniškumo
instinktais, neretai kalba tarsi naršydama po savo praeitį ir ieškodama
pateisinimo bei priežasties, ką ji kaip motina padarė ne taip, kad Aslakas tapo
tokiu. Užčiuopiami tamsūs šeimos santykiai – komplikuoti Lauros praeities
santykiai su motina, dėmesio stoka dukrai Avai bei neištikimybė Ėrikui. Visa tai
lengva kalbos maniera perteikiama kaip sudėtingas šeimos modelis, kurio
kontekste veriasi nuojauta, formuojanti Aslako sprendimo priežastis.
Tačiau
moralinis klausimas lieka paties skaitytojo paraštėse: ar galima apskritai ką
nors smerkti dėl tokio įvykio, netgi jeigu tai nutinka kasmet kur nors
Skandinavijoje ar JAV? Tai amžinas tėvų kaltės jausmas pasilikęs yrančioje
šeimoje, tų, kurie praranda tokiose situacijose artimuosius ir tų, kurie ieško
kaltųjų, nematydami rąsto savo akyse... Kaip gyventi likusį gyvenimą? Autorė sako,
kad tai neištrinama tol, kol gyvas žmogus, tad labai tiksliai logiškai parinkta
pasakojimo struktūra: Laura ir Ava tarsi gyvena dabartyje, tačiau viena koja
visada yra tame praeities ruože, bandančios atsakyti, ką jos padarė arba galėjo
padaryti kitaip. Tai savotiška nuolatinė mea
culpa, kaltės atpirkimo programa, kuri skaitytojui atveria sudėtingą šeimos
atsakomybės ir rūpesčio saitais grįstą ląstelės branduolį, tokį skaudų ir tokį nesusaistytą
jokiais dokumentais ir racionaliu protu, bet taip aiškiai atsakant į klausimą,
kas visus mus daro žmonėmis. Ir kas nutinka, kai likimo bomba šituos saitus
pažeidžia?
Kad
pasakojimas būtų dar aktualesnis ir įtaigesnis, autorė pasitelkia keletą
šalutinių pasakojimų temų. Viena iš jų vis labiau braunantis į grožinę
literatūrą yra klimato kaita bei pasaulį apjuosiančios įvairios teroristinės
organizacijos. Tai kartu istorija, kaip lengva paveikti jaunuolius įvairiomis
idėjomis, pavergti ir paversti savo asmenine armija. Tai panašu į sektantišką
veiklą, kur po gerosios vilties ir ketinimo šydu slepiasi didžiulės prarajos.
Autorė
šiuo kūriniu siunčia dar vieną globalią žinutę, kaip pasaulio įvykių sąranga
gali paveikti tik iš pažiūros lokalią, bet šiandien informacijos karų kontekste
trapią šeimos pusiausvyrą. Po Kai
baigiasi laikas romano, galimas daiktas, daugelis padarys išvadas, kad toks
kaip Aslakas gali rastis bet kur ir bet kada, netgi už jūsų daugiabučio sienos,
kur paslaptingai šypsosi patenkintas pernakt prie interneto palinkusio kaimyno veidas,
kuris žino ir tiki, kad gali savais būdais padaryti pasaulį geresnį.
Jūsų
Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą