Sveiki,
Retai
kada būna, kad žiūrėčiau filmą antrąkart, tačiau paskutiniuoju metu vis pagaunu
save nostalgiškai mąstant apie vieną ar kitą kino juostą, kuri anuomet padarė
didžiulį įspūdį. Galima sakyti, kad vengrų filmas „Kontrolė“ (kai kur
verčiama kaip „Kontrolieriai“) (vengr. Kontroll) (2003), matytas
kiek daugiau nei prieš 12 metų, vis grįždavo į mano vaizduotę kaip itin
paveikus filmas, kuris neturi savo siužetiniais vingiais analogiškų filmų, arba
man neteko nieko panašaus matyti.
Kaip
dažnai būna, kada kino maniako sąmonė ir atsiminimai tampa brangesni nei tas
momentas, kada vėl po daugel metų bandai patirti tą, ką anuomet patyrei –
nepavyks, žinoma, bet vis tiek bandai susigrąžinti tą įspūdį. Filme pasakojama
apie požeminį Budapešto metro pasaulį, kuriame galioja savitos taisyklės, o čia
viena pavojingiausių profesijų yra kontrolieriaus, kuris dažnai tampa
beviltiškai bejėgis prieš tą prastuomenę, kuri nesilaiko taisyklių... Ilgas ir
sunkus kontrolieriaus darbas, tikrinant keleivių bilietus ir gaudant
išsišokėlius zuikius, tampa ilgu mazochistinių profesiniu skausmo monologu,
nors dar prieš filmą režisierius įspėjo, kad realių Budapešto kontrolierių
darbo specifikos netapatintume su filmo medžiaga, kuri gerokai hiperbolizuota
ir paveikta fiktyvių impulsiškų scenarijaus autoriaus vaizduotės.
Tai
tamsus filmas, kuriame kaip niekada ir neišvystame natūralios dienos šviesos,
tai metro pasaulis, kuris praryja žiūrovą su savo mirksinčiomis lempų šviesomis
ir kitokiais gyvenimo dėsniais. Šalia nelengvo atsiskyrėlio benamio vyruko,
kuris bijo grįžti į šviesos pasaulį, vyksta ne tik sadistiškai makabriškas kontrolieriaus
darbas, bet ir metro prasidėję paslaptingi išpuoliai; slaptas užpuolikas
nustumia po bėgiais žmones. Netrunka filmas suktis apie šiuos paslaptingus
įvykius, kol galiausiai paslaptingasis žudikas priartėja prie pagrindinio
veikėjo... Filme esama puikių ir melancholiškų momentų, kurie šiaip jau pakankamai
dinamiškoje istorijoje, kurioje vyksta gaujų smurtas ir nelengvas požemio
gyvenimas, atrodo kaip lengva poezija – meškiuku persirengusi Bela išveda
galiausiai pagrindinį veikėją į šviesą, bet iki tol jam tenka įveikti žmogaus
protui sunkiai suvokiamas varžybas, bėgant nelygiais metro tuneliais ir
kovojant už savo gyvybę,..
Verta
žiūrėti filmą vien dėl tos režisieriui pavykusios išgauti fantastiškai niūrios
požemio gyvenimo atmosferos. Prieš dešimtmetį filmą prisimenu kaip itin labai
rimtą ir paveikų, po kurio dar ilgai sukosi kai kurie filmo siužetai, šiandien
jau matau ir vertinu filmą kiek kitaip. Visų pirma labiau į akis krito
komedijos žanro elementai, kaip iš esmės režisierius hiperbolizuodamas ciniškai
vertina tam tikrus metro gyvensenos elementus, žmonių bendravimą. O ir toji nekompetentinga
kontrolierių gauja labiau primena infantilius paauglius nei įprastinius
kontrolierius su suaugusiojo žmogaus sąmone. Žinoma, dėl to filmas tik atrodo
šarmingesnis, nes puikiai regime pas psichologą atėjusius kontrolierius ir
suvokiame, kodėl jie visi tokie „dundukai“, nes tai atskiras nusivylusiųjų
prieglobstis, nes joks sveiko proto žmogus tikriausiai nedirbs Budapešto metro...
Prieš
kelerius metus teko būti Budapešte ir keliauti metro traukiniu. Spėkit, ko
pirmiausia dairiausi patekęs į tą požemio pasaulį? Taip, žinoma, filme
užkonservuotų detalių. Deja, neradau.
Mano
įvertinimas: 9/10
Kritikų
vidurkis: 73/100
IMDb:7.7
Jūsų
Maištinga Siela
Filmas - didžiulė alegorija, priminė Minotauro labirintą, kur žmogus kovoja su savo demonais ir pagaliau laimi... 8 geras
AtsakytiPanaikinti