Sveiki,
Lenkų
režisierius Wojciech Smarzowski, nors ir vertinamas kontraversiškai, visgi
daugelis pripažįsta, jog tai vienas svarbiausių šiuolaikinio lenkų kino kūrėjo.
Mano paties pernai matytas naujausias jo darbas „Vestuvės“ (2021) tapo vienu
įsimintiniausiu provokuojančio kino reginiu, tad nusprendžiau pasižiūrėti ir
bene skandalingiausiai tarptautiniu mastu įvertintą filmą „Voluinė“ (lenk.
Wolyn) (2016), kuris mus nukelia į Antrojo pasaulinio karo išvakares,
Voluinės kraštą, kurio pavadinimu šiuo metu laikoma Ukrainos šiaurės vakarų
žemė, besiribojanti su Baltarusija ir, žinoma, pačia Lenkija. Tuo metu tose
žemėse gyveno lenkai, ukrainiečiai ir žydai.
Sunku
pasakyti, nesu istorikas, kiek šis filmas išėjo novelė, o kiek istoriniais
faktais grįsta istorija ir kokiomis proporcijomis kino kūrėjai visa tai sulydė.
Istorija prasideda didžiulėmis kaimo vestuvėmis, ištekinama Zosės vyriausioji
sesuo, tačiau šios vestuvės kaip ir dažnai būdavo, yra labiau iš susitarimo
reikalo, tačiau jaunoji lenkaitė ištekinama už ukrainiečio. Tada vestuvėse
šėlioja ir lenkai, ir ukrainiečiai, nors savo konfesijų bažnyčiose aiškiai
girdi, kad vieni kitiems yra priešai. Galiausiai tą pačią vestuvių naktį tėvas
praktiškai daug vyresniam našliui pažada ir jaunėlę geltonkasę Zosę, kuri
įsimylėjusi visiškai kitą bernelį. Viskas ir primintų aistrų kupiną serialą ar kokio
Mariaus Katiliškio romano „Miškais ateina ruduo“ dramatizmą, bet prasideda
Antrasis pasaulinis karas.
Tiesa,
filmo pradžioje vaizduojamos laukinės vestuvės šiurpina savo brutaliais
papročiais, kurie nei labai pagoniški, nei labai krikščioniški: mėtomi degantys
javų pėdai, nukertama jaunosios kasa su kirviu į durų slenkstį, jaunoji plakama
su naščiais ir visur skamba hipnotizuojančios raudos. Aiški vyrų galios ir
moters bedalios paskirstymo segregacija, kuri išsluoksniuoja tradicinę XX
amžiaus provincialią lenkų šeimą. Kitą vertus, šios tradicijos tokios kraupios,
kad antrojoje filmo dalyje jos veidrodiškai atsikartos, kai girti ukrainiečiai
kirviais ims skersti vietos lenkus ir viskas panašės net ne į Helovyną, o į tų
tradicijų pačią baisiausią kolektyvinės reikšmės versiją, todėl šis filmas
savitai leidžia įvertinti tai, kas laikoma lyg ir vertybe, bet iš tikrųjų
tautoje įgalina smurtinę kultūrą...
Visgi
filmas išplėtotas keliomis siužetinėmis atkarpomis. Pirmoji pusė skirta vargšės
Zoselės gyvenimui, kai vyras išeina ir grįžtą tą patį rudenį, užslinkus Antrajam
pasauliniam karui. Tai iš esmės šiek tiek primena Žemaitės „Marti“: jos
nepripažįsta vaikai iš pirmosios santuokos, o uošvienei negali įtikti. Visgi
Maciejus parsiranda ir jau manosi karo pašonėje galės sukurti su jaunąja
žmonele naują gyvenimą, bet užslenka Raudonosios armijos kariai ir jie pradeda
trėmimus, į kuriuos dramatiškai patenka pats Maciejus. Čia labai panašiai kaip
ir Lietuvoje, kol okupacija nepakeičia kita okupacija ir vokiečiai neatmuša
rusų ir nepradeda Lenkijoje areštuoti žydų. Praktiškai per penkmetį Zoselei
tenka išgyventi daugybę politinių pokiečių ir ant rankų supti mažąjį.
Klysčiau,
sakydamas, kad filmas vien tik apie Antrąjį pasaulinį karą, kuriame likimus
lemia arba naciai, arba komunistai – visa tai tėra tik istorinis kontekstas. Filmas
galiausiai susitelkia į Voluinyje netrukus, atrodo, pačiais baisiausiais
laikais, kada nieko baisiau nebegali būti, dar vienoms skerdynėmės, kurias
rengia ne rusai, ne vokiečiai, o ukrainiečiai. Atrodo, kad iš visų pusių vyksta
karas ir dvi tautos, kurios turėtų iš esmės padėti viena kitai, tampa dar
didesnėmis priešėmis. Ukrainiečiai labai tikisi ir nori atkurti savo
nepriklausomą Ukrainos valstybę, todėl apsiginklavę šautuvais, kirviais,
šakėmis jie ima skersti vietos lenkus. Dar gražiau: šias skerdynes pamasina
religinių konfesijų atstovai, kurie didžiulio karo sūkuryje ne tik neieško tikėjime
atramos, bet akivaizdžiai dėl galios ir konkurencijos politizuoja per mišias. O
žmonėms tiek tereikia, apsvaigę nuo nacionalizmo, „teisingojo“ Dievo, kraujo
troškimo ir keršto jie išsiruošia degindami sodybas ir žiauriai žudydami vietos
kaimiečius (vaizdų, patikėkite, filme ne pačių maloniausių!).
Nedetalizuosiu
Zosės padėties, bet jai kartais dėl grožio, kartais dėl to, kad kažkas kaime buvo
įsižiūrėję, nuolat pavyksta išvengti mirties, tačiau karo vaizdai ir netektys
absoliučiai palaužia jaunos mamos psichiką. Tiesą sakant, šis filmas uždraustas
Ukrainoje, nes joje ukrainiečiai vaizduojami kaip skerdikai. Tai labai įdomu
šių dienų kontekste, kai ukrainiečiai yra laikomi putinizmo kempine
Europai ir negatyviai kalbėti apie šią tautą, kaip ir istorijos raidos kontekste,
reiškia išduoti europietiškas vertybes ir palaikyti agresorę (nesakykite,
atsiranda ir dabar pas mus svieto lygintojų, kurie mėgsta pabaksnoti). Ir nors
negalime lyginti skirtingų laikotarpių įvykių, tačiau tam tikrus aspektus,
tendencijas, kurios skatina ir skatino tokius tarptautinius smurto protrūkius diskusijų
diskursą vystyti galima. Labai šiame filme reikšmingas nacionalizmo aspektas t.
y. nuskriaustos tautos, kuri jaučiasi pažeminta prieš kitą tautą, atsakas. Kaip
„pasikelti“ sau savivertę, jeigu nepademonstruojant brutalią jėgą? Manipuliuoti
karo ir teisingumo idėjomis, religiniais skirtumais bei pažeisti kito
savigarbą, kurstyti yra vienas iš tų klasikinių nacionalizmo jėgų, įtraukiant
mases į kovą.
Visgi
dažnoje „Voluinės“ scenoje veikėjams išsprūsdavo, jog ukrainiečių ir lenkų nesutarimai
nėra vien tik nesutarimai, o visgi būta ir daug bičiulystės (pastaroji karo
kontekste viešojoje tos tikrovės erdvėje pateikiama kaip gėdinga išdavystė), nes
šios giminės ir ištisos šeimos jau prasimaišiusios tiek turtais, tiek krauju,
todėl dažni jau turėjo sukūrę skirtingas tiek konfesijų, tiek genetines mišrias
šeimas. Didžiausias filme pavyzdys – kaimo pirmininkas, dviveidis palaižūnas,
kuris sugebėjo po bet kokia okupantų vėliava prisitaikyti, o pabaigoje tapo dar
ir skerdiku. Pasiduoti jėgai, kad išgyventum, nesvetimos ir mūsų lietuvių,
pavyzdžiui, žiaurios stribų istorijos, apie kurias, sakyčiau, būtų galima
sukurti ne vieną įtaigų filmą, vaizduojant, kaip politinė galios sistema pajungia
žmogų tarnauti agresoriams ir paverčia žmones Orwelio „Gyvulių ūkio“ veikėjais.
„Voluinė“
iš esmės atsako į klausimą, kodėl taip įvyko, kas įvyko. Kai žmogus silpnas
kultūriškai, ideologiškai, yra kurstomas iš visų pusių ir varomas kaip avis į „teisingą
gardą“ ir jam įduodamas ginklas, nereikia laukti, kada nacionalizmo patina
apsinešusios „didvyriškos“ akys ir iliuzijos suteiktas perdėtas pasitikėjimas
duos paspirties pralieti kraują. Ir tuo krauju mėgautis kaip pergale.
Mano įvertinimas: 10/10
IMDb: 7.6
Jūsų Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą