Sveiki,
Teko
išeiti su šypsena iš Klaipėdos dramos teatro, kuriame mačiau režisierės Agata
Duda-Gracz pastatytą įspūdingą dviejų valandų trukmės spektaklį „Tarp
Lenos kojų, arba „Švenčiausiosios Mergelės Marijos mirtis“ pagal Mikelandželą
Karavadžą“. Kitaip sakant, apie garsų italų baroko laikotarpio dailininką
Michelangelo Caravaggio (1571-1610), kuris nugyveno audringą ir intriguojantį
gyventoją, tokį, kokį nugyveno ir kiti žymūs renesanso ar baroko dailininkai,
kurių biografijos apipintos legendomis.
Tiesą
sakant, prieš keletą mėnesių perskaičiau meksikiečių rašytojo Alvaro Enrigue
romaną „Staigi mirtis“, kuriame autorius vaizduoja Karavadžą žaidžiantį tenisą,
pastarasis mačas išprovokuos žmogžudystę ir nulems vieno geriausio ir
įdomiausio to meto dailininko pabėgimą iš miesto. Visgi rašytojas visiškai kitokiais
rakursais perteikia Karavadžo temperamentą (beje, rekomenduoju paskaityti, nes
labai įdomiai ir išmoningai parašyta knyga). Režisierė, aišku, remiasi visiškai
kitais šaltiniais. Scenoje perteikia Karavadžą (aktorius skusta galva, kuris
neatitinka absoliučiai klasikinio dailininko italo, pastarasis dažniausiai
vaizduojamas vešliomis juodomis garbanomis), bet ne esmė, visgi įspūdingiausia
šio spektaklio dalis – ekspresija ir gebėjimas pasakojant biografinius
Karavadžo štrichus perteikti stacionariai jo sukurtus pačius garsiausius
paveikslus.
Dailininkas
ne tiek jau daug paliko paveikslų, tačiau įėjo į istoriją kaip juodos ir baltos
šviesos kontrasto paveiksluose naudotoju, todėl jo didelė dalis paveikslų,
žinoma, nutapytų religinėmis temomis, nes užsakovai buvo bažnyčia, tad darbai primena
ekspresyvius nušvytimo momentus tam tikrose kančios, euforijos, misterijos,
apsireiškimo ar žudymo scenose. Galimas daiktas, kad Karavadžas sukūrė ir krikščioniškų
šventųjų štampus, ir pirmiausia pagalvoję, kaip galėjo atrodyti šventieji, mes
esame veikiami Karavadžo klasikos.
Grįžtant
prie įspūdingo spektaklio, kuris gan sunkokai, tikriausiai, žiūrėtųsi tiems,
kurie apie Karavadžą nieko nežino. Todėl labai rekomenduoju atlikti prieš spektaklį
savo namų darbus, paguglinti esminę informaciją apie dailininką, pasižiūrėti jo
dailės paveikslų, patyrinėti jo dailės darbų temas, raišką, nes po to daug ką
atpažinsite spektaklyje ir suprasite scenografijos esmę: dailininko bandymas
tapti genialiu ir pripažintu dailininku, kokie buvo pirmtakai iš renesanso,
Karavadžą veda į bohemijos pasaulį. Spektaklyje vaizduojama jo liguista meilė prostitutei
Lenai, kuri tampa jo įkvėpimo šaltiniu tapant Šv. Mergelę Mariją. Kitą vertus,
režisierė tą kontrastą labai ekspresyviai išnaudoja, nors pats Karavadžas buvo,
sakyčiau, labiau homoseksualas, nevengė vyriškos erotikos, kuri įkvėpė tapyti
šventuosius vyrus.
Keletas Karavadžo paveikslų reprodukcijų religinėmis temomis, kurias galite pamatyti šiame spektaklyje.
Spektaklis
skirtas N-18, aktoriai drąsiai kai kuriose scenose vaidina absoliučiai nuogi,
manieringai imituoja savo homoerotiška maniera renesanso ir baroko dailės minkštą
ir nenatūralią pozą dailėje. Iš esmės tai veikia pačiame spektaklyje ir kaip
parodija, ir kaip ironija, iš kitos pusės deklaruoja to meto dailės kanonus. Kontrastų,
kurie kuria ironiją, esama ir daugiau, pavyzdžiui, išjuokiamas veidmainiškas
katalikų bažnyčios kardinolų pasaulis, popiežius vaizduojamas kaip šuns galva,
apsupta gudrių ir įtakingų patarėjų, pilkųjų kardinolų, pastarieji lankosi
viešnamiuose ir po pasidulkinimo duoda išrišimą savo nuodėmingosioms.
Karavadžas kaip tikras dailininkas visada priklausė to meto bohemiškam
skurdžiam luomui, tad įdomu, kad geriausios jo paveikslų idėjos kilo ne spoksant
Da Vinčio darbus, o kokios smuklės kertėje. Scenoje svarbi prieblanda,
apšvietimas, kuris imituoja Karavadžo paveikslų spalvas, tamsa slepia išvirkusią
ir dažnai viešai pozuojama katalikų netikrą vertybių pozą, todėl visas
spektaklis pulsuoja šventųjų ir lengvabūdžių orgijomis, kurios iš esmės yra
beveik tapačios, tik vieni turi galią ir turtus, o kiti yra priversti išgyventi
mekendami avimis.
Man
įspūdingiausiai perteiktas spektaklio finalas, kuriame Karavadžo teismas
sutampa su genialumo savotišku suvokimu ir pripažinimu. Jo galvoje gimę
modeliai, paveikslo fragmentai, paveikti renesanso ir antikos pozų, tampa ir jo
teisėjas, ir jo sąžinės gynėjais. Spektaklį lydį nuolat ekspresyvi muzika, kuri
paryškina pulsuojančias orgijas ir tamsų dramatizmą, beje, nustebau, kad šis
garso takelis yra išleistas vinilo pavidalu ir galima įsigyti už 25 eurus.
Prieš eidamas į spektaklį nieko pernelyg nesitikėjau, tačiau likau maloniai
nustebintas, ne kartą pravėriau burną nuo perteikto paveikslų misterijos.
Intelektualu, ekspresyvu, meniška.
Mano
įvertinimas: 9/10
Jūsų Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą