Sveiki,
Tiesą sakant, nesu
didelis lietuviško kino entuziastas ir dažniausiai vieną kitą juostą pasižiūriu
tik dėl to, kad žinočiau, kas dedasi mūsų kino padangėje ir turėčiau šiokios
tokios medžiagos darbe, kuri būtų naudinga. Vienas iš tokių pasirinkimų tapo
Giedriaus Tamoševičiaus ir Vytauto V. Landsbergio režisuotas filmas „Poetas“
(2022), kuris, sakyčiau, pačiu laiku po lentelių ir paminklų griūties Vilniuje
pasirodė ir leido kiek kitaip pasižiūrėti į sovietmečio kolaboravusius
menininkus.
Nėra ko čia slėpti,
filmas remiasi garsaus sovietmečio literato Kosto Kubilinsko biografija, mat
šis, norėdamas išsilaikyti meno pasaulyje ir užsitikrinti ateitį, kad jo kūryba
būtų leidžiama, kolaboravo su saugumiečiais ir teikė tam tikrą informaciją apie
lietuvių partizanus. Tiesą sakant, nesu išmanantis K. Kubilinsko biografiją,
nežinau, kaip ir kas tiksliai ten buvo, kiek „Poete“ yra autentiškai tikslių
niuansų, bet filmas, kaip suprantu, sudurstytas ne tik iš tikro rašytojo
realijų, bet ir kitų analogiškų pasakojimų.
Nesistengsiu atpasakoti
siužeto, jis gana tiksliai perteiktas trumpose anotacijose. Visgi bendras filmo
vaizdinys gana toks edukacinio pobūdžio. Galbūt dėl to, kad mano pati nuostata
žiūrint buvo iš edukacinių paskatų, tačiau filmą vertinu labiau kaip mokomąją
medžiagą. Jau ne vienoje recenzijoje ir apžvalgoje paminėta, kad filmas
netradicinis lietuviško kino lauke tuo, kad mes pagaliau nusimetėme herojaus
kaukę ir pagrindinis veikėjas yra savotiškas antiherojus. Jis iš vienos pusės
jautrus menininkas, turintis ne tik kūrybinių ambicijų, bet ir ateities kūrimo
planų su mažo miestelio mokyklos bibliotekininke Jule. Pastaroji yra ryšininkė
ir palaiko miške partizanų judėjimą. Kostas, slaptas užverbuotas agentas ilgą
laiką filme atrodo nuoširdžiai atgailaujantis ir perėjęs į lietuvių pusę,
tačiau saugumiečiai galiausiai jį vis tiek prispaudžia.
Filme keliami moraliniai
klausimai apie asmens išdavystę tiek žmonių, tiek pačios Lietuvos atžvilgiu.
Kostas renkasi pagal aplinkybes, patirdamas didelį smurtą ir spaudimą, kas jam
svarbiausia, nors, tiesą sakant, abejonių aktoriaus Donato Želvio kuriamame
personaže irgi netrūksta. Toji pasirinkimo intriga išlieka iki filmo pabaigos
ir ji vaizduoja toli gražu ne pačius maloniausius mūsų istorijos veikėjų
pasirinkimus. Visumoje filmo perteikta gili sovietizacija, plaunamų smegenų, parsidavėlių
ir integruotų skundikų Lietuva tarp tų atsidavėlių kovotojų, tad sistemos
laikmečio atmosfera šiame filme, sakyčiau, atkurta įtikinamai ir pavykusiai.
Neturiu priekaištų ir dėl vaidybos, ypač pagirčiau Donatą Želvį, tačiau
visumoje filmas kažin koks panoraminis. Pasirinkta antiherojinė pozicija yra
geriau nei sukalti filmai mūsų didvyriams, nes tai kelia daugiau mąstymo ir
atvirų visuomeniškų klausimų, tačiau nepasakyčiau, kad man filmas koks ypatingas
ar sukrečiantis. Tai visgi tvarkingas, iš vadovėlio perteiktas pasakojimas be
didesnės avantiūros ar režisūrinių bei siužetinių sprendimų, todėl atrodo, jog
filmo kūrėjai visgi apgalvojo, jog kūrinys turėtų išlikti masiniu ir lengvai
žiūrimu reikalu – žodžiu, neduok Dieve, per sunkus ar nepakeliamas.
Mano įvertinimas: 7/10
IMDb: 7.3
Jūsų Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą