Królowa Pióra z Litwy:
Kristina Sabaliauskaitė i jej „Cesarzowa Piotra” podbijają Polskę
Kristina Sabaliauskaitė to nazwisko, które w polskim
świecie literackim przestaje być już tylko odległym echem zza wschodniej
granicy. Litewska doktor historii sztuki i pisarka, znana wcześniej polskim
czytelnikom z monumentalnej sagi „Silva Rerum”, powraca z nowym, równie
ambitnym dziełem. Jej dylogia, w Polsce wydana jako „Cesarzowa Piotra” (tłum.
Eliza Deszczyńska, Wydawnictwo Literackie), natychmiast po premierze wzbudziła
ogromne zainteresowanie i – co najważniejsze – niemal jednogłośnie pozytywne reakcje
zarówno krytyków, jak i czytelników. To literackie wydarzenie, które zmusza do
rewizji podręcznikowej historii.
Nowa odsłona „Kopciuszka XVIII wieku”
Powieść „Cesarzowa Piotra” burzy mity o Katarzynie I,
pierwszej cesarzowej Rosji. Autorka zabiera nas w podróż do maja 1727 roku, do
Carskiego Sioła, gdzie na łożu śmierci Marta Skowrońska-Katarzyna przeżywa
ostatnie 24 godziny swojego życia. Książka, podzielona na 24 rozdziały-godziny,
staje się intymną, gorzką spowiedzią kobiety, która przeszła drogę od sieroty,
służącej, a nawet – jak niektórzy sugerują – wojennej niewolnicy o
litewsko-polskich korzeniach, do władczyni imperium. To her story, opowiedziana
z perspektywy umierającego ciała, która jest diametralnie inna od narracji
historyków pisanych przez mężczyzn.
Brutalny realizm kontra historyczna baśń
Recenzenci i krytycy są zafascynowani odwagą i
bezkompromisowością Sabaliauskaitė. Portal Historykon.pl podkreśla, że zamiast
„baśni o Kopciuszku” dostajemy „opowieść o kobiecie, która musiała przetrwać w
brutalnym świecie”, a powieść „wybrzmiewa mocno” w dobie dyskusji o prawach
kobiet i przemocy. Chwalony jest fizjologiczny, brutalny, ale jednocześnie
poetycki język, który wiernie oddaje surową codzienność XVIII-wiecznego dworu
carskiego. Krytycy zwracają uwagę na naturalistyczne opisy brudu, chorób, przemocy,
a nawet uzależnienia alkoholowego i psychologicznego, które mogą być dla
niektórych czytelników przytłaczające, ale są kluczowe dla realizmu epoki.
Empatia i mistrzostwo narracji
Autorka, doktor historii sztuki, w wywiadach dla
polskiej prasy (m.in. Polska Agencja Prasowa) podkreślała, że jej celem było
„oddać głos” kobiecie wymazywanej z historii i pozwolić jej opowiedzieć o swoim
życiu. Krytycy docenili to podejście. Powieść Sabaliauskaitė to nie tylko
historia, ale także głęboka analiza psychologiczna. Katarzyna I zostaje ukazana
jako postać wielowymiarowa: zarówno ofiara, jak i polityczny gracz obdarzony
wielką inteligencją emocjonalną, kameleon adaptujący się do potwornej rzeczywistości.
To zderzenie się kultur i mentalności Wschodu i Zachodu w „toksycznym
małżeństwie” Piotra I i Marty-Katarzyny jest, zdaniem recenzentów, szczególnie
aktualnym i przejmującym tematem.
Fenomen czytelniczy i „literacka uczta”
Reakcja polskich czytelników jest równie
entuzjastyczna. Już po pierwszej fali sprzedaży książka stała się bestsellerem,
a w sieci zaroiło się od wysokich ocen i komentarzy. W serwisach typu
Lubimyczytac.pl czytelnicy przyznają, że książka to „prawdziwe literackie
doświadczenie – intensywne, bolesne i niezwykle satysfakcjonujące”. Porównania
do „twardego narkotyku – niemożliwego do odstawienia” (cyt. za Gerardem
Collardem) tylko potwierdzają, jak wciągająca jest narracja. Czytelnicy chwalą
unikalną konstrukcję (24 godziny = 24 rozdziały), która sprawia, że „czytelnik
niemal czuje ciężar osuwającego się w chorobie ciała”. To lektura dla tych,
którzy nie szukają „lekkiej bajki”, ale wolą „trudne pytania od łatwych
morałów”.
Podsumowując, „Cesarzowa Piotra” to w Polsce nie tylko
historyczna powieść, ale głęboki, mroczny portret kobiecej walki o przetrwanie
i władzę, który rezonuje ze współczesnymi problemami. Kristina Sabaliauskaitė,
litewska autorka, z łatwością umacnia swoją pozycję wśród czołowych pisarzy
historycznych w Europie Środkowej, a jej dzieło jest uznawane za „literacką
ucztę z domieszką goryczy” – po prostu lekturę obowiązkową. Z niecierpliwością
wyczekujemy polskiego wydania drugiego tomu dylogii!
Maištinga Siela

Komentarų nėra:
Rašyti komentarą