Bitė Vilimaitė.
„Užpustytas traukinys“. – Vilnius: Lietuvos rašytojų sąjungos leidykla, 1996.
Sveiki, skaitytojai,
Tikriausiai tol, kol
gyvuos lietuvių grožinė literatūra, gyvuos ir novelės žanras. Jos populiarumas
per paskutiniuosius 50 metų nevienodas – klestėjimas 7-8 dešimtmetyje, vėliau
probėgšmais žybtelėdavo su kokiu nors reikšmingo autoriaus debiutu ar meniškai
vertinga knyga. Šiandien novelės žanras „išgyvena“ ne pačius geriausius laikus,
tačiau vis dažniau atsigręžiame į šio žanro meistrus, todėl nesuklysiu
sakydamas, kad be Juozo Apučio, Broniaus Radzevičiaus meistrystės Bitė
Vilimaitė yra viena reikšmingiausių šio žanro novatoriškų kūrėjų.
Neseniai 2014 metais
autorė paliko šį gyvenimą ir paskutiniuoju gyvenimo dešimtmečiu beveik
nepasirodydavo jos kūrinių, tačiau dėl 2003 metais pelnyta Nacionalinės
kultūros ir meno premijos už rinkinį Papartynų
saulė iki šiol jos pavardė linksniuojama tiek mokyklinėse programose, tiek
universitete, studijuojant literatūrologiją.
Užpustytas
traukinys – tipinis Bitės Vilimaitės kūrybą charakterizuojantis
novelių rinkinys. Paprastai B. Vilimaitės novelės apibūdinamos kaip itin
trumpos „novelytės“, kone fragmentiniai vaizdeliai, kurie vaizduoja trapų
moters gyvenimą, jos vienatvę ir buitį. Tokių novelių yra ir rinkinyje Užpustytas traukinys, tačiau teigti, kad
visas rinkinys – vien apie moterų pasaulį būtų netikslinga. Į rinkinį sudėtos
35 novelės pasakoja gana skirtingas temas, bent taip būtų galima įvardyti, kai
įpusėjama skaityti rinkinį, tačiau perskaičius viską, galiausiai tampa aišku,
kad daugiau ar mažiau B. Vilimaitės novelių struktūra ir ritmas ima kartotis,
todėl sunku įsiminti atskirus kūrinius, veikiau lengviau nusakyti visus
pasakojimus kaip vientisą novelių rinkinį.
Šios knygos novelių
pasaulis atspindi Sovietinio pasaulio griūties metus – ryškus socialiai
neteisingo pasaulio vaizdavimas, dažniausiai – daugiabučių rajonai, kuriuose
slypi tik iš pirmo žvilgsnio nieko neypatingi veikėjai. Novelių „svoris“
jaučiamas veikėjų likimuose, tarpusavių santykių situacijose ir, žinoma, jų
ribotose ir sunkią realybę charakterizuojančiose profesinėse pareigose. Nors B.
Vilimaitė politiškai nesistengia kritikuoti sistemos, tačiau akivaizdu, kad
veikėjų likimai „mindomi iš viršaus“ ir dauguma pilkų, niūrių, piktų žmonių
charakterius kuria, rodos, ne jų prigimtis, o nužmoginanti brutali socialinė
kultūra, kuri stumia žmogų laužyti teisingo ir idilinio pasaulio vaizdinį. Iš esmės
toji kultūra susijusi ne vien su Sovietų sąjungos paskutiniuoju dešimtmečiu,
bet ir su pirmaisiais Nepriklausomos Lietuvos metais, kada griuvus imperijai
mūsų tautos socialinis pasaulis susvyravo ir pirmieji penkeri metai itin
smarkiai luošino žmonių likimus. Apie šį laikotarpį, tarpusavio žmonių
santykius ir akivaizdų „meilės badą“ kūrė B. Vilimaitės kūrybai gimininga Vanda
Juknaitė knygose Stiklo šalis bei Išsiduosi. Balsu.
B. Vilimaitės dėmesys
socialinei aplinkai nėra vienintelė svarbi tema. Daug temų susieta su lietuvių
tautos tremtimi – reikšminga tautos atmintimi. Novelė Užpustytas traukinys (kaip ir rinkinio pavadinimas) stengiasi pasakyti,
kad tremties atmintis žmoguje niekur nedingta ir analogiškai atsikartoja kasdienybėje.
Senukas traukinyje lieka su vaiku, tačiau kažkur jo atminties tremtyje jis yra
kitame traukinyje, kuris paleidžia tremtinius į Sibirą. Tokių paradoksalių aliuzijų
į skaudžią okupacijos patirtį novelių galima rasti ir daugiau.
Jau minėtas trapus moters
pasaulis taip pat labai svarbus. Moteris motina, moteris žmona, studentė,
kaimynė ir t. t. Daug įvairių tapatybių, tačiau akivaizdu, kad novelėse
vaizduojamos moterys turi sunkią egzistencinę naštą – pareiga išmaitinti
vaikus, išgyventi, mylėti gyvenimą. Tai toli gražu neprimena populiariosios literatūros
moterų charakterių, moterų, kurias kamuoja banalios santykių ir nemeilės
problemos, B. Vilimaitės moterys prislėgtos, jos tyliai kenčia šio pasaulio
naštą ir vienatvę, laiko save iš paskutiniųjų, o kartais ir neatlaiko.
Dar vienas svarbus
kūrinių leitmotyvas – mirtis. Mirties paženklinimu prasideda ir novelių
rinkinys, kada moterys susirenka į Onos laidotuves ir apmąsto pagarbą jas
išauginusiai moterį. „Prisilietimas“ prie mirties novelėse kartojasi nuolat,
tačiau „priėjimas“ vis kitaip subtilus. Kartais atrodo, kad autorė apžiūrinėja
savo moteriškomis rankomis mirties reiškinį iš įvairiausių žiūros taškų kaip
kokį sniego rutulį. Subtilios užuominos, aliuzijos į Biblijinius pasakojimus,
lakoniškumas, dėmesys įvykio fragmentui kuria lyrinės novelės žanrą, o tai
viena iš modernios novelės žanrų ypatybių.
Ne siužetas Užpustytas traukinys novelėse yra
svarbiausia, bet žmogaus likimas, padiktuotas realybės impulso. Neretai skaitant
atrodo, kad B. Vilimaitė skaitė ir regėjo pernelyg daug negatyvios kriminalinių
istorijų, nes dauguma novelių, kad ir kaip jautriai ir subtiliai parašytos, jų
situacijos itin niūros, skaitytos žiniasklaidoje – apie žmogžudystes,
padegimus, prievartavimą, vagystes ir t. t. Rodos, kitaip negalėjo ir būti, nes
novelės rašytos ypatingu Lietuvai laikotarpiu, kai politinės ir socialinės
permainos keičia žmonių vertybių sistemą, o kartais destruktyviai griaunamąja
jėga – naikinant žmogų dvasiškai iš vidaus.
Nepaisant niūrių
realistinių temų, rinkinyje galima aptikti ir simbolinių novelių, kurias vaizdiniais
būtų galima lyginti netgi pasakomis, pvz., novelė Pelytė, kurioje pasakojama kone metaforomis apie tėvo ir dukters
santykius. O štai novelė Stebuklų nebūna
pasibaigia kone kaip Kafkos Metamorfozėje
– realybę pranoksta sapnų ir fantazijų pasaulis.
Norėtųsi apibendrinti B.
Vilimaitės Užpustytą traukinį keliais
sakiniais: tai savitas rinkinys ir savitos novelės, kurios turi aiškią
lakonišką loginę struktūrą, aiškų aktualijų lauką, kuris akivaizdžiai susijęs
ne vien su mūsų istorine tautos atmintimi, bet turi subtiliai sukrečiančios
egzistencinės jėgos. Meniškai vertinga, įdomi ir unikali knyga, kuri turėtų
patenkinti subtilų ir išrankų skaitytoją, kuris iš literatūros tikisi ne vien
istorijos ir patrauklių nuotaikų asortimentą, bet ir intuityvių teksto
struktūrų – ypač ritmo, egzistencinių pajautų, aktualumo ir tai, kas būdinga
geroms novelėms – prasmių vibracijos skaitytojo galvoje, perskaičius paskutinį
sakinį.
Jūsų Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą