Sveiki, brangūs
skaitytojai,
„Pagalvojo apie Inesą,
nuolat kartojančią, kad turėti kentukį reiškė atidaryti savo namų duris nepažįstamajam,
ir pirmą kartą išsigando tykančio pavojaus (p. 187).“
Nedaug užsienio autorių,
kurie rašo rimtąją literatūrą, galėtų pasigirti, kad jų verčiama literatūra
Lietuvoje „prigyja“ ir tampa laukiama skaitytojų. Trečioji garsios argentinietės,
rašančios ispaniškai ir gyvenančios Vokietijoje, rašytojos Samantos
Schweblin (g. 1978) knyga Stiklo akys (ispan. Kentukis)
pasirodė neilgai trukus, kai šioji vėl, kaip ir ankstesnės autorės knygos, buvo
įtraukta į The 2020 International Booker Prize ilgąjį sąrašą. Jau spėjau
pamėgti ir anksčiau leidyklos Sofoklis lietuviškai išleistas šios autorės
knygas: apsakymą Prieraišumo laisvė (2018) ir novelių-apsakymų rinkinį Burna
pilna paukščių (2019). Naujausią romaną į lietuvių kalbą išvertė Augustė
Čebelytė-Matulevičienė.
Naujausias lietuviškai „prakalbintas“
autorės romanas tikriausiai turėjo vadintis Kentukis, tačiau leidykla pamanė,
kad pavadinimas pernelyg nieko nesako skaitytojams, juolab kad ankstesni
kūriniai turėjo itin spalvingus pavadinimus, todėl tikriausiai buvo nuspręsta
kūrinį pavadinti Stiklo akys.
Naujausiame romane
Samanta Schweblin pasakoja išgalvotą istoriją apie žmones, kurie lengvai į savo
privačius gyvenimus įsileidžia naujausias technologijas, tampa maniakiškai nuo
jų priklausomi ir pasiduoda jų valdomi. Kentukis – naujas ir smarkiai knygos vaizduojamame
pasaulyje populiarėjantis žaislas-augintinis, į kurį integruota vaizdo kamera,
kuri siunčia vaizdą slaptam, žaislo turėtojui nežinomam šeimininkui, pastarasis
laisvomis valandomis stebi privatų gyvenimą. Kentukių būna visokiausių,
dažniausiai jie kokie nors žvėreliai (kurmiai, pandos, varnos, pelėdos,
drakonai...) ir yra apie 30 centimetrų. Skaitant galima įsivaizduoti kažką
panašaus į pokemonus, kuriais reikia rūpintis. Prisiminiau ir savo vaikystę,
kada mama nupirko smarkiai azijiečių išpopuliarintą elektroninį viščiukų
žaidimą, mažytį elektroninį rankinį prietaisą su keliais mygtukais, kai
turėdavai rūpintis mažame ekrane valdomu savo augintiniu. Žinoma, jo populiarumas
greitai nuslūgo, kaip ir kitų masinių dėl mados ir užgaidų į apyvartą
išleidžiamų prietaisų. Paskutiniu metu, prisimenu, kaip vaikai, paaugliai ir
suaugusieji visur landžiojo po krūmus ir išmaniaisiais telefonais gaudė
virtualius pokemonus. Pasaulyje žaidimas buvo toks populiarus, kad neišvengta
mirčių, tačiau net ir jo populiarumas pasibaigė praėjus vos vieneriems metams.
Žodžiu, ne iš piršto
laužti autorės išgalvoti kentukiai iš esmės atspindi greitai į rinką išmetamų
ir tuoj pat išgraibstomų žaidybinių idėjų produktus. Šįkart įdomu tai, kad
kentukiai yra trapūs, pakraunami, smarkiai priklausomi nuo jį įsigijusių žmonių
atsakomybės ir nuo to, kas per savo namų kompiuterius stebi privatų gyvenimą. Kentukio
stebėtojas beveik negali susikalbėti su savo šeimininku, gali tik stebėti ir
dažnai ne pačius doriausius veiksmus. Ilgą laiką skaitydamas galvojau, ar kas
nors realiai pirktų tokius kentukius, kai virtualus pasaulis iš esmės daug
įdomesnis, kai bet kada gali bendrauti anonimiškai per įvairiausias
programėles? Visgi mes jau persisotinę internetu, kai tuoj pat susekami IP
adresai, o asmenį galime patikrinti socialiniame tinklapyje. Štai kentukis
žmonės siūlo absoliutų anonimiškumą, tam tikra prasme, baugią paslaptį, nes
tave stebintis žmogus gali būti visai kitoje planetos pusėje, net nekalbėti
tavo kalba.
Būtent nežinomumas, kam
iš tikrųjų leidi stebėti (ir iš dalies ką stebėti) svetimoms akimis savo
gyvenimą yra esminis šio žaidimo adrenalinas. Knyga prasideda itin pikantiškai:
kambaryje aplink kentukį sutūpusios paauglės svetimoms akimis demonstruoja savo
krūtis, net nežinodamos, ar jas mato senolis, ar koks iškrypėlis, o gal koks
kitas paauglys. Galiausiai kentukis kaip dvasių lentoje išvedžioja raidėmis bauginantį
grasinimą, jeigu jos neperves jam 400 dolerių, jis paviešins šių „nuotykių“
įrašą. Merginos išsigąsta ir čia istorija nutrūksta pačioje įdomiausioje
vietoje, palikdama skaitytoją bauginančioje nežinomybėje. Toji nežinomybė ir
pavojus tvyro visoje knygoje.
Knygos struktūra susideda
tarsi koliažas iš skirtingų nutrūkstančių ir vėl sugrįžtančių istorijų. Visos jos
išmoningai sumaišytos ir pasakoja skirtingas istorijas ir nutikimus,
susijusiais su kentukiais. Graikijoje esanti Alina draugauja su menininku
Svenu, tačiau ji sadistiškai kankina kentukį ir laisvalaikiu nuobodžiauja. Pensininkė
Emilija iš Peru stebi jaunosios Evos iš Vokietijos privatų seksualinį gyvenimą
ir apmąsto savo sūnaus gyvenimą. Lukas prižiūri savo sūnų Enzą, kai psichologė
pataria santykiams įtvirtinant įsigyti kentukį, tačiau kentukis, pasirodo, reikalingas
ne tiek sūnui, kiek pačiam vyrui, išgyvenančiam potrauminį laikotarpį dėl
skyrybų. Kroatijoje, Zagrebe, vyrukas įkuria nelegalų kentukių valdymo verslą, kurio
metu jis per kentukį išsiaiškina mergaitės pagrobimo istoriją Venesueloje...
Šios visos istorijos
papasakotos be itin gilios poetinės kalbos, bet labai taiklios ir racionalios,
kitaip sakant, autorės sintaksė labai paprasta, tačiau S. Schweblin yra
kontekstų, idėjų ir atmosferinės literatūros kūrėja. Šiame romane, kaip ir Prieraišumo
laisvėje, nuolat tvyro įtampa, kuri neįvardijama, bet aiškiai suvokiama
skaitytojo. Atrodo, kad visų veikėjų laukia
liūdnas pasakojimo galas, o moralas tik iš pirmo žvilgsnio būsiąs pernelyg
primityvus: atsargiau su technologijomis, kurios taip arti mūsų asmeninių
intymių gyvenimų. Galbūt šiandien, mums patiems nežinant, esame stebimi. Skaitant
knygą vis pagalvoji, kad kažkas tikrai žino, kur tu gyveni, su kuo gyveni, sistema
žino, kur tu dirbi, kiek dabar pinigų tavo banko sąskaitoje, nes tu perki
internetu, susimoki mokesčius, flirtuoji ir kalbiesi su kitais vartotojais. Tavo
gyvenimas yra technologijų kontroliuojamas nuo A iki Z, visai kaip šių knygoje
vaizduojamų veikėjų.
„Žmonės mokėdavo pinigus,
kad kas nors gyvas maldautų jų žvilgsnių ir kiaurą dieną sekiotų it šuo (p
121).“ Visgi autorė kelia ir kitus bauginančius
egzistencinius dabarties klausimus. Kodėl mes linkę būti stebimi ir kodėl taip
lengvai bei patikliai įsileidžiame technologijas? Knygoje vaizduojami kentukiai
per savo kameras stebi visus tavo judesius, žino slaptažodžius, banko sąskaitos
numerius ir netgi gali lemti savo gyvybę: „Žurnalistė iš Umbertidės valstybinės
ligoninės fone pasakojo apie senutę, kuriai jos kentukis pelėda išgelbėjo
gyvybę, sugebėjęs iškviesti greitąją pagalbą, kai šeimininkei sustojo širdis. Norėdama
atsidėkoti, moteris susižinojo gelbėtojo banko sąskaitą ir pervedė ten dešimt
tūkstančių eurų (p.131)“. Antrąkart ištikus šiai nelaimei, kentukis jau
nebedarė nieko, nes senolės sąskaita buvo tuščia... Jis tą žinojo.
Knygoje išryškėja ne
viena priežastis, kodėl kentukiai įsileidžiami į gyvenimą. Vieniems tai gyvenimo
nuobodulio prablaškymas, kitiems tai yra psichoterapijos dalis, dar kitiems – adrenalino
trūkumas, sekso žaislas, prievaizdas vaikų auklėjimui ir t. t. Visgi išryškėja
aiški idėja, kad kol žmonės gyvena vienatvėje, jiems reikia kažkuo užsiimti,
todėl privatūs gyvenimai ir leidimas jame būti anoniminėms stiklinėms akims bei
jį vertinti, yra tam tikras pabėgimas nuo socialinės atskirties ir savų
problemų. Kentukis – labai paprastas, jo nereikia vedžioti, kastruoti, maitinti
ėdalu, jį užtenka tik pakrauti. Tokį kiekvienas įsigytų, ypač šiais metais, kur
gyvename atskirties pasaulyje, kur pandemijos metu esame kaip niekad atskirti
nuo realaus žmogiškojo ryšio. Kentukis – tai, kas įsispraudžia tarp dviejų
žmonių ir leidžia vaizduotės galia užpildyti tuos sutrūkinėjusius ryšius,
leisti sau įsiteikti, kad pro tas stiklines akis stebi būtent tas žmogus, kuris
tave puikiai mato ir supranta geriau, nei sutuoktinis, uošvė, vaikai,
darbdaviai. Iliuzijos fokusas, kuris bauginančiai skverbiasi į pasaulį dar
labiau atskirdamas žmones vieną nuo kito – apie tai naujausioji išradingosios
ir puikiosios S. Schweblin knyga.
Jūsų Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą