Karolis
Klimas. „Mokytojas. Kaip aš išmokiau juos skaityti knygas, mąstyti ir maištauti“
– Vilnius: Balto, 2023. – p. 210.
Sveiki, mieli
skaitytojai,
„Mokytojas yra
prostitutė, nejaugi dar nesupratai? Vienam prasižergi, antram atsiklaupi,
trečiam išsirieti... Gimnazijoje padaro per visus galus, – žodžių į vatą
nevyniojo Aldona. – Bėk iš mokyklos kol nevėlu! (p. 153).“
Neatsitiktinai pradžioje
apžvalgos pasirinkau šią citatą, nes įveikiau neseniai Lietuvoje tikrai
pastebėtą autofikcijos persunktą dokumentuotą ir literatūriškai stilizuotą Karolio
Klimo (g. 1991) knygą Mokytojas. Kaip
aš išmokiau juos skaityti knygas, mąstyti ir maištauti,
kurią išleido leidykla Balto. Neslėpsiu didelio skepticizmo, kai ėmiausi
skaityti šią knygą. Jaunas mokytojas, kuris knygos paantraštėje ambicingai giriasi,
kaip išmokė mokinius mąstyti, viso labo pradirbo trejus metus ir neištvėręs,
kaip neretai atsitinka jauniems pradedantiesiems pedagogams, metė darbą ir
pripažino, jog perdegė. Ką gali mus pamokyti ar mums pasakyti dar vienas į
viešą areną išėjęs buvęs pedagogas apie tai, kaip mokyti ir dėstyti, kai pats
negali padirbti mokykloje? Beje, nemaža pedagogų teoretikų, kurie dirba
visokiose NŠA įstaigose ir ministerijose, pabėgo iš mokyklos, nes tiesiog
nebeištvėrė ir tą jie deklaruoja būsimiems savo pedagogikos studentams kaip
neva pagirtiną reikalą: žiūrėkite, mes irgi buvome mokykloje, žinome, su kuo
turėsite reikalą, tad pakalbėkime... Tačiau tikrovė tarp studijų utopijos ir
praktikos yra kaip ilga kelionė nuo Marso iki Merkurijaus, temperatūra ir
sąlygos drastiškai keičiasi ir tai K. Klimo knygoje akivaizdžiai atskleista.
Neslėpsiu, kad iš pradžių
pirmuosius 50 puslapių skaičiau raukydamasis ir purtydamasis, nes turėjau tam
tikrą nusistatymą prieš šią knygą, tačiau ją užbaigiau pakeitęs nuomonę. Visų pirma,
knyga tik apeliuoja į tikrovę, akivaizdu, kad autorius manipuliuoja savo patirtimi
visgi konstruodamas literatūrą, o ne konkretų patirčių dienoraštį, todėl
daugelis veikėjų, kaip pat autorius teigia, yra eskiziniai. Į mokyklą jaunasis
pedagogas įžengia, kaip ir pridera jauniems, labai ambicingai nusiteikęs,
netrūksta vaidybinio polėkio moderniai ir kitaip dėstyti vyresniųjų
klasių mokiniams. Pasakojimo pradžioje netrūksta naivumo, netgi tam tikro sau
misijos vykdytojo etiketės prisiskyrimo. „Man labai trūko [turi galvoje,
kai pats buvo mokinys] gairių, ką skaityti, ką žiūrėti, kaip atskirti
didžiausią išliekamąją vertę turinčius kūrinius, todėl ne visada pataikydavau. Užtat
dabar, tapęs mokytoju, įgijau galios apsaugoti nuo klaidų kone šimtą paauglių
(p. 19).“ Taigi neslepiama, jog autorius tikrai tinkamai sutvarkys upės
tėkmės vagą, tik vėliau, tampa aišku, jog norint padaryti pokytį reikia brangiai
sumokėti savo asmenine kaina.
Apie pasiruošimo pamokai
kainą ir provokacijas pamokoje autorius atskleidžia ir tą juodadarbio mokytojo
kasdienybę, kuri dažnai nėra matoma nei mokiniams, nei kitoje viešojoje
erdvėje. „Tie, kurie sako, kad mokytojų darbo diena trumpesnė ir jie turi
daugiau laisvo laiko, nusipelno atskiros vietos pragare. Taip, pamokos
baigdavosi popiet, apie trečią valandą. Tačiau tai nereiškia, kad po to
galėdavau lyg niekur nieko bimbinėti po miestą ir nieko neveikti. Per kokį
pusvalandį pėsčiomis grįždavau namo, tada greitai pasigamindavau ko nors
užkąsti, o pavargęs iš nuovargio valandėlei smigdavau priešais televizorių. Apie
penktą valandą pradėdavau ruoštis kitos dienos pamokoms ir baigdavau trečią ketvirtą
ryto, dirbdamas be jokių didesnių pertraukų (p. 35-36).“ Turint galvoje,
kad mokytojas turėjo tik vienuoliktokus, o ką kalbėti, jeigu pirmaisiais metais
būtų visos skirtingos klasės? „Tikėjausi, kad rasiu laiko susitikti su
keliais bičiuliais, tačiau dešimt dienų kone visai nepakilau nuo darbo stalo, o
jėgų ar noro pasižmonėti, atvirai sakant, ir nebuvo (p. 62).“ Nieko nuostabaus,
jaunas žmogus pedagogas už grašius ne tik vargsta, bet ir neturi laiko
susikurti santykių, šeimos, pagalvoti apie įsikrovimą, kad ir kultūriniais
klausimais, pamatyti spektaklį ar kokias kitas naujoves atnešti į mokyklą, susitikti
dažniau su dukra, nes patys suprantate kodėl, todėl natūralu, kad perdegama
labai greitai ir neretai iš idiliškų paskatų būti geram ir išmokyti visus
vienodai.
Autorius nors save pateikia
kaip donkichotišką idilišką mokytoją, jis sukuria šmaikščios mokytojos
mentorės Aldonos projekciją, kuri atstovauja seno sukirpimo pedagogams, kurie jau
žino, kad norint išsilaikyti, nereikia ardytis ir daryti cirko. Aldona dažnai
Karoliui skeptiškai perteikia senesniosios kartos požiūrį, kuris labiau
suprantamas, nes toks požiūris tausoja asmeninę sveikatą. Tarp asmeninės
patirties netrukus knygoje išryškėja ir mokyklos pedagogikos bei visos švietimo
sistemos spragos, pavyzdžiui, tėvų skundai Švietimo skyriuje, net nepasikalbėjus
su mokytoju apie reikalą, netgi pačių mokinių grasinimai fiziškai susidoroti už
tai, kad mokytojas parašė vienetą ir jokio mokyklos užnugario ar saugiklių,
tarsi pedagogas paliktas kapanotis vienui vienas, kaip, tiesa, dažniausiai ir
būna. „Peršasi vienintelė išvada: mūsų šalyje bet kas gali surasti pretekstą
apkartinti mokytojui, net ir niekio nenusikaltusiam, gyvenimą (p. 156).“ Arba
„praspirti“ metų pabaigoje vienetukininkus, kad nereikėtų terliotis su
pataisomis, nes tokia įprasta praktika, norint nors kiek save patausoti. Jaunajam
mokytojui tai atrodo ydinga ir nesuprantama, nes jis dar idealistas, tačiau
būtent tas noras padaryti pokytį ir nulėmė perdegimą.
Visgi knyga ne vien
demaskuoja ar iš paraščių ištraukia sistemines problemas, knygoje nemažai
sveiko optimizmo. Autorius labai didžiuojasi savo sukurtu Privalomu
neprivalomų knygų sąrašu, kuris pateikiamas šios knygos pabaigoje. Tiesa,
dėl kai kurių knygų labai suabejočiau dėl skirstymo pagal pažangos lygmenis,
bet tai tik autoriaus siūloma galimybė. Knygoje pateikiama vertinimo sistema ir
kaip ji veikė visiškai skirtingų gebėjimų mokinius, nors, tiesa, pats autorius
viename interviu prisipažino, kad pats ne visas knygas yra skaitęs ir tai šiek
tiek stebina, nes taisyti turinio atsakymus tikriausiai yra gana sudėtingas
reikalas. Visgi paminėti penki šimtukai po dviejų mokymosi metų davė savo, tad
kyla klausimas, ar tie programiniai kūriniai ir jų autoriai iš tikrųjų būtų
davę tokį patį rezultatą, o gal literatūra, įkvėpta mokytojo entuziazmo iš
tikrųjų įskiepija kiek kitokio kritinio mąstymo galimybę, kuri pasitarnauja jau
ir programiniams kūriniams? Atrodo, autorius būtent tą ir stengėsi anuomet
daryti: „Kas savaitę reikėdavo sukurpti nedidelį trijų šimtų žodelių tekstą
reflektuojant savo gyvenimą. Kaip rašė Vytautas Mačernis: „Kodėl pasaulis ir
žmogus, ir visa tai?“ Ši užduotis sulaukė didelio susidomėjimo, nei būčiau
galėjęs tikėtis (p.140).“
Autorius persmelktas
mokyklinio maišto chuliganizmo. Atrodo, kad per kūrinius mokinius stengiasi
perteikti galimybę apmąstyti save ir pasaulį, įvertinti laisvės ir sisteminius
dalykus, atrodo, kad kai kurie mokiniai to ir pasiekė. Tas maištas, sakyčiau,
atsispindi ir šios knygos rašymo stilistikoje, kuri nėra pedagogiškai
taisyklinga, manau, tai pasirinkta strategiškai perteikti pedagoginį maištą,
pavyzdžiui, slaviškas vertas nevynioti žodžių į vatą, arba: „Gal tikrai
būsiu pasiųstas ant trijų raidžių? (p. 49). Tokio jaunatviško slengo
knygoje nemažai. Stebina, kad kiek inertišką pedagogo darbų tėkmę autorius
bando tarsi užsklandėlėmis užkaišioti savo mokyklinių ir studijų metų
erotiniais ir alkoholio vakarėlių pasakojimais tarsi deklaruodamas savo
nepriklausomybę nuo Aldonos kartos pedagogų. Žinoma, šie intarpai nė kiek
nežeidžia, bet jie vietomis man pasirodė pernelyg dirbtiniai ir reikalaujantys
atskiros knygos.
Knygos pabaiga, nepaisant,
kad autorius išėjo po trijų metų mokytojavimo iš mokyklos, pripažino, kad
altruistiška veikla, aukojant asmeninį gyvenimą, yra per didelė kaina, o
paskutinieji metai tapo ankstesnių veiklų kartotės, nuteikia optimistiškai. Apskritai
knyga Mokytojas netapo ironiškos ir tulžingos švietimo sistemos knyga,
priešingai – rastas balansas tarp džiaugsmų ir nuovargio, tarp sunkių akimirkų
ir netikėtų pergalių. Kas jau pavyko autoriui, tai tikrai sukurti atmosferiškai
subalansuotą knygą, kurioje būtų visko labai margo, kitaip sakant taip, koks ir
yra sudėtingai neprognozuojamas pedagogo darbas.
P.
S. Knygą reikia perskaityti visiems, kurie kuria švietimo sistemą,
paskaičiuoja, kiek pedagogas turi uždirbti t. y., pradedant visais esamais ir
būsimais ministrais, jų patarėjams ir baigiant visais NŠA darbuotojais.
Jūsų Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą