Sveiki,
Neseniai
teko dar pernai Klaipėdos dramos teatre paruoštą režisieriaus Jono Vaitkaus spektaklį „Kas prieš mus“. Pjesės autorius –
garsiausias šiuo metu Klaipėdos dramaturgas Gintaras Grajauskas.
Istorija
pasakoja apie realiai kažkada egzistavusią trumpą valstybę, kurią bandė valdyti
menininkai prie Viduržemio jūros, Kroatijoje (Fiumė miestas). Iš tikrųjų labai
gera pjesė ir medžiaga didingam spektakliui, kuris neapsiriboja asmeninėmis
smulkiomis problemomis, o trokšta apčiuopti realaus pasaulio vaizdinį,
dažniausiai absurdišką troškimą aprėpti ir pakeisti pasaulį pagal savo matymą. Iš
tikrųjų šis spektaklis apie didingą troškimą, kuris pavirsta nieku, nes
pritrūksta kompetencijų valdyti savo tautą racionalumu ir logika.
Senosios
Italijos ilgesys, noras gręžtis į Dantę, į muziką, okupuoto miesto naujasis
diktatorius skendi savo paties iliuzijose ir labiau rūpinasi menu nei valdymo
politika, vyro uniformos spalva, nei ištekliais ir iždu. Iš esmės spektaklyje
vaizduojama amžina priešprieša: menas, kultūra prieš politiką ir griežtą
racionalumą, valdingumas prieš estetiką ir meno laisvumą. Nesunku šio
spektaklio priešpriešas priskirti nūdienai, kai į politiką nukanka menininkai
(prisiminkime Valinsko partiją) ir tai buvo jų drugelių skrydis į liepsnas.
Dabar Ukraina turi aktorių prezidentą, nesunku įspėti, kad nieko gero iš to
nebus. Kitą vertus, kodėl menininkai iš esmės taurios ir puikios sielos žmonės
negali keisti pasaulio, o štai politiniu verslumu pasižymintys bei militaristiniai
revoliucionieriai gali? Tai irgi kitas klausimas, susijęs galgi net kiek su
archetipiniais dalykais, tokiais kaip vyriškumo klausimas, lyderystės jėga –
paskui ką eis eilinis vyras? Paskui menininką diktatorių, ar diktatorių, kuriam
reikia mūšio?
Daug
paralelių galima įžvelgti šiame spektaklyje, kuriame pagrindinį vaidmenį, kiek
primenantį Šekspyro Hamletą, Karalių Lyrą
ir kitus pasmerktuosius nesėkmei valdovus bei jų vidines priešpriešas su
valstybės valdymo klišėmis, atliko garsus aktorius Rolandas Kazlas. Ką ir bepridursi, jam šitas vaidmuo tiko ir... Ir scenografija
atrodė išties gera, įkvėpta renesanso ir senosios Antikos, kurioje vyksta
fašistinės Italijos eros maskaradas. Kultūrinių pergalių ir griuvėsių
sanklodoje vargšas valdovas vis dar ieško svajodamas kažin kokios tiesos,
tačiau viskam yra pasmerktas. Tas aišku jau nuo pirmųjų spektaklio minučių.
Po spektaklio
pasidarė šiek tiek liūdna. Ne dėl paties spektaklio, nes jis iš esmės geras, bet
dėl tos pačios banaliosios tiesos, kad kažkur spektaklyje radosi toji liūdna
tiesa, kad pasaulį gali valdyti tik tam tikro brutalaus vieno sukirpimo
valdininkai, fašistai, diktatoriai, prezidentai, o tas jautruolis, kultūros atstovas visada liks kažin kur paspirtas. Kitą
vertus, argi nėra didesnė tragedija, kai šalies vairo gviešiasi laukinio
liberalizmo ir laisvojo meno atstovas? Kaip ir kiekvienam menininkui,
skriejančiam į politinės tiesios iliuziją, lemta galiausiai sudegti kaip
drugeliui liepsnose. Bent jau šiame spektaklyje tai jau tikrai.
Jūsų
Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą