Sveiki,
Prieš
daugel metų Rytis Zemkauskas savo legendinėje TV rubrikoje „Snobo kinas“
pristatydamas režisieriaus James Gray filmą pavadino jį „minkštu“ kaip reta
režisieriumi, kuris geba labai jautriai pasakoti paprastas gyvenimiškas
melodramas. Tąkart, jeigu neklystu, jis kalbėjo apie režisieriaus filmą „Tarp
dviejų mylimųjų“ (2008). Man asmeniškai labai didelį įspūdį padarė jo novatoriška
kosminės odisėjos pastatymas su Bradu Pittu „Ad Astra“ (2019), kuris vėlgi
lėtai pasakoja mokslinės fantastikos istoriją iš psichologinės pagrindinio
veikėjo perspektyvos, kuris bent mano atmintyje išlieka iki šiol. Naujausias
režisieriaus darbas „Armagedono metas“ (angl. Armageddon Time)
(2022), nors ir neblogai įvertintas, bet prestižinių filmų nominacijose negavo
nė vienos nominacijos.
Istorija
mus nukelia į 1980-ųjų Ameriką, kur viename iš valstijos miestų gyvena
amerikiečių žydų šeima, palaikanti ilgametes šeimos tradicijas. Dėmesio centre –
šeštokas Polas Grafas, kuris lanko vietos valstybinę mokyklą, kurioje susiduria
kasdien su nepaklusniais vaikais, atžariais ir bausti linkusiais mokytojais. Netrukus
klasėje geriausiu draugu tampa klasės nepaklusnusis juodaodis, paliktas
antriems metams Džonis. Jiedu netrukus susidraugauja ir abu tampa geri draugai,
klasės padaužos. Režisierius tarsi pertransformuoja, jog hiperaktyvus mokinys,
negalintis sutelkti dėmesio į mokslą, turi kūrybiško potencialo. Polas nepaklusnus
dėl savo lakios fantazijos, Džonis svajoja tapti NASA kosmonautu, nors ir
suvokia, kad juodaodžiams į tokias aukštumas visi keliai užverti.
Didžiausia
Polo problema ne mokykla ir nepaklusnumas, o jo asmenybės tapsmo ir pasirinkimo
problematika. Griežta žydiškų tradicijų besilaikanti šeima savo atžaloms nori
kuo geriausio, nes jų seneliai, atvykę iš Europos, darė viską, kad vaikai gautų
geriausią išsilavinimą. Polas nori būti dailininku, svajoja būti menininku ir
jo viduje jau gimsta įvairios fantazijos, tačiau šeima iš jo tikisi rimto ir gero
mokslininko su perspektyvia ateitimi, tačiau Polui tai visai netinka.
Galiausiai vaikas dėl nepaklusnumo išsiunčiamas į mokamą privačią mokyklą,
kurioje jis jaučiasi svetimas...
Filmas
apie augančio berniuko besiformuojančią asmenybę ir vertybes. Filmo problematika
yra laisvė būti tuo, kuo nori, ir pasiaukojimas dėl tėvų ir senelių lūkesčių –
ką pasirinkti, ir ar gali rinktis? Daug jaunų žmonių dėl geresnio gyvenimo
paaukoja savo svajones ir talentus, nes paprasčiausiai yra tik vaikai,
paaugliai ir visaip kitaip nuo savo tėvų priklausantys jaunuoliai, kurie
negalėjo tuo metu rinktis. Vienintelis būdas yra maištauti, todėl filme
blyksteli naivūs Polo sprendimai, stebėtinai kvaili poelgiai, pvz., kompiuterio
vagystė, žolės rūkymas ir kt. Kaip lengva išklysti iš kelio, kai augi
įvairialytėje socialinėje terpėje, tačiau režisierius neužaštrina filmo didelėmis
tragedijomis. Nujaučiama švelniojo ir išmintingojo senelio mirtis buvo kaip kabantis
šautuvas spektaklyje, kuris būtinai turėjo iššauti. Žiūrint filmą vėl jaučiamas
kažin koks savitas režisūrinis švelnumas, švelni ir savaime suprantama
problematika, logiški veikėjų sprendimai, pagrįsti psichofiziniais ir
socialiniais sprendimais.
Labai
nustebino pagrindinio Polo vaidmens atlikėjas Banks Repeta, kuris labai
juslingai, labai savitai perteikė svajoklio išdaigininko bręstančio ankstyvojo
paauglio klystkelius. Kažin, ar kas nors užauga nors kartą prie karšto
lygintuvo neprikišęs piršto? Tikriausiai, kad ne. Filme sutiksite ir senus kino
veteranus Anne Hathaway ir Anthony Hopkins, trumpam pasirodo ir daug kam
patinkanti Jessica Chastain, kurie nesukuria kažin kokių itin unikalių
vaidmenų, bet visumoje prisideda prie režisieriaus savito kino pasaulio kūrimo
visumos. Istorija tvarkinga, skaidri, kad ir su vaizduojamais pagrindinio
veikėjo nuopuoliais, perteikta iš vaiko perspektyvos, todėl išlaikoma ir ta
skaidri, retsykiais dėl prasto tėvų auklėjimo gniuždomos svajonės graudulys.
Mano įvertinimas: 7.5/10
Kritikų vidurkis: 74/100
IMDb: 6.6
Jūsų
Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą