Sveiki,
Vis dar galvoju apie Justino
Marcinkevičiaus atvejį. Kol mokiniai mokosi suprasti jo parašytą trilogiją,
plačiojoje visuomenėje vis netyla kalbos, ar šis dramaturgas ir poetas iš
tikrųjų vertas paminklo? Prieš 20 metų šio klausimo net nekėlėme, tačiau
praslinkus daugiau nei 30 metų po Nepriklausomybės atkūrimo staiga kyla
kažkokia teisuoliška banga naujų istorijos žinovų. Įdomu, ar šis klausimas būtų
iškilęs, jeigu ne paminklas? Nes paminklą reikia pirkti, jis bus matomas ir
viešinamas, o jeigu ne jis, ar Marcinkevičių kas nors be literatūrologų,
mokytojų beprisimintų? Šalia sprendžiasi vis dar Petro Cvirkos ir Salomėjos Neries
reikalai, jų išpaminklinimas. Nesiruošiu ginti nei vienos, nei kitos
pusės, tačiau šios diskusijos, panašios į pozicijų kovas, man liudija keistokus
visuomenės procesus. Profesorės Viktorijos Daujotytės straipsnis „Be
paminklo saugiau“ kalba ne tiek apie Marcinkevičiaus nuopelnus, kiek bandoma
konceptualiau pažiūrėti, kas vyksta su mumis pačiais.
Paėmiau šią citatą, kuri
iš esmės sako, jog esame įstrigę laike. Reflektuodami tarybinių laikų žmonių
laikysenas daug kas nebetoleruoja net bandymo balansuoti tarp politikos ir būvimo
su tauta, o trokšta Marijos Melnikaitės, stačiai nekvestionuojamų didvyrių
kankinių, nes tik jie yra tikri Lietuvos neišdavikai. O tie, kurie kūrė su tam
tikromis sąlygomis ir išlygomis, visi be gailesčio nieko verti kolaborantai.
Nesakykite, dabar tai vyksta. Viskas daugmaž prasidėjo nuo idėjos nukelti
Žaliojo tilto skulptūras, nes jos primena okupantų ideologiją. Kas galėjo
pagalvoti, kad po šito prasidės lentelių lupinėjimų vajus? Keliaudamas po
Balkanus stebėjausi, kodėl Sarajevo ir Belgrado centruose palikti dešimto
dešimtmečio Balkanų karų suniokoti pastatai, kodėl niekas neslepia
piktžaizdžių? Suvokimo matas ten kitoks, mūsų veikia per teisingumo jausmą arba
bent jau to jausmo iliuziją. Kitą vertus, užmūryti istoriją betonu, nematyti
paliktų žaizdų yra ir traumos gijimo proceso dalis. Tik klausimas: kiek tai
veikia tikrai, o kiek tai yra politikų populizmo įrankis?
Visgi grįžtant prie V.
Daujotytės minties, įdomu, jog daugelis visgi, permąstydami ankstesnius stabus
ar autoritetus, vertiname ne iš dabarties į ateitį perspektyvos, bet būtent lįsdami
į praeitį, ten norime rasti kuo daugiau šiukšlių ir pateikti tai kaip iš
okupantų aukos perspektyvos. Tarsi tuo viešai besimėgaujant, o tai tolygu gyventi
okupantų paliktame voratinklyje 2023 metais. Štai ką primena vertybiškai
išromytos tautos šių dienų peštynės dėl teisingumo. Gal išties geriau be
paminklų? Palikti tai užmaršty, nei vėl ir vėl grįžti ir naujai praplėšti piktžaizdes,
o gal ir nebūtus dalykus. Istorijos faktai apauga lašinių nuomonėmis. Kitą
vertus, suprantu, kad nuoskaudų arba didelį teisybės jausmo turintis išsilavinęs
žmogus nenorėtų vesti vaikų ir kalbėti prie paminklų, kurio asmens istorine
praeitimi abejojama. Yra ir toji medalio pusė.
Kitas klausimas, kuris
kyla: ar mes tikrai tokiu būdu vykdydami istorinį „teisingumą“ pagydome save ir
tampame laisvesni (nepaisant didėjančio susiskaldymo), ar tikrai apsivalome? Ką
renkasi daryti laisvas žmogus? Įdomu, kaip latvių, estų ir kitų buvusių
okupuotų šalių patirtys su praeities šmėklomis? Patiko V. Daujotytės išsakyta
mintis apie tai, kad gal vertėtų nesikapstyti praeityje, o susitelkti į idėjų
generavimą dėl ateities. Prisiminkime siūlytas tūkstantmečio idėjas. Mokytojų
profesiją padaryti iki 2025 metų prestižine. Subliuško iki internetinių
pašaipūniškų memų kūrėjų, kuriems ši idėja, kuriai buvo tiek skirta eterio ir
laiko, tapo pajuokos šaltiniu. Tai yra mūsų tikrovė, pagarba tautai nulinė –
niekinis šių dienų žmogus, vertingas tik tol, kol moka mokesčius ir nekrizena,
bet Marcinkevičių nors iš po grabo dėl teisybės iškas, juk tai daug svarbiau,
nei dabarties išžmoginimas. Mes puikiai pakeisime lentelę kita lentele,
nuimsime nereikalingas skulptūras, pakeisime konceptualesniais ir labiau
neaiškesniais variantais, dviprasmiškom ir šokiruojančiom instaliacijom,
šokančiais fontanais, tačiau užmiršime dabartį, jog reikia pasirūpinti ir
gyvųjų teisingumu.
Jūsų Maištinga Siela
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą