Sveiki, istorijų
skaitytojai!
Šįkart dėmesys istorinei Mažosios Lietuvos asmenybei –
vokiečių fotografui Maksui Ehrhardtui.
Maxas Ehrhardtas
buvo vienas reikšmingiausių Klaipėdos (tuometinio Mėmelio) fotografų, palikęs
neįkainojamą vaizdinį liudijimą apie miesto gyvenimą Vokietijos imperijos ir
Klaipėdos krašto laikotarpiu. Nors žinių apie jo kilmę ir asmeninį gyvenimą yra
palyginti nedaug, žinoma, kad jis apie 1900-uosius atvyko į Klaipėdą iš
Saksonijos, Vokietijos, ir įsigijo veikiančią fotoateljė Liepojos gatvėje
(Libauerstrasse 20). Ši studija, buvusi vienas seniausių miesto fotosalonų,
tapo Ehrhardto kūrybos ir verslo centru visam laikotarpiui iki pat 1938 metų,
kai jis pardavė ateljė.
Pagrindinė M. Ehrhardto veikla, kaip ir daugelio to
meto fotografų, buvo komercinis portretavimas užsakymu. Jo fotosalonas teikė
paslaugas miestiečiams, fotografuodamas individualius ir grupinius portretus,
kurie dažnai buvo puošiami tuomet madingo Jugendo stiliaus vinjetėmis ir
ornamentais. Vis dėlto, Ehrhardtas išsiskyrė tuo, kad jam rūpėjo ne tik
užsakymai, bet ir krašto metraštininko vaidmuo. Jis aktyviai fiksavo
reprezentacines miesto ir apylinkių vietas, unikalius objektus ir, svarbiausia,
įsimintinus įvykius. Jo dėka iki mūsų dienų išliko vertingi vaizdai,
įamžinantys 1920–1923 m. įvykius (tarpukario politinės kovos ir Klaipėdos
krašto prisijungimas prie Lietuvos), taip pat karinių laivų vizitus, šventes
(pvz., dainų šventes 1925 m.), ir kasdienį miesto šurmulį. Jo nuotraukos buvo
naudojamos ir kaip atvirukai, skirti platinimui.
Apie asmeninį M. Ehrhardto gyvenimą žinoma nedaug, nes
jis nepaliko asmeninių dienoraščių ar laiškų, o ir pats saugojo privatumą.
Amžininkai jį prisiminė kaip linksmą, energingą, smalsų ir mėgusį bendrauti
žmogų, nors esą buvusį ir šiek tiek nepraktišką. Paskutinė jo nuotrauka
datuojama 1938 m. birželio 21 d., po kurios jis pardavė studiją. Tikslios
žinios apie jo vėlesnį gyvenimą, pasitraukimą iš Klaipėdos ir mirtį nėra
tiksliai nustatytos ir plačiai dokumentuotos, paliekant jo asmeninį gyvenimą
paslapties šydu.
Pagrindinis M. Ehrhardto palikimas yra jo stiklo
negatyvų kolekcija, kuri stebuklingai išliko karo ir pokario audrų metu. 1949
m. apie 219 jo negatyvų, atrastų nežinomomis aplinkybėmis Klaipėdos miesto
archyve, buvo perduoti tuometiniam Kraštotyros muziejui. Šiandien ši unikali
ikonografinė medžiaga yra Mažosios Lietuvos istorijos muziejaus saugoma
vertybė. Ehrhardto nuotraukos yra esminis šaltinis Klaipėdos istorikams ir
kultūros paveldo tyrinėtojams, leidžiantis vizualiai atkurti XX a. pirmosios
pusės Klaipėdos krašto veidą, todėl jis pelnytai laikomas epocho metraštininku.
Maištinga Siela




Komentarų nėra:
Rašyti komentarą