Rasa Aškinytė. „Glesum“.
– Vilnius: Vaga, 2016.
Sveiki, skaitytojai,
Naujausias Rasos
Aškinytės romanas Glesum turi visus
šansus tapti lietuviška kultine knyga. Klausite kodėl? Atsakymas labai
paprastas. Visų pirma, knyga lengvai turinio atžvilgiu „įkandama“ menkai
išsilavinusiam skaitytojui, ji turėtų patikti ir intelektualams. Tiesą sakant,
R. Aškinytės romanas Lengviausias manęs
ne itin sudomino, tiesa, skaityti buvo įdomu, įdomus stilius, bet po to romano
liko viduje, kaip skaitytojui, gana prėska, tarsi būčiau perskaitęs
tuščiavidurį kiautą.
Ši lietuvių autorė įdomi
tuo, kad ji universali tiek turinio ir formos atžvilgiu, o knyga Glesum tapo išties netikėta. Pati autorė
sako, kad jos bazinis išsilavinimas yra istorija, todėl nesunku patikėti, kad
remdamasi istoriniais šaltiniais galėjo parašyti šią knygą. Glesum iš lotynų kalbos išvertus reiškia
gintarą, tačiau knygoje jis dar ir jaunos merginos vardas, žymintis išskirtinį
likimą II a. aisčių bendruomenėje. Šis amžius išties pasirinktas
neatsitiktinai, kadangi tai intensyvus mūsų protėvių prekybos gintaru su Romos
imperijos prekybininkais laikotarpis ir pirmieji baltų genčių paminėjimai
rašytiniuose šaltiniuose.
Romane labai svarbus
istorinis kontekstas, kuris bene labiausiai ir inicijuoja paimti knygą į
rankas. Tiesą sakant, nedaug lietuvių autorių rašę apie šį laikotarpį grožinėje
literatūroje. Pradėjus skaityti A. Aškinytės knygą, nejučia prisiminiau puikų
Elenos Kurklietytės romaną Šešėlių
verpėja. Laukinės Todės istorija, kurioje vaizduojami senųjų baltų matriarchatinės
visuomenės, taigi pagal Marijos Gimbutienės teoriją, pasaulėvoka. R. Aškinytė,
gal ir pati to neįtardama, brėžia savo istoriniu kontekstu naują posūkį
lietuvių literatūroje, juolab kad istorinis romanas kaip žanras šiuo metu
atgimęs iš naujo. Santykis tarp istorinių žinių ir fikcijos gana aiškus. Knygos
herojų istorijos, atrodo, išgalvotas, tačiau jas iš dalies nulemia ir
istoriniai įvykiai – prekyba ir mainai su vietiniais, kelionės į Pietus, karai
su burgundais ir germanais.
Romane nemažai kultūrinių
kontekstų: namai, kalba, apranga, papuošalai, buitis ir t. t. Sveikintina, kad
knygoje jie nesureikšminti, detaliai neaprašinėjami, tačiau per veikėjus
natūraliai „panaudoti“, todėl atsiranda neapsunkintas veržlus pasakojimo polėkis.
Nemažai įpinama ir to metų pasaulėvokos pavyzdžių, kaip antai Dievų Motinos
svarba aisčių tikėjime, laidojimo apeigos, laiko ir kalendoriaus skaičiavimai, medicinai
gydimo ir šamanizmo gairės. Apskritai kalbant, jeigu jame istorinis ir
kultūrinis aisčių kontekstas vilioja intelektualiniu klodu, tai siužetinė
linija primena nuotykių romano principus: įvykiai veja įvykius, nestinga
paradoksalių situacijų, įsimenamų veikėjų charakteristikų, netikėtų veikėjų
likimo vingių. Įvykiai intensyviai konstruojami, o veikėjai tampa šachmatinėmis
figūromis, lengva autorės valia perstumdomi taip, kad skaitytojas norėtų
žinoti, kas bus toliau. Visa tai kuriama labai lengvu ir lakonišku stiliumi,
neužgriozdinant sakinio būdvardžių ir prieveiksmių gausa. Galbūt todėl romane Lengviausias to ir stigo – įvykių veržlumo,
įsimintinų charakterių, postūmio į priekį, o kalbant apie Glesum, to nebelieka, romanas savaime smagiai tirpsta skaitytojo
rankose.
Rasa Aškinytė
Ryškūs veikėjų paveikslai
padeda skaitant knygai „ristis“ į priekį. Kai kas tikriausiai įžvelgs, kad
knyga turi feministinių idėjų, tačiau galima įtarti, kad autorė sąmoningai to
nesiekė. Moterų svarba šiame kūrinyje neabejotina. Vaizduojama patriarchalinė visuomenė
nelabai kuo skiriasi nuo šių dienų: moterys šeimose vaizduojamos valdingos,
nebijančios užrėkti ant vyro ir vaikų, tačiau tuo pačiu jos klusniai paklūsta
visuomenės ir religiniams nusistovėjusiems standartams ir turi savas apeigas
bei veiklas, kurios skirtos tik moterims. Kaip ir šiais laikais, kad ir kaip
bėgtume nuo vyro ir moters veiklos stereotipų.
Šiuo metu tokios knygos
kaip Glesum, kurios parašytos dviem
klodais, komerciškai pasiteisina. Jas skaito intelektualai ir popsistai, Emilijos Visockaitės
įvardijami hipsteriai taip pat turėtų
rasti savo mėgstamo literatūrinio draivo.
Glesum nebėra tokia hiperbolizuotai ciniška
knyga, todėl sukelia dar ir „prisijaukinimo reakciją“, tarsi autorė maitintų
skaitytoją iš saujos avižomis, o nuotykinė linija neleidžia paleisti knygos iš
rankos.
Nestandartinė ir paties
knygos vizualizacija, kuri nebūdinga lietuvių literatūrai – grublėtas medžiaginis
tamsus knygos viršelis, nusėtas žvaigždes imituojančiais blizgučiais. Visgi viršelis
ganėtinai konservatyvus ir apgalvotas kaip ir knygos struktūra. Pavaizduoti Mažieji
Grįžulo ratai ne tik kelia aiškias aliuzijas su knygos struktūra, bet kartu
metaforiškai brėžia viso kūrinio punktyrą kaip bendros mūsų ir mūsų protėvių
tęstinumo „tunelį“. Juk šiaip ar taip tiek mes, tiek anuomet aisčiai žiūrėjo į
tas pačias žvaigždes.
Žavi ir knygos
kompozicija. Ji išties sąmoningai apgalvota, schematiška, kone architektoniška,
ir taip pat papildo intelektualumu knygos vertę. Suskirstyti knygą į septynis
skyrius pagal Mažuosius Grįžulo ratų žvaigždes šiam kūriniui itin tiko. Faktografiniai
intarpai tarp skyrių apie žvaigždes buvo išties įdomus sumanymas, o tas, kuris
mėgsta įdomius kosmologinius faktus, turėtų išties suklusti. R. Aškinytę dėl
tam tikrų priežasčių norėtųsi pavadinti pernelyg schematiška rašytoja, kuri „darbuojasi
skalpeliu“, atrodo, jos literatūra nemistifikuoja, o žaidžia idėjomis ir skanių
struktūra tausojančiai lokali ir apibrėžta kaip ir pati mintis. Tie, kurie
pasižymi šiomis literatūrinėmis savybėmis, savo tekstuose stokoja gylio ir
dvasingumo, bent tą galėjai pasakyti perskaitęs autorės romaną Lengviausias, tačiau Glesum absoliučiai paneigia autorės
schematiškumą kaip literatūrinę ydą. Priešingai – knyga praturtėja, o idėjinių
autorių, kurie dar ir grakščiai, neforsuojant suvaldytų tekstą ir siužetą,
lietuvių literatūros padangėje nėra daug. Apskritai kalbant Glesum – įsimintina knyga dėl visų šių
priežasčių, todėl rekomenduotina skaitytojams kaip gaivališka lietuvių literatūrinė
naujiena.
Jūsų Maištinga Siela
DĖKUI už ENERGIJĄ ir ĮŽVALGAS, ŽEMĖ - PLANETA RANDASI SAULĖS sistemoje, o visas PAUKŠČIŲ TAKAS , sukasi SPIRALINĖJE GALAKTIKOJE, taip ir JUDAME
AtsakytiPanaikinti